کد خبر : 78755
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸

طرح “اصلاح قانون انتخابات شوراها” با اولویت “انتخاب شهردار با رأی مردم” بررسی می‌‌شود

طرح “اصلاح قانون انتخابات شوراها” با اولویت “انتخاب شهردار با رأی مردم” بررسی می‌‌شود

دبیر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: دغدغه مجلس تغییر الگوی نادرست حاکمیت محلی با اولویت انتخاب شهردار توسط مردم است و در طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها، انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم و یا وزارت کشور بررسی می‌‌شود

به گزارش گیلانستان، فرخی میکال شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران درباره لزوم مسئله‌محوری در برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: موضوع مهمی که اکنون نیازمند پیگیری است عدم تحقق برنامه‌های گذشته است چرا که میانگین تحقق برنامه ششم توسعه ۳۵ درصد بود.
دبیر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید زوایای پنهان و آشکار برنامه مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد خاطرنشان کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز پرهیز از کلی‌گویی و توجه به مسئله‌محوری در برنامه‌ها بود.
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عزم مجلس جهت توجه به مسئله‌محوری در برنامه هفتم توسعه ابراز داشت: مجلس باید برنامه هفتم توسعه را براساس محورهای واقعی پایه‌ریزی کنند لذا مجلس و دولت موضوع مسئله‌محوری را در برنامه هفتم توسعه لحاظ می‌کنند.

فرخی در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین نتایج بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها با بیان اینکه فعالیت شوراهای اسلامی شهر فعلی براساس الگوی صحیح حاکمیت محلی تعریف شده، نیست تصریح کرد: در طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها انتخاب شهردار با آرای مردمی مطرح شد اما به جمع‌بندی نرسید.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به ایراد این طرح گفت: الگوهای انتخاب شهردار توسط مردم باید در طرح مورد بررسی قرار گیرد تا از نظر تخصص لازم و سابقه خدمت، انتخاب موفقی را برای برگزیدن شهردار شاهد باشیم از طرفی الگوی کنونی در حاکمیت محلی صحیح نیست.
وی با بیان اینکه صحیح نبودن الگوی کنونی در حاکمیت محلی چالش اساسی در حوزه خدمت به مردم را در عرصه محلی و ملی به همراه داشته خاطرنشان کرد: دغدغه مجلس تغییر این رویه با اولویت انتخاب شهردار توسط مردم است و در این طرح، انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم و یا وزارت کشور بررسی می‌‌شود.
فرخی درباره گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در مورد ارتقای کیفیت خودروها افزود: در این حوزه جلسه‌ای با نمایندگان دو شرکت‌ خودروساز داخلی در کمیسیون برگزار اما به نتیجه‌گیری منتهی نشد و پس از تعطیلات مجلس مسئولان اجرایی این دو شرکت در کمیسیون حضور می‌یابند.
دبیر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جلسه مذکور که با حضور مسئولان اجرایی دو شرکت خودروساز بزرگ کشور در کمیسیون امور داخلی برگزار می‌شود رقابت‌پذیری، ارتقای کیفیت و امنیت خودروهای داخلی براساس استاندارهای جهانی بررسی خواهد شد.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس درباره آخرین پیگیری‌های انجام شده جهت حل مشکل آب‌زراعی گفت: در این راستا لایروبی آب‌بندان‌ها در اکثر نقاط سیاهکل و لاهیجان انجام شد و با بارندگی‌های اخیر اکنون خیلی با مشکل کمبود آب در دو شهرستان حوزه انتخابیه مواجه نیستیم.
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای رفع بحران احتمالی اظهار داشت: در این زمینه اخیراً نیز رایزنی‌هایی با وزیر جهاد کشاورزی انجام شد تا در زمان بحران احتمالی تمهیدات لازم برای کمک به کشاورزان اندیشیده و اقدامات لازم اجرایی شود.
وی در مورد ساخت سد دیلمان با اشاره به اینکه از حدود ۵۰ سال گذشته تاکنون مردم سیاهکل در انتظار ساخت سد دیلمان هستند افزود: تأمین اعتبارات سد دیلمان با مشکلاتی مواجه بود که سال گذشته حل شد و با رایزنی‌های انجام شده بنا شد تا پایان خرداد یا اوایل تابستان کلنگ‌زنی این سد انجام شود.
فرخی با بیان اینکه تلاش ما بهره‌گیری از بخش خصوصی در روند اجرایی سد دیلمان است ابراز داشت: برنامه ساخت سد ۳ ساله است اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور نمی‌توان به این زمان تکیه کرد و تلاش داریم از طریق اعتبارات بخش خصوصی ساخت سد دیلمان تسهیل شود.
دبیر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در تشریح آخرین اقدامات انجام شده جهت کمک به چایکاران گفت: قیمت تضمینی برای خرید برگ سبز چای امسال ۱۰۰ میلیارد تومان و اعتبار صندوق چای ۲۰۰ میلیارد تومان افزوده شد تا از این صندوق وام بدون بهره برای داشت، کاشت و برداشت به چایکاران پرداخت شود.
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس با بیان اینکه این اقدامات رو به جلو رضایت نسبی چایکاران را فراهم آورده اما تلاش بنده بردن محصول چای به بورس است و پیگیری‌ها در این حوزه تداوم می‌یابد افزود: همه مسئولان باید برای تبلیغ چای ایرانی باکیفیت تلاش کنند تا شاهد تغییر ذائقه مردم باشیم.
وی با تأکید بر اینکه چایکار برای افزایش کیفیت چای نیازمند حمایت و اعطای وام‌های بلاعوض است خاطرنشان کرد: از طرفی باید سازوکاری ایجاد شود که قیمت واقعی و سود چای به دست چایکاران برسد؛ ارائه تسهیلات بلاعوض به چایکاران نیز نیازمند اختصاص ردیف ویژه‌ بوده که در حال پیگیری است.
فرخی درباره ساماندهی پسماند در شهرستان سیاهکل و مشکل کمبود ماشین برای انتقال زباله در حوزه انتخابیه اذعان داشت: مشکل پسماند نسبت به گذشته تقریباً بهبود یافته و مشکل فعلی در تموشل حل شده اما باز هم این راه حل نیست بلکه باید فرهنگ تولید زباله کمتر و تفکیک زباله رواج داده شود.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای حل مشکل ساماندهی پسماند روستای تموشل شهرستان لاهیجان ۲۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که بخشی از این اعتبارات تخصیص یافته و پیگیری‌ها برای تخصیص مابقی مبلغ اعتبارات نیز در حال انجام است.
عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع کمبود ماشین برای انتقال پسماند رودبنه نیز مربوط به دهیاری‌ است که در این زمینه هم مکاتباتی انجام دادم و بنا شد دهیاری‌ها بتوانند با استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت نسبت به تهیه ماشین‌آلات اقدام کنند.
وی درباره اتصال رینگ فاضلاب لاهیجان به تصفیه‌خانه سپهرپشت و نبود شبکه سنتی و بهداشتی جمع‌آوری فاضلاب در سیاهکل با اشاره به کمبود اعتبارات افزود: اعتبارات دولتی برای انجام پروژه‌های ساماندهی فاضلاب کافی نیست و حل این مشکل تنها به دست بخش خصوصی انجام می‌شود.
فرخی با اشاره به اینکه اعتبار موجود برای ساماندهی فاضلاب لاهیجان ۴ میلیارد تومان و سیاهکل ۱ میلیارد تومان است که این اعتبار برای تهیه مصالح اولیه نیز کافی نیست گفت: مکاتباتی انجام شده که از طریق ماده ۵۶ و تسهیلات بانکی اعتباراتی برای ساماندهی فاضلاب در سیاهکل و لاهیجان اختصاص یابد.
وی افزود: پروژه فاضلاب سیاهکل از ۲۷ سال گذشته تاکنون تنها ۱۵ درصد پیشرفت داشته و هزینه انجام این پروژه فاضلاب اکنون ۵۵۰ میلیارد تومان است لذا سیستم دولتی باید موانع اعطای وام بانک‌ها به پروژه‌های عمرانی را حل کند تا بتوانیم با تخصیص اعتبار مشکل ساماندهی فاضلاب را برطرف سازیم.
انتهای پیام/ تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار