کد خبر : 45028
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 دی 1398- 38: 10

فراهم شدن فرصت ۱۵ درصدی سرمایه‌گذاری در رشت/بخش خصوصی نیازمند راهنمایی است نه معطلی اداری!

فراهم شدن فرصت ۱۵ درصدی سرمایه‌گذاری در رشت/بخش خصوصی نیازمند راهنمایی است نه معطلی اداری!

به گفته مسؤولان دولتی در حوزه سرمایه‌گذاری باوجود ظرفیت‌هایی همچون آب‌بندان ها و زراعت چوب، تنها در رشت فرصت ۱۵ درصدی به جهت سرمایه گذری با محوریت روستائیان فراهم‌شده است.

به گزارش گیلانستان عصر دیروز کمیته سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی زراعت چوب شهرستان رشت به ریاست فرماندار این شهرستان و با حضور مدیرکل دفتر شناسایی و جذب سرمایه‌گذاری استانداری گیلان تشکیل جلسه داد.

فرصت ۱۵ درصدی سرمایه‌گذاری گیلان در رشت

در سطح استان گیلان بالغ‌بر ۵۰۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری شناسایی‌شده که ۹۰ درصد آن‌ها در حوزه گردشگری است و ازاین‌بین ۷۳۱ فرصت سرمایه‌گذاری در ۳۲ محور در بخش‌های مختلف گردشگری، خدماتی، کشاورزی، طبیعی و دام‌پروری سهم شهرستان رشت است که تقریباً حدود ۱۵ درصد کل فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان را شامل می‌شود.

در حال حاضر بسیاری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری ملی در شهرک صنعتی مستقر هستند و اگر فرصت‌های دیگر خصوصاً در حوزه صنایع تبدیلی با نگاه کارآفرینانه و رفع موانع به سرمایه‌گذاران شناسانده شود، می‌تواند ایجاد انگیزه کند.

به گفته یونس رنج‌کش، مدیرکل دفتر شناسایی و جذب سرمایه‌گذاری استانداری گیلان در حوزه اقتصادی باید با شناسایی فرصت‌ها، آن‌ها را به سرمایه‌گذاری تبدیل کنیم و راهکارهای عملیاتی را در پیش گیریم.

زراعت چوب و ساماندهی آب‌بندان ها دو فرصت عمده گیلان در سرمایه‌گذاری

در استان گیلان بیشترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه خدمات پیش‌بینی‌شده و با توجه به گستردگی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان دو اولویت آب‌بندان و زراعت چوب تا پایان سال در دستور کار مسوولان گیلان قرارگرفته است.

آن‌طور که مدیرکل دفتر شناسایی و جذب سرمایه‌گذاری استانداری گیلان گفته در سطح استان ۹۰۰۰ هکتار آب‌بندان وجود دارد که مسئولیت اصلی تأمین آب کشاورزی شالیزارهای سطح استان را بر عهده‌دارند ازاین‌رو ساماندهی و هدایت آن‌ها در دست انجام است درحالی‌که بخشی از این آب ‌بندانها قابلیت پرورش آبزیان را نیز دارند. مطابق برنامه‌ریزی‌ها، در فاز نخست ساماندهی آب‌بندان های گیلان، پنج آب‌بندان از هر شهرستان با محوریت فرمانداری‌ها شناسایی‌شده تا با در نظر گرفتن همه ابعاد اقتصادی و اجتماعی در اختیار بخش خصوصی با محوریت روستائیان قرار بگیرد.

افزایش ۴۰ میلیون مترمکعبی ذخایر آبی رشت در صورت ساماندهی آب‌بندان ها

میر شمس مؤمنی زاده، فرماندار شهرستان رشت نیز در این جلسه گفته اگر آب‌بندان های شهرستان ساماندهی شوند می‌توان ۴۰ میلیون مترمکعب به ذخیره آبی شهرستان اضافه کرد.

بنا بر اظهارات مسوولان طی سال جاری ۸۸ میلیارد تومان اعتبار ملی برای ساماندهی و لایروبی آب‌بندان های گیلان اختصاص‌یافته و به گفته مدیرکل دفتر شناسایی و جذب سرمایه‌گذاری استانداری گیلان برای اینکه از همه ظرفیت‌های آب‌بندان ها بهره‌مند شویم باید آن‌ها را از استفاده تک‌بعدی خارج کنیم که یکی از این راهکارها استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.

بخش خصوصی نیازمند راهنمایی هستند نه معطلی اداری!

رنج‌کش می‌گوید باید بخش خصوصی را به این دلیل که از توان خود هزینه می‌کند را راهنمایی کرد اما متأسفانه برخی اوقات معطلی‌هایی در فضای اداری وجود دارد که منجر به دلسردی سرمایه‌گذار می‌شود.

وابستگی به چوب و کمبود آن به سبب تحریم‌ها دلیل موردتوجه قرار گرفتن زراعت چوب از نگاه مسؤولان

اما سوای پرداختن به موضوع گردشگری و ترغیب سرمایه‌گذاران به هزینه کردن در آن، زراعت چوب و اشتغال آفرینی در پی آن دومین اولویتی است که موردتوجه دولتمردان گیلانی قرارگرفته و مدیرکل دفتر شناسایی و جذب سرمایه‌گذاری استانداری گیلان نیز نسبت به آن اذعان دارد چون صنایع وابسته‌ای در استان داریم که بیش از پنج میلیون مترمکعب مصرف چوب‌دارند، از طرفی با توجه به تحریم‌ها و تهدیدها، واردات چوب به‌صرفه نیست.

رنج‌کش گفته که باید در حوزه کشت و زراعت چوب شرایطی ایجاد کنیم تا نتیجه عملکردها منجر به فراگیر شدن کشت و زرع چوب توسط زارعین شود.

وی معتقد است زراعت چوب در عرصه‌های مردمی توسط مردم باید انجام شود اما در حوزه ترویجی هم اقداماتی نظیر برگزاری کلاس آموزشی و همایش علمی زراعت چوب در حال انجام بوده که می‌تواند در ضریب عملکرد گیلان در زراعت چوب مثمر ثمر واقع شود.

میر شمس مومنی‌زاده، فرماندار شهرستان رشت نیز در این جلسه اظهار کرده که اقتصاد استان متکی به کشاورزی است و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را در کنار سایر مواهب طبیعی و الهی برد.

پویایی اقتصاد شهر مشروط به تحول اقتصاد روستا

وی مدعی شده که ایجاد تحول در حوزه اقتصاد روستا می‌تواند اقتصاد شهر را نیز متحول کند ازاین‌رو باید تلاش کرد تا روستاییان از تنوع درآمد برخوردار باشند که نمونه‌های آن توسعه کشت و زرع چوب و برنج است.

البته نماینده عالی دولت در مرکز استان این را هم گفته که با توجه به‌قرار گرفتن در سال رونق تولید لازم است واحدهای راکد و نیمه فعال رو به حرکت درآورد و از این طریق نیز وضعیت معیشت مردم را بهبود بخشید.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار