کد خبر : 69751
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 شهریور 1400- 45: 10

مسئول بسیج جامعه فرهنگیان گیلان:

طرح «شهید مطهری» با هدف تحول سیستم آموزشی در استان گیلان اجرا می‌شود

طرح «شهید مطهری» با هدف تحول سیستم آموزشی در استان گیلان اجرا می‌شود

مسئول بسیج جامعه فرهنگیان گیلان گفت: طرح «شهید مطهری» ذیل سند تحول نظام آموزشی در استان گیلان تدوین شده و با هدف تحول آموزشی اجرا می‌شود.

به گزارش گیلانستان، علی رفاهتی ضمن انتقاد از مغفول ماندن و اجرا نشدن سند تحول در آموزش و پرورش اظهار داشت: برای ارتقای ۶ ساحتی که در سند تحول پیش‌بینی شده ابتدا باید در جهت ارتقای این ساحت‌ها به سطح اعلاء در معلمان تلاش کنیم؛ از جمله این ساحت‌ها می‌توان به موضوعات اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی اشاره داشت که ساحت‌های زیربنایی هستند.

مسئول سازمان بسیج جامعه فرهنگیان سپاه گیلان با بیان اینکه اکنون در حوزه موضوعات مذکور در سیستم آموزشی در دایره وسیعی از محرومیت قرار داریم افزود: در این راستا طرح شهید مطهری در استان گیلان تدوین شد و آن را به ادارات ابلاغ کردیم تا پس از فروکش کردن شرایط حاد کرونایی، جلسات توجیهی در راستای اجرای این طرح برگزار شود.

وی با بیان اینکه طرح شهید مطهری ذیل سند تحول آموزشی تدوین شده است گفت: طبق سند تحول، سیستم آموزشی باید ۶ ساحت را در بر داشته باشد؛ در ۲ ساحت این سند ساحت اعتقادی، عبادی، اخلاقی و ساحت سیاسی، اجتماعی، نقش تربیتی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر تمرکز ما بر ارتقای این ساحت‌ها در معلمان است.

رفاهتی با تأکید بر اینکه در این بین ساحت‌هایی نظیر عبادی و اعتقادی و اخلاقی موضوعات زیربنایی است عنوان داشت: اگر یک فرد فرهنگی در اعتقاد به موضوعات مذکور و استمرار در اجرای آن با مشکل مواجه باشد قطعاً نمی‌تواند انتقال‌دهنده خوبی برای این موضوعات به دانش‌آموزان باشد.

وی یکی از مشکلات موجود در نظام آموزشی را زیاد بودن ساعت آموزشی خواند و تصریح کرد: بالا بودن ساعت آموزشی یعنی تعداد ساعت بیشتری به معلم نیاز داشتن و زمانی که ساعت آموزشی و به دنبال آن نیاز به معلم افزایش پیدا می‌کند باید به ازای ساعات خالی معلم جذب شود.

مسئول سازمان بسیج جامعه فرهنگیان سپاه استان گیلان خاطرنشان کرد: در این زمان است که سازماندهی این فرهنگیان در دروس مختلف برای پر کردن ساعات خالی آموزشی با مشکل مواجه می‌شود و شاهد این هستیم که دبیر ناچار به آموزش رشته‌ای غیرمرتبط با حیطه کاری خود می‌شود.

رفاهتی با اشاره به لزوم ایجاد مهارت‌محوری در سیستم آموزشی بیان کرد: آموزش، انتقال آگاهی و فهم از طریق گفتار و نوشتار است و دانش‌آموز نیز همان مطالب را حفظ کرده و تحویل معلم می‌دهد که این امر حافظه محوری است ولی در واقع آنچه مهم است مهارت‌آموزی و عملی کردن آموزش‌ها است.

وی با بیان اینکه ما اکنون در مدارس ساعات بیشتری را برای حوزه حافظه‌محوری اختصاص می‌دهیم و مهارت‌محوری در سیستم آموزشی در اولویت‌ قرار نگرفته است ابراز داشت: مهارت‌محوری در آموزش دانش‌آموزان حرف اول را می‌زند پس باید در مدارس بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مسئول سازمان بسیج جامعه فرهنگیان سپاه گیلان با بیان اینکه محتوای دینی که اکنون در کتب اموزشی آموزش و پرورش در حال تعلیم به دانش‌آموزان است به مادی گرایی گرایش دارد گفت: اکنون در مدارس از حضور مشاور دینی بی‌بهره‌ایم و تنها شاهد حضور پررنگ روانشناسان در مدارس هستیم.

رفاهتی افزود: اگر چه حضور روانشناسان در مدارس خالی از لطف نیست اما آنچه اکنون در مدارس خلأ آن احساس می‌شود حضور مشاوران دینی است چرا که به گفته روانشناسان در روانشناسی تنها می‌توان به بخش سطحی از روان انسان‌ها دسترسی پیدا کرد و در راستای حل مشکل فرد مراجعه‌کننده گام برداشت.

وی گفت: این در حالی است که اسلام از عرفه به معنای شناخت می‌آید و به وسیله اسلام و کتاب راهنمای آن قرآن می‌توان به شناخت عمیقی از روان انسان رسید و بسیاری از مشکلات روان‌شناختی او را برطرف کرد با این وجود در مدارس ما ضمن توجه بسیار به روانشناسان هیچ مشاور دینی وجود نداشته و این موضوع جای تأمل دارد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار