کد خبر : 52541
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱

عزل و نصب های مکرر شهردار رشت؛ چالشی جدید بین شورا و شهردار

عزل و نصب های مکرر شهردار رشت؛ چالشی جدید بین شورا و شهردار

تعدد عزل و نصب ها در بدنه شهرداری رشت با توصیه اعضای شورا، خبر از چالشی جدید بین شهردار این شهر با شورا دارد.

به گزارش گیلانستان،یک سال از زمانی که ناصر حاج‌محمدی به عنوان شهردار رشت انتخاب شد، می‌گذرد. اگرچه ساختمان شهرداری رشت در طی ۱۹ سال گذشته، ۲۱ بار افراد مختلفی را بر مسند شهردار به چشم دیده اما چنین بی‌ثباتی که به طور متوسط عمر مدیریت شهردار در این شهر را به یک سال می‌رساند، تنها در همان مسند باقی نمی‌ماند.

 

به عبارت ساده‌تر، نبود ثبات در مسند شهردار، شهر را به سمتی می‌برد که در آن نه خبری از توسعه است نه ارتقای خدماتی که بر عهده شهرداری است. علاوه بر این با تغییر مکرر شهردار به عنوان فرد نخست مدیریت شهری در نهایت پیامد چنین بی ثباتی گریبانگیر کارکنانی در بدنه شهرداری می شود که سال های سال از پست ها و موقعیت های مختلف عزل، منصوب و جا به جا می شوند.

حال با گذشت یک سال از تکیه حاج محمدی بر اریکه قدرت در شهرداری رشت، تعدد انتصاب‌ها و عزل‌ها و جابجایی‌ها به چشم می‌آید. اگرچه حق قانونی هر شهرداری است که با قبول مسئولیت، نسبت به تعویض و جابجایی مدیران در بدنه شهرداری اقدام کند اما به نظر می‌رسد تعدد عزل و نصب‌ها و جابجایی‌ها در شهرداری رشت، در طی تنها یک سال، آنقدر زیاد شده که ثبات در بدنه شهرداری و ارتقای کیفی ارائه خدمات به شهروندان را به چالش کشیده است. این عزل و نصب‌ها بارها در صحن شورای اسلامی رشت هم خبرساز شد.

 

در اوایل ورود حاج محمدی به شهرداری رشت، اکثر قریب به اتفاق اعضای شورا در نطق‌های خود نسبت به عزل و نصب‌های ناگهانی شهردار اعتراض می‌کردند هرچند اعضا بر این مهم صحه می‌گذاشتند که شهردار از این اختیار قانونی برخوردار است که مدیران را خود انتخاب کند اما حفظ حرمت و کرامت کارکنان هم باید حفظ شود. طی یک سال گذشته، مدیران مناطق شهرداری، مدیران سازمان شهرداری و معاون های شهرداری چندین بار تغییر یافته‌اند.

از ابتدای بهار امسال هم چندین تغییر در پست‌های مدیریتی شهرداری رقم خورده است. معمولا شهرداران یکی از دلایل تغییر در پست‌های مدیریتی را ناکارآمدی مدیران پیشین و ارتقای خدمات اعلام می‌کنند، اما همین تغییرهای مکرر شهردار منجر شد که یکی از پرسش‌های شورا در طرح سوال از شهردار رشت به این عزل و نصب‌های مکرر اختصاص یابد.

 

با این‌همه از میان نطق‌های اعضای شورای رشت بارها این استنباط به ذهن رسیده که توصیه‌های اعضا در انتصاب‌های شهردار رشت همیشه تاثیرگذار و حتی بیشتر از توصیه بوده به طوریکه به صراحت در جلسه پاسخ‌دهی حاج محمدی به پرسش‌هایی که از وی شده بود، یکی از اعضای رشت دلخوری خود از تغییر مدیر یکی از مناطق شهرداری که نسبت فامیلی با وی داشت را بیان کرد.

«فرهام زاهد» در آن جلسه که در اوایل ماه جاری برگزار شد نسبت به انتخاب حاج محمدی ابراز پشیمانی کرد و گفت: توصیه به شهردار برای انتصاب برخی مدیران کارامد مورد بی‌توجهی قرار گرفته و با توجه به کارنامه حاج محمدی تاکنون، از انتخاب وی پشیمان هستم.

در همین راستا، عضو دیگر شورا هم با بیان اینکه انتصاب و عزل مدیران و کارکنان را از اختیارات قانونی شهردار دانست اما از اینکه حاج محمدی در تصمیمات خود به رای‌گیری و جویا شدن نظر دیگران اتکا می‌کند انتقاد کرد. «احمد رمضانپور نرگسی» در آن جلسه شورا گفت: درست است که تغییر در بدنه شهرداری اختیار قانونی شهردار است اما حاج محمدی با گوش سپردن به حرف‌های دیگران برای عزل و نصب‌ها، توانمندی و اعتماد به نفس خود در تصمیماتش را زیر سوال می‌برد.

اما این تذکرها به همین جا ختم نشد. رییس شورا اخیرا در یکصد و چهل و چهارمین جلسه شورا به وضوح گفت که از شهردار خواسته بود روسای فنی، معاونان شهرداری مناطق و کارشناسان را جابجا کند.«اسماعیل حاجی پور» تاکید کرد: شهردار باید به حرف های شورا گوش دهد و حرف گوش نکردن حاج محمدی شهردار رشت مرا به یاد شهردار اسبق ” محمدعلی ثابت قدم “می‌اندازد.

 

اگرچه زمانی که نام ثابت قدم به‌عنوان شهردار اسبق رشت به میان می‌آید، اذهان شهروندان به حواشی و چالش‌های مکرر بین وی و اعضای شورا متبادر می‌شود اما شاید بتوان ثابت قدم را رکورددار شهرداران اخیر رشت در تغییرهای مکرر در بدنه شهرداری دانست. هرچند زمانی که وی مسئول شهرداری رشت بود همواره از نبود نیروهای کارآمد در بدنه ی شهرداری شاکی بود و تغییرها در بین مدیران و کارکنان را راهکاری برای یافتن فردی کارآمد و لایق عنوان می کرد.

در هر حال فارغ از همه این اصطحکاک‌ها که معمولا بین شهرداران و شوراهای اسلامی شهرها در دوره‌های مختلف رشت وجود دارد، آنچه که بیش از این‌ها، پیامد عزل و نصب‌های متعدد در شهرداری را شفاف‌تر می‌کند، علاوه بر احساس ناامنی شغلی در بین کارکنان، از بین رفتن انگیزه ارتقای کیفیت در خدمات به شهروندان است.

 

اینکه ناامنی شغلی موجب کاهش بهره‌وری می‌شود، اصلی غیرقابل اجتناب است و اگر چنین احساس ناامنی در بین کارکنان مجموعه‌ای مانند شهرداری که سازمانی است که خدمات مختلفی را به شهروندان ارائه می‌کند، رخ دهد مطمئنا در کیفیت خدمات‌دهی به شهروندان هم تاثیر به‌سزایی خواهد گذاشت، مضاف بر آنکه با چنین عدم ثباتی در شهرداری باید از توسعه شهری و رسیدن به شهری که زمانی پیش قراول اولین‌ها در سطح کشور بوده، چشم پوشاند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار