کد خبر : 14019
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1396- 26: 16

طرح استیضاح شهردار رشت با ۷ رای مثبت وصول شد

طرح استیضاح شهردار رشت با ۷ رای مثبت وصول شد

در آخرین روزهای عمر شورای چهارم طرح استیضاح شهردار رشت با ۷ رای مثبت اعلام وصول شد.

به گزارش گیلانستان، صد و نودمین جلسه شورای شهر رشت با دستور جلسه طرح سوال از شهردار در عمارت مرکزی شورای شهر رشت برگزار شد.

در این جلسه اسماعیل حاجی پور که در غم از دست دادن برادر خود عزادار است غایب بود.

مسعود کاظمی ریاست جلسه در ابتدای جلسه  تذکری در خصوص وضعیت لندفیل سراوان داشت و گفت: پیمانکار پول خود را دریافت نکرده و این خطر وجود دارد که مشکلاتی در این زمینه رخ دهد.‌

وی همچنین از روسای کمیسیون‌ها خواست تا پیرامون لوایح هر چه سریع تر تصمیم‌گیری های لازم را داشته و آن را به صحن ارسال نمایند.

در ادامه جلسه سه لایحه اعلام وصول شد.

کمک‌مالی به یکی از اعضای شاغل در شهرداری به دلیل بیماری و مشکلات مالی به‌صورت عادی اعلام وصول شد.

در ادامه کمک مالی به یکی از شهروندان به مبلغ ۴ میلیون تومان مصوب شد.

لایحه “هبه” تخلفات ساختمانی یکی از شاغلین جانباز شهرداری نیز به‌صورت عادی وصول شد.

بعد از اعلام وصول، شهردار برای پاسخ به سوالاتی با محوریت حقوق و بیمه٬ کیوسک بانک شهر٬ آسفالت٬ تفریق و حمل و نقل عمومی وارد صحن شد.

ثابت قدم در خصوص حقوق های معوق و بیمه کارکنان شهرداری پاسخ هایی را ارائه کرد.

شهردار رشت پس از قرار گرفتن پشت تریبون شورا، گفت:امروز در حالی اینجا حضور دارم که حقوق معوقه اعضا در پایان سال تسویه‌حساب ‌شده است.

وی افزود:حقوق نیروهای پاکبان  نیز در حال پرداخت است.‌

ثابت‌قدم درباره بیمه کارکنان نیز تاکید کرد: درباره بیمه‌ی این افراد هم به صورت موردی در حال پیگیری هستیم و لیست املاک به تامین اجتماعی نیز اشاره شد که برای پرداخت کسورات در حال واگذاری است.

سوال دوم اعضای شورای شهر رشت از شهردار در مورد عابر بانک‌های بانک شهر بود که ثابت قدم در این خصوص گفت: بعد از مکاتبات چندباره، ۲۲ دی‌ماه لایحه‌ای را به شورا شهر برای جانمایی کیوسک‌ها ارسال کردیم که نظریه کارشناسی نیز در این مورد انجام‌شده است. در این نظریه به ازای هر مکان ۲۴ میلیون سالانه پیش‌بینی‌شده است.

سوال سوم اعضای شورای شهر در مورد آسفالت های بی کیفیت بعضی مناطق شهر بود که ثابت قدم در این ارتباط هم گفت: با توجه به مشکلات موجود و درخواست های مردم برنامه های لازم برای ارتقای کار پیش‌بینی‌شده است.

شهردار رشت اضافه کرد: در سال جاری نیز ۷۰۰ میلیارد ریال بودجه برای آسفالت پیش‌بینی‌شده است که ۲۸۰ میلیارد ریال توسط سازمان عمران و مابقی توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.

ثابت قدم همچنین خبر داد که اورهال ساختار آسفالت نیز در رشت در حال انجام است.‌

سوال چهارم از شهردار درباره تفریغ بودجه شهر بود که او دراین‌ارتباط گفت: تفریغ‌های سال‌های گذشته تهیه‌شده و تا پایان خرداد نیز تفریغ سال ۹۵ به شورا ارسال خواهد شد.

سوال  بعدی اعضای شورا درباره خرید اتوبوس شهری هم پنجمین مورد از سوالات اعضای شورای شهر بود که ثابت قدم در این ارتباط گفت: توافق خرید ۲۰ اتوبوس از سبلان خودرو انجام شده است و در حال حاضر مشغول پرداخت پیش پرداخت قرارداد هستیم.

شهردار رشت توضیح داد: با توجه به طرح جامع ترافیک باید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در رشت داشته باشیم و قطار شهری نیز در مناطق پرجمعیت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ثابت قدم اضافه کرد به علت عدم انجام تعهدات در زمان مقرر از جانب وزارت کشور در خصوص تخصیص مبالغ تعیین شده برای بازسازی ناوگان حمل و نقل شهرداری رشت اتوبوس های رشت در سازمان اتوبوسرانی قزوین دپو شده است.

شهردار رشت ادامه داد: در حال حاضر ۱۹ خط فعال با میانگین ۳۰ تا ۴۰ دستگاه در حال خدمات رسانی به شهروندان هستند.

وی در خصوص سوال پاک شدن اطلاعات مالی شهرداری و مشکلات پیمانکار لندفیل سراوان را هم شهردار این‌گونه پاسخ داد که اختلالی در انجام کار وجود ندارد و در حال پرداخت است.

وی درعین‌حال تاکید کرد: مشکلاتی در سیستم‌های شهرداری وجود داشته است اما این امر سبب عدم شفافیت نمی‌شود و مکملی در تهیه تفریق به وجود نمی‌آید.

در ادامه جلسه شورای شهر رشت فرانک پیشگر رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورا به طرح سوال از شهردار پرداخت و گفت: باوجودآنکه طرح‌ راهبردی جامع پسماند در شورا مصوب شد اما قرارداد دیگری در اواخر اسفند بسته شد که در آن  طرح راهبردی قرار نداشت. پیشگر توضیح داد: قرارداد ۸ میلیاردی جدید شهردار در مورد فاضلاب بسته‌شده است درحالی‌که قرار بود با توجه به قطع اشجار در سراوان بحث ساخت تصفیه‌خانه پیگیری شود. او از ثابت‌قدم خواست دلیل انحراف را توضیح دهد.

امیرحسین علوی رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر رشت هم در این مورد گفت: این لایحه در کمیسیون بودجه مطرح نشده و من نیز از شهردار خواسته‌ام تا در این مورد پاسخگو باشد.

ثابت‌قدم نیز در جواب گفت: کار عمرانی سراوان در حال انجام است. مطالعات آن‌هم پیگیری می‌شود.

پیشگر بار دیگر در ادامه گفت: باید مشکلات سراوان حل شود و سپس به سراغ بقیه برویم. اما شما بدون مشورت با کمیسیون بهداشت به سراغ انجام این طرح رفته‌اید.

حجت جذب در انتقاد از ثابت قدم تصمیمات وی را از پل طبیعت تا خرید اتوبوس سلیقه ای عنوان کرد.

تا این لحظه هیچ‌یک از اعضای شورای شهر در موافقت با صحبت‌های شهردار صحبت نکرده است اما حجت جذب هم بعد از اظهارات علوی و پیشگر به اظهارنظر پرداخت و با انتقاد از ثابت‌قدم گفت: شما هر بار با حضور در صحن شورا اطلاعات غلطی به ما ارائه می‌دهید.

جذب دراین‌ارتباط اشاره‌ای دوباره به بحث تعویق حقوق‌ها و خرید اتوبوس‌ها کرد و گفت: چگونه وقتی در شورای شهر برای ایجاد  پل طبیعت سه میلیارد تومان مصوب شد اما کمی بعد شما اعلام کردید با «تصمیم مدیریتی» این رقم به ۴۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند چرا در مورد خرید اتوبوس نمی‌توانید تصمیم مدیریتی بگیرید؟

این عضو شورا خطاب به ثابت‌قدم ادامه داد: اگر قانونمند هستید باید در همه‌جا قانون را رعایت کنید و نمی‌شود سلیقه‌ای کار را انجام بدهید.

وی اظهار کرد: بازرسین خط و نگهبانان در سال ۹۶ حقوقی دریافت نکرده اند و از ماه سوم سال قبل دفترچه تامین اجتماعی آنان اعتبار دارد. رانندگان اتوبوسرانی فقط در اسفند ماه ۵۰۰ هزارتومان علی الحساب دریافت کرده اند و کارگران حجمی حقوق را به موقع دریافت نمی کنند. حقوق پرسنل رسمی شهرداری با آنکه امروز ۱۶ ماه می باشد پرداخت نشده است. چرا آمار غلط و غیر مرتبط می دهید و چرا فکر می کنید شورا، مردم و رسانه ها متوجه توضیحات غلط شما نمی شوند.

در پایان جلسه رای گیری برای استیضاح ثابت قدم صورت گرفت که در پایان رای گیری ۷ رای قانع نشدن، ۵ رای قانع شدن و یک رای ممتنع داده شد.

ثابت قدم در پاسخ به اظهارات جذب  گفت: من همواره واقعیت‌ها را می‌گویم که شاید  مورد علاقه بعضی افراد هم نباشد.

شهردار رشت درباره کیوسک‌های بانک شهر گفت: اعضای شورا به لایحه شهردار پاسخ دهند تا فرایند قانونی انجام شود.

وی با تائید این موضوع که حقوق نیروهای حجمی فروردین ماه هنوز پرداخت نشده است گفت: ارزش های افزوده که محل منبع پرداختی ما است هنوز پرداخت نشده که تا پایان خرداد با واریز ارزش افزوده از طرف دولت،ما هم نسبت به تسویه حقوق نیروهای حجمی شهرداری اقدام می‌کنیم.

ثابت قدم در مورد اجاره بهای سالانه چند کیوسک در رشت توضیح داد: اجاره بهای کیوسک‌‌های میدان فرزانه، امام حسین و گیل سالانه ۲۴ میلیون تومان و کیوسک میدان گاز: ۴۰ میلیون تومان، یخسازی ۳۲ میلیون و سبزه میدان نیز ۴۴ میلیون تومان پیش بینی شده است.

پس از این پرسش و پاسخ‌ها، شهردار از صحن شورا خارج شد تا شورا ادامه دستور جلسات و سپس رای‌گیری را پیگیری کند.

محمود باقری منتقد همیشگی ثابت‌قدم طی دو سال گذشته با ورود شهردار به جلسه صحن علنی را ترک کرد و با خروج شهردار نیز دوباره به صحن برگشت. باقری بعد از بازگشت به صحن هیچ واکنشی به حضور ثابت‌قدم در شورا نشان نداده است.

بعد از رای‌گیری از اعضا از ۱۳ رای وصول‌شده (عباس صابر از صحن خارج شد و رای نداد) ۷ عضو شورا قانع نشدند. ۵ تن قانع شدند و یک رای نیز سفید بود.

به‌این‌ترتیب در جلسه بعدی که روز یکشنبه خواهد بود به‌احتمال بسیار زیاد با درخواست یک‌سوم اعضای شورای شهر رشت استیضاح شهردار به هیات رئیسه ابلاغ می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار