کد خبر : 63269
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶

طبیعت بکر ماسال قربانی ویلاسازی

طبیعت بکر ماسال قربانی ویلاسازی

ویلاسازی در جای جای طبیعت بکر و کوه‌های ماسال رو به افزایش است و رشد فزاینده ساخت ویلاها، این طبیعت را به طور جدی تهدید می‌کند.

به گزارش گیلانستان، مائده فلاحتکارضیابری: دوله‌کوه، مرکیه، گنذر، شالما و … نام روستاهای خوش آب و هوای ماسال است، بهشت گیلان، با طبیعت زیبا، جذاب و دلربایش، حس اشتیاق زندگی، جذابیت محیطی و تنفس عمیق در یک طبیعت سالم را به انسان هدیه می‌دهد.

همواره یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده تا ماسال در کانون توجهات گردشگران قرار بگیرد و مسرت، آرامش و شور و شعف را به مردم و مهمانان خود هدیه دهد، طبیعت بکر، دلنشین و مسحورکننده آن است که چشم هر نظاره‌گری را به خود خیره کرده و تحسین آنها را بر می‌انگیزد.

اگرچه صنعت خیلی در ماسال توسعه‌یافته نیست، یا زیرساخت‌ها متعدد، پاساژها و بنگاه‌های اقتصادی و یا شهری صنعتی نیست، اما این طبیعت بکر و چشم‌نوازش، دلیلی است تا هر ساله و در تمام فصول سال گردشگران زیادی به این شهر سفر کنند و رونق اقتصادی را به این شهر بیاورند.

متأسفانه در سال‌های اخیر رشد فزاینده ساخت ویلاها، این طبیعت را به طور جدی تهدید می‌کند، چند سال گذشته شاید مردمان ماسال در حد برطرف کردن نیاز خود یک ویلای کوچک حتی در حد کلبه چوبی می‌ساختند تا پایان هفته‌ را در آنجا سپری کنند، اما اکنون، رفته رفته این کلبه‌های چوبی جای خود را به ویلاهای چند صد متری داده و کوه‌های ماسال مملو از ساخت و ساز  و سازه های بتی شده است.

ماسال، بهشت ایران زمین، بدون طبیعت بکر و دلنشینش دیگر بهشت نیست و هویت اقلیمی، جغرافیایی و گردشگری خود را از دست می‌دهد. رشد فزاینده و سرسام‌آور ساخت و سازها در کوه‌های این شهرستان آنچنان با سرعت به مسیر ویرانگر خود ادامه می‌دهد که با نگاهی گذرا و به سادگی می‌توان حدس زد که در سال‌های نه چندان دور چه فاجعه هولناکی در انتظار زیست بوم کم نظیر ماسال است.

شاید امروزه مردمان تهران، اصفهان و دیگر استان‌ها برای رفاه حال خود و اینکه چندوقتی از دغدغه‌های روزمره زندگیشان دور باشند با خرید زمین‌های ماسال، ویلاهای آنچنانی در قلب طبیعت پرجاذبه می‌سازند که از آرامش طبیعت نهایت استفاده را کنند اما غافل از اینکه اگر این روند با همین سرعت ادامه پیدا کند دیگر طبیعتی باقی نمی‌ماند که در دل آن آرام گیرند و مشغله‌های فراوان زندگی امروز را به فراموشی بسپارند.

یکی از شهروندان ماسالی با بیان اینکه اکثر ویلاهای ساخته شده برای مردم این شهرستان نیست و غیربومی‌ها اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند افزود: برای یک فرد پولدار، هیچوقت زمین متری سه میلیون تومان هم پول زیادی محسوب نمی‌شود و به راحتی زمین‌های این مناطق را خریداری می‌کند.

وی با بیان اینکه حدود سه الی چهار سال است که خرید زمین‌های روستایی در ماسال اوج گرفته و ساخت و ساز ویلاها قارچ‌گونه شده‌ است گفت: ای کاش دهیاران اجازه ساخت و ساز به افراد غیر بومی را نمی‌دادند زیرا همین مردم بومی اگرچه امروز اراضی خود را با قیمت مناسب به فروش می‌رسانند اما تا چند سال آینده وضع به گونه‌ای می‌شود که باید همین روستاییان سرایه‌داری خانه‌های غیر بومی‌ها را کنند.

این نوع ویلاسازی‌های بی‌ضابطه، با دگرگونی اصالت روستا، تغییرات فرهنگی را منجر می شود که علاوه بر از بین رفتن هویت محلی با جایگزینی ویلاهای مدرن به جای خانه‌های بومی روستایی، سادگی و سکوت طبیعت روستا را به نقلید از سبک مدرن و پر زرق و برق شهری وا می‌دارد.

یک شهروند دیگر ماسال با انتقاد از ساخت هتلی در حریم رودخانه تصریح کرد: از نکات قابل توجه در افتتاح این هتل، حضور مسئولان استانی بود، مگر می‌شود در حریم رودخانه که از اراضی ملی است هتلی ساخته شود و کسی جلوی آن را نگیرد؟

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه آنچه دیده می‌شود برخی از افراد از نفوذ بالایی برخوردار هستند و نمی توان جلوی آنها را به راحتی گرفت.

اما یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه مردم نیز در این ویلاسازی‌ها مقصر بوده و بدون توجه به محل زندگی خود و فرهنگ و اصالتشان اقدام به فروش زمین می‌کنند اظهار کرد: نمی‌توان مخروبه کردن طبیعت بکر ماسال را به گردن مسئولان انداخت، ‌زیرا زمین‌ها برای مردم است و کسی نمی‌تواند به آنها اجازه عدم فروش به غیربومی را دهد و مردم با عقل خود این کار را می‌کنند.

وی افزود: اگرچه بومی این شهرستان زمین خود را به یک میلیارد یا بیشتر به فروش می‌رساند اما در سال‌های آینده که بیشتر از نیمی از ماسال را افراد غیر بومی تشکیل می‌دهند، ‌آن زمان پشیمانی برای افرادی که اراضی خود را به غیر بومی فروختند، می‌ماند.

از مهمترین مزیتهای گردشگری شهرستان ماسال، گردشگری طبیعت با توجه به ویژگی‌های طبیعی، آب و هوایی و اقلیم این شهرستان است و اگر مردم این شهرستان به دست خود این مزیت ویژه و جذاب را دستخوش تغییرات خسارت بار و آسیب‌رسان کنند، روز بروز شاهد ساخت ویلاهایی هستند که بیشتر اوقات خالی از سکنه است. اگر این روند ادامه یابد و راهکاری برای آن اندیشیده نشود شاید در آینده‌ای نه چندان دور شاهد از بین رفتن طبیعت بکر ماسال و جذابیت های آن باشیم که می‌تواند به معضلی جدی برای استان تبدیل شود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار