کد خبر : 29218
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴

قاچاقچیان پرنده “شاهین‌های گیلان” را به شیخ‌ نشین‌های خلیج فارس می‌فروشند

قاچاقچیان پرنده “شاهین‌های گیلان” را به شیخ‌ نشین‌های خلیج فارس می‌فروشند

اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان‌ گفت: قاچاقچیان و سوداگران پرنده،‌ شاهین‌های گیلان را با قیمتی گزاف به شیخ‌ نشین‌های عرب حوزه خلیج فارس می‌فروشند.

به گزارش گیلانستان حسین علی‌نژاد اظهار داشت:‌ مهم‌ترین خطری که انواع گونه‌های شاهین‌ گیلان از جمله شاهین بحری را تهدید می‌کند زنده‌گیری آنها توسط سوداگرانی‌ است که با قاچاق این پرندگان به کشورهای حاشیه خلیج فارس،‌ بهای گزافی را از شیوخ عرب دریافت می‌کنند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان عنوان کرد:‌ گیلان نیز نظیر سایر مناطق دیگر کشورمان،‌ از شرایط جغرافیایی خوبی جهت زندگی و مهاجرت انواع شاهین‌سانان برخوردار بوده به طوری‌که گونه‌های مختلف آن در زیستگاه‌های طبیعی این استان مشاهده می‌شود.

علی‌نژاد به سه گونه شاهین‌سانان موجود در زیستگاه‌های طبیعی گیلان اشاره کرد و ابراز داشت:‌ سه گونه مهم شاهین‌سانان گیلان یعنی بالابان‌ها،‌ شاهین‌ها و شاهین‌های بحری همواره مورد توجه ویژه شکارچیان جهت داد و ستد آنها با شیخ‌نشینان‌ حوزه خلیج فارس بوده‌ است.

وی از اقدامات حفاظت محیط زیست گیلان برای برخورد با این سوداگران خبر داد و تصریح کرد:‌ نیروهای محیط‌بانی و یگان حفاظت محیط زیست گیلان به همراه گروه‌های دوستدار طبیعت و مردم مناطق مختلف در سنوات گذشته چندین باند قاچاق پرندگان را در این استان شناسایی و دستگیر کرده‌اند.

علی‌نژاد با اشاره به اینکه شیوخ عربی علاقه بسیار خاصی به انواع شاهین‌ها از جمله شاهین‌های بحری دارند تصریح کرد:‌ پرداختن بهای بسیار سنگین برای هر کدام از گونه‌های شاهین‌سانان به‌ویژه شاهین‌های بحری از سوی شیوخ حاشیه خلیج فارس،‌ انگیزه سوداگران را برای قاچاق این پرنده زیبا دو چندان کرده است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد:‌ سوداگرانی که در گذشته و در قالب شکارچی از مناطق جنوبی کشور به گیلان وارد شده بودند پس از زنده‌گیری گونه‌های مختلفی از شاهین‌ها قصد انتقال و فروش آن‌ها به شیخ‌نشینان کشورهای عربی را داشتند.

علی‌نژاد با بیان اینکه در سنوات گذشته چندین محموله از این سوداگران کشف و ضبط شده است اظهار داشت: در صورت دستگیری و کشف محموله‌های پرندگان از شکارچیان،‌ قانونگذار علاوه بر اعمال جریمه‌های بسیار سنگین، جزای حبس را نیز برای آنها در قانون‌ پیش‌بینی کرده است.

وی از تشدید گشت‌های بازرسی و کنترل حفاظت محیط زیست گیلان خبر داد و افزود:‌ برای جلوگیری از تحرکات چنین گروه‌هایی برای شکار و یا زنده‌گیری پرندگان،‌ نیروهای حفاظت محیط زیست گیلان پایش‌های خود را در زیستگاه‌ها،‌ پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق تحت امر استان افزایش می‌دهند.

شاهین نام عمومی 37 گونه پرنده شکاری است که در شاخه Falco قرار می‌گیرند که در تمام قاره‌های جهان به جز قطب جنوب زندگی می‌کنند.

شاهین بحری که بیشترین پراکندگی را در بین شاهین‌ها دارد با رکورد سرعت 320 کیلومتر در ساعت سریع‌ترین مخلوق روی کره زمین است.

همچنین بالابان‌ها، دلیجه بزرگ و کوچک،‌ لیل و ترمتای از دیگر انواع معروف شاهین‌های قابل مشاهده در زیستگاه‌های استان گیلان هستند.

انتهای پیام/‌تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار