کد خبر : 15398
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸

فقر سرانه فضای مطالعه در گیلان/ نخستین جشنواره خیرین کتابخانه ساز برگزار می شود

فقر سرانه فضای مطالعه در گیلان/ نخستین جشنواره خیرین کتابخانه ساز برگزار می شود

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان از عقب ماندگی گیلان در سرانه فضای مطالعه خبر داد و گفت: سرانه فضای مطالعه در گیلان برای یکصد نفر ۱،۲۱ سانتی متر است.

به گزارش گیلانستان، زهرا بدن آرا، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان امروز (۱۸ تیر) در جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز که در دفتر احمدی پور، معاون سیاسی، امنیتی استانداری گیلان برگزار شد با اشاره به کمبود سرانه فضای مطالعه در استان اظهار کرد: سرانه فضای مطالعه در گیلان برای یکصد نفر ۱،۲۱ سانتی متر است در حالیکه میانگین کشوری ۲ متر و استاندارد جهانی هست متر است.

وی با بیان اینکه شهرستان رشت در اختصاص سرانه فضای مطالعه وضعیت نامناسبی دارد افزود: در بین ۱۶ شهرستان، رشت با میانگین ۸۰ سانتی متر فضا دارای جایگاه آخر و رودبار با ۲،۵۷ سانتی متر دارای جایگاه نخست است.

بدن آرا با اشاره به ضرورت ورود خیرین به حوزه کتابخانه سازی تصریح کرد: طی دو سال گذشته اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته و هفت کتابخانه خیرساز در استان احداث شده است.

وی ادامه داد: همچنین طی هفته جاری جهت احداث کتابخانه در پسیخان رشت و اردجان رضوانشهر دو قطعه زمین اهدا شد که اولی توسط خیری به نام خانم بلوکی احداث شده و دومی اعتباری جهت ساخت ندارد.

کتابخانه‌های عمومی گیلان با تاکید بر جانمایی درست جهت احداث کتابخانه افزود: کتابخانه‌ها در مراکز عمومی و پرجمعیت احداث شوند تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه به بهسازی و شاداب سازی محیط کتابخانه‌ها اشاره و بیان کرد: بهسازی و شاداب سازی کتابخانه‌های فرسوده استان از سال گذشته آغاز شد تا موجب استقبال بیشتر مراجعه کنندگان قرار گیرد.

بدن آرا تصریح کرد: مجوز احداث کتابخانه برای روستاهای کمتر از یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت صادر نمی‌شود و از کتابخانه سیار در این روستاها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه، بر هدایت خیرین به سمت کتابخانه سازی تاکید کرد و گفت: باید با هدایت خیرین به سمت کتابخانه سازی در بازه زمانی سه تا پنج سال بتوانیم عقب ماندگی استان را در سرانه فضای مطالعه جبران کرده و به میانگین کشوری دست یابیم.

بدن آرا از برگزاری نخستین جشنواره خیرین کتابخانه ساز در استان خبر داد و گفت: این جشنواره همزمان با هفته کتاب در آبان ماه برگزار می‌شود./ شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار