کد خبر : 70189
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 شهریور 1400- 56: 16

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

فعالیت ۱۴۲۰ کارخانه شالیکوبی در گیلان/ ۶۰۰ کارخانه اصلاح شدند

فعالیت ۱۴۲۰ کارخانه شالیکوبی در گیلان/ ۶۰۰ کارخانه اصلاح شدند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به فعالیت هزار و ۴۲۰ کارخانه شالیکوبی در استان، گفت: بیش از ۶۰۰ کارخانه ساختار خود را برای کاهش ضایعات برنج اصلاح کرده اند.

به گزارش گیلانستان، مسعود الماسی ظهر پنج شنبه در حاشیه افتتاح یک کارخانه شالیکوبی در شفت با اشاره به اینکه گیلان یکی از بخش‌های بسیار قوی صنایع تبدیلی کشور را دارد، اظهار کرد: دو هزار و ۱۰۰ واحد صنایع تبدیلی در استان گیلان فعال هستند.

وی با بیان اینکه از این نظر استان گیلان در جایگاه نخست کشور قرار داشته باشد، ادامه داد: از مجموع این تعداد، هزار و ۴۲۰ کارخانه مربوط به حوزه شالیکاری و صنایع تبدیلی برنج است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت این تعداد نشان دهنده اهمیت توجه به تولید برنج و صنایع وابسته به آن است، افزود: در زمینه اصلاح ساختار کارخانجات شالیکوبی طی سال‌های اخیر اقداماتی انجام شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۶۰۰ کارخانه شالیکوبی در قالب طرح اصلاح ساختار تغییراتی در عملکرد خود به وجود آورده اند که در کاهش ضایعات برنج بسیار تأثیرگذار است.

کاهش ۴۵ هزار تنی برنج با اصلاح ساختار کارخانجات شالیکوبی

الماسی با اشاره به اینکه با اصلاحات انجام شده طی سال‌های اخیر شاهد کاهش ۴۵ هزار تنی ضایعات برنج بوده‌ایم، گفت: کاهش ضایعات برنج به افزایش درآمد و سود حاصل از برداشت محصول کشاورزان تأثیر گذار بوده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موارد اصلی در حوزه کارخانجات در زمان تبدیل محصول برنج تفاوت قیمتی است، ادامه داد: تبدیل محصول برنج در کارخانجات اصلاح شده نسبت به کارخانجات سنتی منافع کشاورز را ۱۰۰ درصد تأمین می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری ۸۰ درصد برداشت‌ها به صورت مکانیزه انجام شده است، گفت: با توجه به این میزان برداشت مکانیزه نیازمند تغییر و اصلاح ساختار در باقی کارخانجات شالیکوبی هستیم.

وی به ارائه درخواستی برای پیش بینی بودجه و اعتبار لازم اصلاح ساختار سایر کارخانجات به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان اشاره و اضافه کرد: انتظار می‌رود تا تسهیلات مورد نیاز برای انجام این کار در اختیار ما و صاحبان شالیکوبی ها قرار بگیرد.

الماسی با اشاره به اینکه امسال یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک تولید شده است، افزود: تولیدات بسیاری از استان‌های دیگر در زمینه برنج همانند خوزستان و همجوار برای تبدیل وارد استان گیلان می‌شود.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار