کد خبر : 60757
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸

جلسه شورای شهر رشت؛

ضرورت مقابله جدی با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در رشت؛ رفع آلودگی‌ «زرجوب» و «گوهررود» نیازمند اقدام جهادی است

ضرورت مقابله جدی با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در رشت؛ رفع آلودگی‌ «زرجوب» و «گوهررود» نیازمند اقدام جهادی است

ضرورت مقابله ریشه‌ای با معضل ساخت‌وسازهای غیرمجاز، رفع آلودگی رودخانه‌های رشت از موضوعات مطرح شده در جلسه امروز شورای شهر رشت بود.

به گزارش گیلانستان، ضرورت مقابله ریشه‌ای با معضل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در رشت، رفع آلودگی‌های رودخانه‌های شهر و همچنین اتخاذ تدابیری برای مقابله با بحران‌‌های ناشی از بارش برف و آماده‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات شهرداری از موضوعات مطرح شده در صد و هفتاد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت بود که پیش از ظهر امروز برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه ضمن تبریک ولادت باسعادت حضرت زینب(س) و روز پرستار اظهار داشت: حضرت زینب(س) پیام‌رسان خون شهدای کربلا بودند و در طول تاریخ نیز ایثارگرانی با تأسی از آن حضرت و امام حسین(ع) همواره از جان خود برای مبارزه با نظام سلطه گذشتند.

احمد رمضانپور نرگسی رسالت سنگین حضرت زینب(س) در رساندن پیام‌های نهضت کربلا را مورد اشاره قرار داد و گفت: این ایام را به همه پرستاران و مدافعان سلامت تبریک عرض می‌کنم؛ پرستارانی که در خط مقدم مقابله با کرونا حضور داشته و دارند و به
تأسی از حضرت زینب(س) از بیماران کرونایی مراقبت می‌کنند.

وی با اشاره به ۵ دی روز ملی ایمنی در برابر زلزله خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز با ساخت و سازهای غیرمجاز بسیاری مواجه هستیم که جان مردم را به خطر می‌اندازد و در این زمینه نیازمند اتخاذ تدابیر جدی هستیم و ایمن‌سازی می‌تواند بخشی از مشکلات و معضلات این حوزه را حل کند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت به مناسبت ۱۲ دی ماه که به‌عنوان روز رشت نامگذاری شده است اشاره کرد و افزود: در بسیاری از استان‌ها، پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف حاصل شده و به اعتقاد بنده این پیشرفت‌ها نتیجه تفکر افرادی بوده که وابسته به آن استان بودند و در بدنه اجرایی دولت هم نقش داشتند.

رمضانپور نرگسی تصریح کرد: نخستین شعبه بانکی ایران، نخستین کتابخانه با بنای شاخص، نخستین تئاتر ایرانی به‌شکل کلاسیک، ورود نخستین اتوبوس، تاسیس نخستین خانه معلولین و سالمندان در کشور از افتخارات شهر رشت است؛ شهری که به‌عنوان شهر اولین‌ها شناخته می‌شد اما امروز شهر آخرین‌ها است.

وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها امسال زمستان سختی خواهیم داشت ابراز داشت: مقابله با بحران‌های احتمالی و برف فقط برعهده شهرداری نیست بلکه تمام مدیریت‌های شهری باید تدابیر جدی در این حوزه اتخاذ کنند و استاندار محترم هم به فرمانداران دستور دهند که پیش‌بینی این مسائل را داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به تجربه تلخ بحران برف سال گذشته در گیلان و رشت اظهار داشت: در دوره‌های گذشته نیز مانند سال قبل شاهد بارش برف سنگین بوده‌ایم که متاسفانه به‌‌دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب باعث غافلگیری همه شد اما امسال باید با درس عبرت از تجارب پیشین تدابیر جدی اتخاد کنیم.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت ضمن تبریک روز پرستار به قهرمانان عرصه سلامت کشور اظهار داشت:
در پایان سال ۹۹ انتظار داریم که تامین مالی برای پرداخت مطالبات کارکنان و کارگران شهرداری به‌صورت جدی در دستور کار باشد.

فاطمه شیرزاد با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیری برای آمادگی و مقابله با بحران‌‌های ناشی از بارش برف ابراز داشت: با توجه به بارش برف سال گذشته و مشکلات آن که‌ نارضایتی مردم را به‌همراه داشت لذا امسال انتظار می‌رود که به سرعت نسبت به تعمیرات و تحویل ماشین‌آلات و تجهیرات زمستانی در مناطق شهرداری اقدام شود و ماشین‌آلات با نصب جی پی اس تحویل نواحی شود و شهرداری بر لباس‌های زمستانی کارگران نیز کنترل و نظارت داشته باشد‌.

وی به ضرورت نوسازی و خرید ماشین‌آلات حوزه بحران برای سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: جمعاً حدود ۹ میلیارد تومان منابع مالی در این حوزه وجود دارد که مدیریت درست منابع هم ضروری است.

این‌ عضو شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر تعیین تکلیف پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام سال ۹۹ خاطرنشان کرد: دهه مبارک‌ فجر زمان مناسبی برای اتمام و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی است؛ پروژه‌ آب‌های سطحی بازار رشت و بلوار شهید قلی‌پور رشت نیز در حال انجام است و مابقی پروژه‌ها هم باید با سرعت بیشتر تکمیل شوند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های حوزه عمرانی شورا و شهرداری رشت اظهار داشت: بسیاری از قراردادهایی که در حوزه پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری شهر بوده و از جنس پروژه‌های زیرساختی، عمرانی و ترافیکی است به مرحله امضا و اجرای قرارداد رسید.

سیدامیرحسین علوی افزود: اخیراً امضای قراردادهای چندین پروژه بازگشایی مسیرها با ورود احمدی شهردار رشت انجام‌ شد و زمان‌بندی این پروژه‌ها هم به گونه‌ای تعریف شده که مردم از فواید آن بهره‌مند شوند از این رو بازگشایی محور امام علی(ع) و حد فاصل میدان حضرت ولی‌عصر(عج) تا میدان امام علی(ع) در بلوار دیلمان و دیگر مسیرها مدنظر هستند.

وی به اقدامات خوب در جذب اعتبارات مرتبط با توسعه کارخانه کود آلی و تشکیل جلسه بررسی معضل ساخت و سازهای غیرمجاز و غیررسمی در املاک فاقد سند مالکیت اشاره کرد و افزود: فراخوان پروژه مسیر G5 هم گذاشته شد اما مدت زیادی از این فراخوان می‌گذرد لذا از شهردار، استاندار و رئیس شورای اسلامی شهر رشت انتظار داریم که کمک کنند تا تکلیف این قضیه روشن شود با توجه به اینکه سرمایه‌گذار پروژه آماده به‌کار است اما هنوز فرآیند انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذار انجام نشده است.

این‌ عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به ضرورت ساماندهی رودخانه‌های رشت گفت: بنده مکاتبه‌ای در این حوزه با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور داشتم و جلسات مکرری هم در استانداری با پیگیری و دستور ایشان در حوزه عمرانی تشکیل شد تا تکلیف رودخانه‌های رشت مشخص شود و جلسه‌ای کارگشا با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه پاسداران هم داشتیم و قرار شد دولت به‌همراه قرارگاه خاتم کمک کنند تا ساماندهی رودخانه‌های رشت به بهترین نحو انجام شود.

علوی مبحث ساماندهی رودخانه‌های شهر را یک بحث فراسازمانی دانست و بیان کرد: شهرداری و شورا همواره پیگیر موضوع ساماندهی رودخانه‌ها بوده و هستند و قرار شد رودخانه گوهررود به‌عنوان اولویت نخست مورد پیگیری قرار گیرد و خوشبختانه هماهنگی خوبی بین سازمان آب و فاصلاب استان و شورای شهر رشت شکل گرفت تا ساماندهی گوهررود فعلاً با اعتبار ۶۶ میلیارد تومان با حذف فاضلاب از بستر رودخانه انجام‌ شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا عنوان کرد: در اختصاص منابع ملی مشخص برای ساماندهی این رودخانه‌ها نیز انتظار یک اقدام جهادی از سوی نمایندگان مردم در مجلس با همکاری استانداری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور داریم تا این معضل چندین ساله حداقل در بازه زمانی میان مدت حل شود.

سیدامیرحسین علوی معضل ساختمان‌های غیرمجاز و ساخت‌وسازهای این عرصه را مورد اشاره قرار داد و گفت: رئیس کل دادگستری استان از بُعد دیگری به این مباحث ورود کنند زیرا ما امروز با پدیده رشوه‌خواری به‌شدت گسترده در این ساخت‌ و سازها مواجه هستیم  و باید به‌صورت ریشه‌ای با این موضوع برخورد شود.

وی افزود: شهرداری تلاش کرده تا دغدغه‌های حقوقی و فنی پیرامون قضیه مذکور را حل کند اما باید بپذیریم که قوانین موجود هم دارای نقص‌هایی است اما‌ مردم نباید تاوان این نقص‌ها را بدهند و تا این نواقص برطرف نشده باید حداقل به‌طور موقت این معضلات حل شود و این نیازمند پیگیری جدی است از طرفی ساختمان‌های خلاف‌ساز پنج یا شش طبقه چطور می‌تواند حافظ جان مردم باشد؟

مشارکت مثال‌زدنی مردم گیلان برای بازسازی حرمین در عراق

همچنین مجید دوهندو ظهر امروز با حضور در صد و هفتاد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به نقش عظیم مردم گیلان در دوران دفاع مقدس و تقدیم ۸ هزار شهید اظهار داشت: پس از فروپاشی رژیم بعث عراق، بسیاری از دلدادگان ائمه اطهار(ع) راحت‌تر توانستند برای زیارت ۶ حرم مطهر در عراق به این کشور سفر کنند.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات گیلان این سازمان را بسیار مقدس دانست و گفت: سردار شهید سلیمانی که شهید جبهه مقاومت و در ابعاد مختلف شخصیتی، اخلاقی، شجاعت، انسانیت و ایستادگی نیز الگو بوده و هست و ایشان بنیانگذار ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز هستند.

دوهندو افزود: سردار شهید سلیمانی سال‌ها پیش در سفری که به عراق داشت با مظلومیت حرمین و زائران مواجه می‌شود تا اینکه مردم به‌صورت خودجوش برای آبادانی حرمین در عراق حرکت کردند و سردار شهید سلیمانی نیز ستاد بازسازی عتبات عالیات را راه‌اندازی کرد که امروز این ستاد دارای تشکیلات و اساسنامه است و به‌عنوان یکی از کارهای بزرگ این شهید والا مقام مطرح می‌شود.

وی مأموریت‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات را مورد اشاره قرار داد و گفت: این ستاد دو مأموریت راهبردی در داخل و خارج از کشور دارد که در خارج از کشور برای ساخت و ساز و بازسازی حرمین با بهره‌گیری از توانایی مهندسان و متخصصان گام برمی‌دارد اما در داخل کشور مأموریت دارد که از همه ظرفیت‌ها برای مرمت، ساخت و بازسازی عتبات عالیات استفاده کند.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات گیلان خاطرنشان کرد: به برکت کمک‌های مردم شریف ایران و دلدادگان امام حسین(ع) در تمام عالم خوشبختانه ساخت و سازهای خوبی در عراق برای زائران حسینی در حال انجام است و امروز حرم ائمه اطهار(ع) در عراق با کمک همین علاقه‌مندان و شیعیان وسعت یافته است.

دوهندو با اشاره به راه‌های مشارکت در ساخت عتبات و عالیات ابراز داشت: هر گیلانی می‌تواند سالانه ۵ هزار تومان برای حرمین اختصاص دهد و این نخستین راه مشارکت است.

وی اظهار داشت: بنده ۳۶ سال در بهترین نهاد انقلابی یعنی سپاه پاسداران خدمت کرده‌ام و اکنون که در ستاد بازسازی عتبات عالیات مشغول فعالیت هستم نیز حماسه‌های ارزشمندی دیده‌ام از جمله مادری که تماس گرفت و گفت گوشواره‌ام را نذر سیدالشهدا(ع) کرده‌ام و آن را به ستاد تحویل می‌دهم.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات گیلان افزود: با توجه به هماهنگی‌های که با بانک رسالت داشتیم مردم می‌توانند با ماهی ۱۷ هزار تومان نیز در این طرح شرکت کنند و این دومین راه مشارکت است و بعضی از افراد خیر نیز خانه، زمین و املاکی را در اختیار این طرح قرار می‌دهند که سومین راه مشارکت محسوب می‌شود.

دوهندو گفت: پول‌ها و کمک‌های جمع‌آوری شده مستقیماً به کشور عراق نمی‌رود بلکه در کشورمان تبدیل به امکانات و وسایل موردنیاز برای ساخت حرمین می‌شود و در نهایت معمار، کارگر، وسایل، متخصصان و امکانات از همین کشور به عراق می‌روند.

در انتهای این جلسه سکه بزرگداشت مرحوم شیون فومنی به‌مناسبت هفتاد و چهارمین سال تولد این شاعر گیلانی رونمایی شد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار