کد خبر : 52302
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 خرداد 1399- 18: 11

یک کارشناس ارشد علوم تربیتی:

قاتل های رومینا و تناقض رفتاری و رسانه ای در جامعه

قاتل های رومینا و تناقض رفتاری و رسانه ای در جامعه

هر لحظه از زمان که می گذرد، حوادث و جنایت های مختلفی در اقصی نقاط جهان رخ می دهد که کشور ما هم از این رویدادها مبرا نیست.

به گزارش گیلانستان،”عقل” و “منطق” که قوه محرک سخن گفتن است، وجه تمایز انسان با سایر مخلوقات و پیچیده ترین و پرکاربردترین نعمت خداوندی در وجود انسان است.

این “هدیه” پروردگار نقش بسزایی را در لحظه لحظه زندگی، بخصوص در چالش های پیش روی انسان دارد که عامل نگاه رو به جلو، پیشرفت و پرهیز از عمل به تجربیات غلط گذشته و مهمتر از همه تفکر و تعقل در وضع قوانین می باشد که دلیلی بارز برای لذت بردن از زیبایی زندگی و گذر عمر است.

از آغاز آفرینش، نیاز بشر به هدایت مشهود بوده و نقش هدایتی پیامبران در تکامل جوامع  اقوام انسانی در پهنه تاریخ تاثیر بسزایی داشته است و استناد به فرامین دینی و عرف سنتی و آیینی و ابتکارات عقل و منطق از روزهای نخست تشکیل جوامع انسانی در تدوین قوانین مدیریت جهانی، گرچه دارای فراز و نشیب هایی در الویت بندی بوده، امابه شکل مستمر تداوم داشته است.

بهره گیری از آموزش های دینی و ابداعات عقلی در انتخاب رفتار مناسب در مواجه با مشکلات همواره چراغ راه انسان بوده است.

اما گاهی رفتاری بر خلاف آموزه های دینی و اصول عقل، منطق و اخلاق مشاهده می شود که در خصوص علل این رفتار خارج از عرف و حتی گاهی وحشتناک جامعه امروزی، پای صحبت کارشناسان با تخصص های مختلف می نشینیم تا علاوه بر بررسی عوامل قتل دردناک “رومینای ۱۴ ساله”، چرایی رفتارهای اجتماعی اقشار مردم و انتظارات ایجاد شده در اذهان عمومی جامعه را تحلیل کنیم.

مستثنی نبودن فرزندکشان زن و مرد در تحلیل های روانی

سامان ساسانیان، کارشناس ارشد علوم تربیتی اظهار کرد: اینگونه حوادث تلخ که به “فرزندکشی” مشهور است، در اقصی نقاط جهان اتفاق می افتد و “مادر یا پدر” تحت تأثیر انواع محرک های روانی در اقدامی غیرقابل قبول، اقدام به این جنایت می کنند و “مرد و زن” در ارتکاب به اینگونه جنایت ها مستثنی نیستند.

وی با بیان اینکه علت اقدام به اینگونه جنایات از ابعاد مختلف قابل بررسی است، ادامه داد: گاهی این گونه جنایات تحت تأثیر داروهای مخدر و روان گردان اتفاق می افتد اما در ماجرای “رومینای ۱۴ ساله” “چهار عامل قتل” باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: عامل اول: “ولی قاتل” که زیر فشار روانی ناشی از تحقیر افکار عمومی اطرافیان قرار گرفته و اعتقادات غلط، او را به سوی راهکار وحشتناک خروج از این فشار راهنمایی می کند. عامل دوم: عدم تصویب قانون “کودک همسری” در مجلس شورای اسلامی است که راه فریب و ازدواج دختران کم سن و سال را در کشور باز نگه داشته است. عامل سوم: “فشار افکار عمومی بر اساس تعصبات” که قوانین نانوشته ای هستند و مانع ازدواج بین قوم ها، مذاهب و… می شود. عامل چهارم: “نداشتن آموزش های لازم” که واجب ترین و تأثیرگذارترین عامل است که به نوعی ریشه اصلی هر سه عامل قبلی نیز است.

این کارشناس علوم تربیتی خاطرنشان کرد: پدر و مادری که آموزش های “فرزند پروری” را ندیده اند و یا فرزندانی که آموزش های “دوست گزینی” و مهارت “نه گفتن” را دریافت نکرده اند در آینده نیز عامل چالش های بسیاری برای جوامع خواهند بود.

نقش “سلبریتی ها” در مسیر دهی به رخدادها

ساسانیان در بخش دیگر سخنان خود نقش “سلبریتی” ها در هدایت رخدادهای اجتماعی به مسیر مثبت و منفی را نیز حائز اهمیت و قابل توجه دانست و تصریح کرد: موج سواری های سلبریتی ها برای کسب شهرت و افزایش فالور در ایجاد فضای منفی و غیر مسئولانه در مقابل عکس العمل های جامعه خطرناک است.

وی اضافه کرد: در اینگونه مسائل مهم فقط باید کارشناسان زبده، مسیر دهی رخدادها را به عهده بگیرند تا از تبعات بعدی و واکنش های گاها خطرناک جامعه جلوگیری شود، که عملا در کشور ما اینگونه نیست.

وی توضیح داد: رسانه ها و جراید تخصصی کشورمان نیز باید نقش هدایت گرانه خود را بر عهده بگیرند و این نقش را به چند هنرپیشه و… که تخصصی در اینگونه امور (بازیگری و یا سایر هنرها) دارند واگذار نکنند و همچنین برای وضع قوانین حمایتی و اصلاح و اجرای قوانین مهم در جامعه، نقش تأثیرگذار خود را ایفا کنند.

ساسانیان با تأکید بر اینکه “سلبریتی” در لغت به معنای “ستاره و فرد مشهور” است و دارای شخصیت و چهره‌ای محبوب و پرطرفدار در میان همه مردم اما مربوط به حوزه فعالیت خودش می‌باشد، گفت: اصلا پسندیده نیست که یک نفر مدل لباس بجای یک سیاست‌مدار یا قاضی یا کارشناس تعلیم و تربیت در مورد وقایع نظر دهد.

وی یادآور شد: در جامعه ایرانی در میان “سلیبریتی های وطنی” کارشناسان و نخبگان کمی وجود دارد و اکثر آنها اشخاصی هستند که در یک شاخه هنری تبحر دارند و با ایجاد یک پیج اینستاگرامی یا تلگرامی و… با جذب فالور برای خود شخصیتی حقیقی و یا حقوقی ایجاد می کنند و حق اظهار نظر در هر مورد را برای خود قائل می شوند.

عدم بهره مندی از توان مشاوران زبده یا مددکاران اجتماعی

ساسانیان با اشاره به اینکه طبق قانون هر جنایتی باید از مراجع قانونی و قضایی خود تحقیق، تفتیش و بررسی شود تا نتیجه حاصل گردید، توضیح داد: تحلیل های مختلفی از سوی افراد متفاوت و غیرکارشناسانه مطرح شده است که به شکل گسترده و بدون در نظر گرفتن آبروی خانواده ها، جایگاه دیگر اهالی اینگونه روستاها و شهرها، با دامن زدن به اختلافات قومی و قبیله ای، زمینه سازی سوءاستفاده های حتی “سیاسی” خارجی را ایجاد کرده است.

این کارشناس در پایان به ابعاد خبر قتل رومینا در جامعه پرداخت و تصریح کرد: “رومینا” در اصل قربانی دستان پدر نیست، بلکه عدم پرداخت گسترده به بهره مندی از توان “مشاوران زبده یا مددکاران اجتماعی” و نبود چارت مناسب و ایده آل برای استفاده از این ظرفیت در همان لحظه بروز سوء تفاهمات و وقوع اینگونه مسایل عاطفی، روحی و روانی در مدارس، دانشگاه ها و… است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار