کد خبر : 20474
تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1396- 00: 17

طرح سئوال از وزیر راه و شهرسازی برای تاخیر در پروژه راه آهن شمال

طرح سئوال از وزیر راه و شهرسازی برای تاخیر در پروژه راه آهن شمال

نماینده آستارا در مجلس گفت: طرح سئوال از وزیر راه و شهرسازی در مورد تاخیر در اجرای مسیر اتصال خط ریلی آستارا به تهران انجام شده که چرا هنوز مسئله تملک اراضی و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این پروژه تاکنون به‌درستی انجام نگرفته است.

به گزارش گیلانستان، ولی الله داداشی در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: خط راه آهن آستارا-آستارا یک طرح ملی و بین المللی است و دولت با استدلال‌هایی که در خصوص کمبود بودجه برای اجرای آن داشت نتوانست کار را به انجام برساند و در نتیجه اجرای طرح به راه آهن جمهوری آذربایجان واگذار شد.

نماینده مردم آستارا در مجلس عنوان کرد: جمهوری آذربایجان متعهد به احداث ۸ کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک کشور خود طی زمان معینی بود که توانست قبل از موعد مقرر کار را به انجام برساند در حالی که اجرای پروژه به طول هزار و ۸۰۰ متر در کشور ما به انجام نرسید.

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بیان داشت: در بحث واگذاری اجرای این طرح به جمهوری آذربایجان، دو دیدگاه مختلف درباره نحوه عملکرد دولت وجود دارد که اولی موفقیت  در جذب سرمایه‌گذار خارجی است و دوم ناتوانی دولت در انجام این پروژه است.

داداشی درباره اهمیت اجرای این طرح عنوان کرد: خط ریلی آستارا – آستارا علاوه بر اینکه  در همکاری‌های دو جانبه ایران و جمهوری آذربایجان و تقویت روابط دو کشور موثر است در رونق اقتصادی و گردشگری شهرستان آستارا و استان گیلان نیز نقش مهمی دارد.

وی همچنین به پازل کریدور شمال-جنوب اشاره کرد و افزود: طرح سئوال از وزیر راه و شهرسازی در مورد تاخیر در اجرای مسیر اتصال خط ریلی آستارا به تهران انجام شده که چرا هنوز مسئله تملک اراضی و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این پروژه تاکنون به‌درستی انجام نگرفته است.

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ابراز داشت: اگر دولت در بخش احداث خطوط ریلی در کشور، هزاران میلیارد سرمایه‌گذاری انجام دهد اما به هر دلیلی تنها یک متر از پروژه تکمیل نشود طرح قطعاً با شکست مواجه شده و کارایی خود را به‌طور کامل از دست می‌دهد.

نماینده مردم آستارا در مجلس گفت: از مواردی که به‌صورت جدی از وزیر راه و شهرسازی پیگیر آن هستیم در مورد پروژه رشت به آستارا است که با توجه به سرعت اجرای خوب آن در مسیر تهران-رشت متاسفانه برای اتصال و ادامه آن به آستارا تاکنون هیچ برنامه‌ای تدوین حتی و پیش بینی نشده است.

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: انتظار می‌رود وزارت راه و شهرسازی در اجرای چنین طرح‌هایی همت بیشتری به خرج دهد زیرا این پروژه‌ها از سرمایه‌های ملی در کشور محسوب شده و آحاد مردم ایران در آن سهیم‌اند و اگر بنا بر هر دلیلی این سرمایه گذاری‌ها به انجام نرسند آسیب جدی به بیت المال وارد می‌شود.

وی به سند چشم انداز۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نه تنها در حوزه راه آهن و خطوط ریلی بلکه در بسیاری از حوزه‌های دیگر که در سند چشم انداز به آن اشاره شده از برنامه عقب هستیم که البته بیشتر آن متوجه دستگاه‌های اجرایی است که تاکنون عملکرد خوبی را از خود ارائه نداده‌اند./ تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار