کد خبر : 32201
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 دی 1397- 32: 20

طلاق و خشونت کلامی منشا معضلات فرهنگی / پاسخگو نبودن نهادها به مردم، منجر به پرخاشگری در جامعه می شود

طلاق و خشونت کلامی منشا معضلات فرهنگی / پاسخگو نبودن نهادها به مردم، منجر به پرخاشگری در جامعه می شود

طلاق و خشونت کلامی منشا معضلات فرهنگی / پاسخگو نبودن نهادها به مردم، منجر به پرخاشگری در جامعه می شود

به گزارش گیلانستان آیت الله رسول فلاحتی امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی گیلان با تاکید بر دقت و سرعت در انجام امور اظهار کرد: البته سرعت را نباید فدای دقت کنیم و با جمع بندی مسائل راهکارها ارائه شود.
وی به هفت راهکار ارائه شده در کاهش خشونت کلامی در جامعه اشاره کرد و افزود: پاسخگو نبودن نهادها و ایجاد عقده در مردم منجر به پرخاشگری در جامعه می شود.
امام جمعه رشت با بیان اینکه در شرایط هجمه گسترده به فرهنگ ایرانی _ اسلامی قرار داریم، تصریح کرد: دشمن در عرصه ناهنجاری های اجتماعی سرمایه گذاری کرده است.
آیت الله فلاحتی، فقدان دانش نسبت به مسائل تربیتی را از نکته های مهم دانست و بیان کرد: متاسفانه در عرصه سرمایه گذاری فرهنگی غفلت شده است.
وی به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر مراقبت های ویژه مادر در دوران حاملگی اشاره کرد و گفت: معنای سخن مذکور این است که باید از پایه در عرصه فرهنگی تلاش شود و مجازات در آخرین مرحله قرار دارد.
نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه توجه به زیرساخت ها در فرهنگ عمومی حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: نماز در ایجاد انگیزه درونی و کاهش ناهنجاری های اجتماعی نقش مهمی ایفا می کند.
آیت الله فلاحتی بر فرهنگ سازی از مهدکودک ها و پیش دبستانی تاکید کرد و یادآور شد: پدر و مادر پایه گذار زندگی فرزندان هستند ضمن اینکه آموزش و پرورش رکن اساسی فعالیت های فرهنگی محسوب می شود.
وی، خواستار هدایت راهکارها و سرمایه گذاری به طرف آموزش و پرورش شد و اظهار کرد: تمام موضوع های ۴۵گانه مسائل فرهنگی ناشی از طلاق و خشونت کلامی است و اگر در این زمینه درست کار کنیم موضوع های دیگر ساماندهی می شود.

حق مردم گیلان از درآمدهای ملی ادا نشده است
رئیس کل دادگستری گیلان نیز در جلسه مذکور یکی از وظایف قوه قضائیه را پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرد و گفت: مردم گیلان با توجه به فرهنگ غنی و فضای خدادادی باید آرام باشند اما به لحاظ خشونت کلامی و فیزیکی در رتبه های بالای کشور هستند.
احمد سیاوش پور یکی از دلایل پرخاشگری در گیلان را روند کند اجرای برنامه ها عنوان کرد و افزود: حرکت کند اجرای برنامه ها در روح و روان انسان تاثیر می گذارد و از نظر کارشناسان یکی از بسترهای کاهش آستانه تحمل مردم است.
وی با اشاره به اینکه بستر بروز اختلاف ها در گیلان بسیار است، بیان کرد: مسائل شهری از جمله کاهش آستانه تحمل مردم محسوب می شود ضمن اینکه بسیاری از واحدهای مسکونی شهر رشت فاقد سند و اصول شهرسازی است.
این مسئول، تراکم جمعیتی را از دلایل کاهش آستانه تحمل مردم برشمرد و تصریح کرد: حق مردم گیلان از درآمد ملی به خوبی ادا نشده و در حد استان های معمولی است.

۴۷اولویت فرهنگی گیلان مشخص شد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه ۴۷مورد اولویت های فرهنگی استان مشخص شده است، اظهار کرد: دو موضوع خشونت کلامی و طلاق برای پیگیری در شورای فرهنگ عمومی گیلان مصوب شده است.
فیروز فاضلی با اشاره به اینکه دامنه خشونت لایه های گسترده ای از رفتار انسان را در بر می گیرد، تصریح کرد: از جمله لایه های زیرین خشونت، خشونت کلامی محسوب می شود که توهین، تحقیر، تهمت، غیبت، خشونت در فضای مجازی و برچسب زدن و تمسخر است.
وی به پنج دلیل خشونت کلامی در گیلان اشاره کرد و افزود: افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها و افزایش حاشیه نشینی که منجر به برخورد فرودست و فرادست می شود، از دلایل خشونت کلامی در استان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: مهاجرت عاملی برای کاهش تاب آوری اجتماعی است و اگر این روند تا سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا کند ۷۰ درصد جمعیت گیلان شهری می شوند.
فاضلی با بیان اینکه کاهش استاندارد سلامت اجتماعی دومین عامل خشونت کلامی در گیلان است، خاطرنشان کرد: خانواده نقش آرامش بخشی خود را نسبت به گذشته از دست داده است.
وی به ازدحام زمینه های مسائل اجتماعی به دلیل تراکم جمعیت در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: در ساعت های پر تراکم ترافیک زمینه پرخاش بیشتر می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه آدم ها در جاهایی که نظارت و کنترل روی آنها نیست رفتارهای ناهنجار و مغایر شهروندی انجام می دهند، اظهار کرد: آموزش شهروندی در مورد مذکور تاثیرگذار است.
فاضلی به نقش عوامل شخصیتی و روانی در پرخاشگری اشاره کرد و افزود: سبک فرزندپروری والدین به گونه ای شده که افراد خودشیفته در جامعه افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار