کد خبر : 52956
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 تیر 1399- 27: 16

عروس گیلان پیشتاز در صنعت بامبوبافی ایران

عروس گیلان پیشتاز در صنعت بامبوبافی ایران

شهرستان لاهیجان علاوه بر اینکه پایتخت چای ایران است در صنعت بامبوبافی نیز در کشور پیشتاز است، شروع کار بامبو بافی از حدود یک صدسال پیش با کشت چای در گیلان رواج یافت و مهم‌ترین مرکز تولید آن لاهیجان به‌ویژه منطقه لیالستان است.

به گزارش گیلانستان،شاید همگان این شهرستان را به‌عنوان پایتخت چای ایران بشناسند اما کمتر کسی اطلاع دارد که روستای لیالستان لاهیجان پایتخت «بامبو» بافی ایران است.

بامبو یا نی هندی نوعی خیزران است و نخستین بار همراه با بذر چای توسط کاشف السلطنه به ایران آورده شد؛ به اعتقاد عده‌ای صنعت بامبو بافی با آمدن استاد ولتری از چین به لاهیجان، شروع شد و با کمک استادکاران ایرانی که شاگردان وی بوده‌اند رشد و تکامل یافت.

بامبو بافی یکی از صنایع‌دستی در استان گیلان است که مواد اولیه آن از نی خیزران به دست می‌آید، شروع کار بامبو بافی از حدود یک‌صد سال پیش با کشت چای در گیلان رواج یافت و مهم‌ترین مرکز تولید آن لاهیجان به‌ویژه منطقه لیالستان است.

بامبو در مرداب‌ها و اطراف رودخانه‌های لاهیجان و رشت که بسیار مرطوب است، می‌روید و محصولات آن‌هم جنبه تزیینی و هم کاربردی دارد.

لیالستان پایتخت بامبو بافی ایران

مدیر خانه صنایع‌دستی گیلان (لیالستان) در لاهیجان با تبریک روز جهانی صنایع‌دستی اظهار کرد: خلق صنایع‌دستی با روح، جسم و خلاقیت یک هنرمند درآمیخته شده است.

نرگس سعادت با بیان اینکه خانه صنایع‌دستی لیالستان از سال ۱۳۹۱ شروع به کارکرد، گفت: پس از ۱۰ سال دوباره با کمک مسؤولان میراث فرهنگی استان گیلان و لاهیجان احیا و با کمک جمعی از هنرمندان گیلانی راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه لیالستان پایتخت بامبو بافی ایران است، افزود: این مکان تنها خانه صنایع‌دستی استان گیلان است و دارای بخش‌های مختلفی ازجمله بامبو بافی، مرواربافی، سفال‌گری، میناکاری، قلم‌زنی و چرم‌دوزی است.

مدیر خانه صنایع‌دستی گیلان یکی از شاخصه‌های مهم خانه صنایع‌دستی در بخش بامبو بافی را ایجاد اشتغال به‌خصوص برای بانوان عنوان کرد و گفت: در خانه صنایع‌دستی به هنرجویان پس از پایان آموزش مدرک معتبر اعطا می‌شود و آن‌ها را برای بازار کار و اشتغال‌زایی آماده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی نیازی به تبلیغات ندارد، تصریح کرد: خوشبختانه در این زمینه نیاز به تبلیغات نداشته‌ایم زیرا هنرجویان و علاقه‌مندان زیادی جذب این مجموعه شده‌اند و خود این هنرجویان سفریان این صنایع‌دستی هستند.

به گفته نرگس سعادت‌، بخش تولیدی این مجموعه بسیار فعال است و هنرمندان این مجموعه تولیدات یک ماه آینده خود را نیز پیش‌فروش کرده‌اند.

وی بر انجام حمایت از این قشر تأکید کرد و گفت: از مسؤولان گذشته و حال حاضر میراث فرهنگی که در پیشرفت خانه صنایع‌دستی کمک شایانی کردند تشکر فراوان دارم و امیدوارم برای ارتقا جایگاه صنایع‌دستی استان بیش از گذشته تلاش کنیم.

بامبو بافی ازجمله صنایع‌دستی در استان گیلان است که تأثیر بسزایی در رونق اقتصاد گیلان و مشاغل کوچک و زودبازده دارد و می‌طلبد که مسؤولان استانی و ملی نگاه ویژه‌تری به این بخش داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار