کد خبر : 34698
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس:

قوانین فعلی بازدارندگی لازم برای ممانعت از نابودی جنگل‌ها را ندارند

قوانین فعلی بازدارندگی لازم برای ممانعت از نابودی جنگل‌ها را ندارند

عضو کمیسیون کشاورزی،‌ آب و منابع طبیعی مجلس با تأکید بر ناکارآمد بودن قوانین فعلی برای جلوگیری از نابودی جنگل‌ها گفت: از دولت انتظار داریم قانون جامع منابع طبیعی را به صورت لایحه به مجلس ارائه کند.

به گزارش گیلانستان محمدصادق حسنی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: محدودیت‌های ایجاد شده در عرصه جنگل‌ و منابع طبیعی مربوط به قوانین مصوب سال‌های 40 تا 41 است و بازدارندگی لازم برای جلوگیری از نابودی جنگل‌ها به ویژه در استان گیلان را ندارند.

عضو کمیسیون کشاورزی،‌ آب و منابع طبیعی مجلس با تأکید بر لزوم تدوین قانون جامع منابع طبیعی توسط دولت عنوان کرد: این موضوع به صورت طرح قابل ارائه به مجلس نیست بنابراین دولت با همکاری دستگاه‌های ذیربط خود باید قانون جامع منابع طبیعی را در قالب لایحه تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد.

نماینده مردم رشت در مجلس از نظر مثبت مجلس برای تصویب قانون جامع منابع طبیعی سخن گفت و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین علل تأکید مجلس به این خاطر است که قوانین فعلی که مربوط به سال‌های بسیار گذشته هستند بازدارندگی لازم در راستای جلوگیری از نابودی جنگل‌ها را ندارند.

حسنی تصویب ماده 38 در قانون برنامه ششم توسعه توسط مجلس را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: طبق این ماده قانونی هیچ‌گونه بهره‌برداری از درخت‌های موجود در جنگل‌ها‌ حتی آن‌هایی که ریشه‌کن شده و افتاده‌اند توسط بخش دولتی و خصوصی انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ماده 38 در کنار مزایایی که دارد دارای ضعف‌ها و نواقصی است ابراز داشت: بنده با این قانون مخالف هستم زیرا به عقیده من با اعمال افراط و تفریط‌ کار به جایی نمی‌بریم زیرا طبق این ماده قانونی حتی از خروج درخت‌هایی که ریشه‌کن شده‌اند نیز جلوگیری به عمل می‌آید.

عضو کمیسیون کشاورزی،‌ آب و منابع طبیعی مجلس از اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار برای حفظ و نگهداری جنگل‌ها در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت:‌ امسال نیز 40 میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته شده است بنابراین دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید طرحی جامع در این مورد ارائه دهند.

نماینده مردم رشت در مجلس به بحث واردات چوب از کشورهای همسایه اشاره کرد و بیان داشت:‌ برخی بر این باورند که واردات چوب ضمن اینکه از نابودی جنگل‌ها به ویژه در خطه شمال جلوگیری می‌کند مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات و واحدهای تولیدی را به صورت ارزان در اختیار آنان قرار می‌دهد.

حسنی از عملکرد مطلوب جهاد کشاورزی در حوزه جلوگیری از تغییر کاربری اراضی تقدیر کرد و ابراز داشت:‌ در چند ساله اخیر با توجه به تمهیداتی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اندیشیده شده است شاهد بروز کمترین تغییر کاربری‌‌ها هستیم که این امر می‌تواند موضوعی بسیار امیدوار کننده باشد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار