کد خبر : 76047
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس:

عقب‌ماندگی در بخش تولید ماهیان خاویاری/ عدم حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان بخش خصوصی

عقب‌ماندگی در بخش تولید ماهیان خاویاری/ عدم حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان بخش خصوصی

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه در بخش تولید خاویار و ماهیان خاویاری از چشم‌انداز ۱۴۰۴ عقب هستیم گفت: سیاست‌های ناکارآمد و عدم حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان بخش خصوصی از عوامل مهم این عقب افتادگی‌ است.

به گزارش گیلانستان، «جبار کوچکی‌نژاد» شامگاه جمعه( ۲۲ بهمن) با بیان اینکه متاسفانه امروز تولید ماهیان خاویاری چه در بخش خصوصی و چه توسط مؤسسه تاس ماهیان و بخش‌های دیگر از ۱۲ تن تجاوز نمی‌کند اظهارداشت: عدم حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان ماهیان خاویاری علت این امر است.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس عنوان کرد: در قانون برنامه ابلاغ شده که بخش خصوصی و دولتی تا سال ۱۴۰۴ باید به تولید ۲۰ تن خاویار برسند اما به علت سیاست‌هایی که در این بخش اعمال شده ما از قانون و چشم‌انداز تعیین شده بسیار عقب هستیم.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه در تمام دنیا بخش خصوصی همپای بخش دولتی در تولید خاویار و ماهیان خاویاری فعالیت می‌کند عبور از سیاست‌های ناکارآمد در این حوزه را خواستار شد و ابراز داشت: به اعتقاد من هم شیلات ایران و هم وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه تاس ماهیان باید حمایت‌های بیشتری از تولیدکنندگان بخش خصوصی داشته باشند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از قائل شدن سهمی برای وزارت جهاد کشاورزی از محل قانون برنامه و صندوق توسعه ملی خبر داد و تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند بخشی از این سهم را در حوزه تولید خاویار به بخش خصوصی اختصاص دهد.

وی حفظ ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر را بحثی جدی خواند و با اشاره به اینکه در این بخش هم شیلات و مؤسسه تاس ماهیان باید تلاش بیشتری داشته باشند گفت: متاسفانه پس از یکبار استحصال خاویار در نهایت از گوشت ماهیان خاویاری استفاده می‌شود در حالی‌که شیلات باید سیاست‌های خود را تغییر داده و با مؤسسه تحقیقات تاس ماهیان همکاری بیشتری داشته باشد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان ضمن تاکید بر افزایش ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر یادآور شد: چندین سال است که ردیف مالی مستقیمی برای مؤسسه تحقیقات تاس ماهیان در نظر گرفته شده است و حتما در آینده از ردیف‌های ملی برای کمک هر چه بیشتر به این مؤسسه استفاده خواهیم کرد تا ضمن پشتیبانی از بخش خصوصی زمینه افزایش تولید خاویار هم فراهم شود.

رئیس فراکسیون حمایت از محصولات کشاورزی مجلس مسدود کردن حوزه‌های تکثیر و آلودگی‌های محیط زیستی را از مخاطراتی که در حوزه ماهیان خاویاری دریای خزر وجود دارد دانست و گفت: در بحث بودجه و حمایت از بخش خصوصی و شیلات، هرساله از صندوق توسعه ملی منابعی را به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص می‌دهیم.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس ضمن تاکید بر استفاده از منابع تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ برای حمایت از تولیدات ماهیان خاویاری خاطرنشان کرد: امسال منابع مالی و اعتباری خوبی در این بخش‌ها وجود دارد و می‌توان از این منابع برای حمایت از بخش خصوصی فعال و ارائه تسهیلات در حوزه تولید ماهیان خاویاری بهره گرفت.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار