کد خبر : 35989
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اردیبهشت 1398- 14: 20

قبح شکنی و ولنگاری اجتماعی زیر سایه عدم نظارت مسئولان فرهنگی/ سودی که آرایشگاه های گیلان از انتشار تصاویر نیمه عریان زنان می برند

قبح شکنی و ولنگاری اجتماعی زیر سایه عدم نظارت مسئولان فرهنگی/ سودی که آرایشگاه های گیلان از انتشار تصاویر نیمه عریان زنان می برند

فضای مجازی که ابزاری برای اطلاع رسانی است این روزها برای عده ای به عرصه ای افسارگسیخته در هنجارشکنی تبدیل شده که مستقیم و غیر مستقیم سعی در تغییر ذائقه و تغییر سبک زندگی جامعه ایرانی دارد.

به گزارش گیلانستان فضای مجازی با هر تعریف و تعبیری، قلمروی وسیع و رو به رشدی است بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم به موازات زندگی حقیقی، تاثیرات خود را بر محیط، رفتارها، باورها و روابط اجتماعی ما برجای گذاشته و می گذارد.

در چنین شرایطی بهترین گزینه برای مواجهه با آن، شناخت دقیق این پدیده با همه ابعاد به خصوص فرصت ها  و تهدیدات است تا بتوانیم آگاهانه به سراغ آن برویم.

حال فضای مجازی که به عنوان مهمترین عرصه برای اطلاع رسانی می باشد این روزها برای عده ای به صحنه ای گسترده و افسارگسیخته در هنجارشکنی تبدیل شده و در اثرگذارترین حالت ممکن در حال ایفای نقش در جامعه است.

پالایش و تصفیه فضای مجازی یا شبکه ملی اطلاعات، موضوعی است که علی رغم اینکه دغدغه همیشگی رهبر انقلاب بوده است مورد توجه جدی دستگاه های ذیربط قرار نمی گیرد.

یکی از اثرات فعالیت های این چنینی در فضای مجازی که مستقیم و غیر مستقیم سعی در تغییر ذائقه افراد دارد، تغییر سبک زندگی جامعه ایرانی است.

 این مجموعه در چند بخش در حال تهیه است اما در اولین بررسی به هنجارشکنی و قبح شکنی مزون ها و آرایشگاه های زنانه استان گیلان که در فضای مجازی فعالیت می کنند و هیچ سنخیتی با قوانین و شرع ندارد خواهیم پرداخت.

 

 

اگر چرخی در فضای مجازی بزنیم متوجه وجود صفحه های مختلفی از سالن های گوناگون مزون و آرایشگاه های زنانه می شویم که هر یک به گونه ای در صدد جذب مشتری می باشند که در این میان برخی بدون هیچ محدودیتی نسبت به انتشار فیلم و تصاویر نیمه عریانِ مشتریان خود در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام قائل نیستند و از سویی دیگر هیچ گونه نظارتی بر عملکرد به اصطلاح تبلیغاتی این آرایشگاه ها که منجر به عادی سازی و ترویج بی عفتی و قبح شکنی  از این طریق میشود وجود ندارد که راه اندازی این صفحات اگر تا دیروز تنها مختص شهرهای بزرگ استان بود، تب راه اندازی شان این روزها حتی به شهرهای کوچک و بخش های استان نیز رسیده است.

 

 

آیا این مزون ها و آرایشگاه های زنانه که در تبلیغات خود به محل و نشانی فعالیتشان اشاره دارند بدون مجوز در حال فعالیت هستند که اینگونه افسار گسیخته در حال رواج بی عفتی می باشند؟!

 

در حالی که امروز فعالیت تبلیغاتی در فضای مجازی امری غیر قابل اجتناب از سوی اصناف به شمار می رود چطور می توان وجود نظارت بر فعالیت های غیرمتعارف و هنجارشکن این صنف و صنف هایی از این جنس را باور کرد؟! کدام یک از دستگاه های نظارتی کم کاری می کنند؟!

دشمن دیر زمانی است که حیا، عفت  و سلامت خانواده ایرانی را هدف قرار داده آیا با رها کردن فضای مجازی و عدم ساختاربندی منناسب در آن در خط مقدم جبهه دشمن  قرار نگرفته ایم؟!

به نظر می آید لازم است مسئولان امر به جای رها کردن این محیط بسیار مهم و تأثیرگذار در زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه، نسبت به هدایت و فرصت‌سازی از آن اندیشه‌ای جدی و راهبردی داشته باشند.

برای جلوگیری از گسترش این مدل و سبک تبلیغ و همچنین شکستن بیش از حد قبح این مسئله در فضای مجازی باید اولا از هرگونه برخورد مقطعی و چکشی اجتناب شود.

راه حل پیشنهادی در این خصوص اولا شناسایی دقیق، جامع و کامل مجموعه های متخلف است. در مرحله بعدی نیاز است بصورت مستمر و پیوسته با متخلفین برخورد شود. در این صورت هم بخش بزرگی از شبکه متخلفین جمعآوری می گردد و هم سایر مجموعه های مزون و آرایشگاه ها خود را اصلاح می کنند. گویی که معدود آرایشگاه هایی نیز دیده می شود که در فضای مجازی بدون استفاده ابزاری از چهره و بدن مشتریان خود، فعالیت های خود را تبلیغ می کنند.

 

پی نوشت: تصاویر درج شده به عنوان «مشتی نمونه خروار» از صفحات مزون ها و آرایشگاه ها واقع در استان گیلان در شبکه های اجتماعی انتخاب شده که آزادانه و بدون کمترین نظارتی چهره و و بدن نیمه عریان خود را عموم منتشر می کنند و بی شک اوج این فاجعه فرهنگی وسیع تر است.

انتهای پیام/ ۸دی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار