کد خبر : 68122
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 تیر 1400- 20: 17

در مراسم رونمایی از کتاب «تُلشَه مَثَل» مطرح شد؛

لزوم حفظ فرهنگ و زبان مادری/ زبان هویت یک ملت است

لزوم حفظ فرهنگ و زبان مادری/ زبان هویت یک ملت است

مراسم رونمایی از کتاب «تُلشَه مَثَل» در رشت برگزار و مسئولان زبان را هویت یک ملت دانسته و بر ضرورت حفظ فرهنگ و زبان مادری تأکید کردند.

به گزارش گیلانستان، پیش از ظهر دوشنبه با حضور جمعی از فعالان فرهنگی استان گیلان مراسم رونمایی از کتاب «تُلشَه مَثَل» در کتابخانه های مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا رشت برگزار شد.

زبان یک ملت در طول زمان شکل می‌گیرد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت با اشاره به اینکه جامعه‌ای صاحب قلم نداشته باشد در زمانه گم خواهد شد، افزود: امروز تنها افراد و افکاری ماندگار شده که به واسطه قلم به نسل‌های بعد منتقل شده است.

جهاندوست سبز علی پور با بیان اینکه نقش اهل قلم در انتقال فرهنگ، آداب و رسوم و تفکر و ایده‌های بسیار مهم است، اظهار کرد: قلم در هر دوران با توجه به امکانات آن زمان متفاوت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قضاوت عملکرد و فعالیت اهل قلم به تلاش و آگاهی او بستگی دارد، گفت: مطالعه اهل قلم ارتباط مستقیمی با کیفیت و ماندگاری اثر این افراد دارد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی رشت با بیان اینکه برای قضاوت آثار اهل قلم زمان بهترین دارو است، اضافه کرد: هر اثری که در طول زمان‌های مختلف ماندگار باشد نشان دهنده کیفیت آن اثر است.

وی با اشاره به اینکه زبان هویت هر ملتی است، ادامه داد: انتشار کتاب با موضوع و محوریت زیان بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و در حفظ هویت مردم یک منطقه نیز تأثیر گذار خواهد بود.

علی پور با بیان اینکه زبان ساخته نمی‌شود، گفت: زبان‌های آزمایشگاهی هرگز ماندگار نخواهند شد که نمونه‌هایی از آنها را در تاریخ دیده‌ایم. زبان‌هایی که در طول زمان به نسل بعدی منتقل شده‌اند بسیار ارزشمند بوده و باید از آنها محافظت شود.

وی با اشاره به اینکه زبان یک ملت در طول زمان شکل می‌گیرد، اظهار کرد: زبان‌ها حاصل اندیشه بزرگ مردانی بوده که در یک منطقه و یک محل زندگی کرده و آن را منتقل کرده‌اند.

حفظ و انتقال فرهنگ تالش

زهرا خسروی نویسنده کتاب با اشاره به اینکه حفظ و انتقال فرهنگ مردم تالش زبان استان گیلان مهم‌ترین هدف و اولویت من برای نگارش این کتاب بوده است، اظهار کرد: درگذشته اقدامی در این زمینه صورت نگرفته بود.

وی با بیان اینکه در این کتاب تلاش شده تا گام کوچکی در زمینه معرفی و ثبت زبان تالشی برداشته شود، گفت: بیان مثل‌ها با خود آئین، آداب و رسوم و هنجارهای اجتماعی را به همراه داشت.

خسروی با اشاره به اینکه این کتاب در سه فصل نگارش شده است، افزود: تلاش شده تا در این مجموع به همه ابعاد زبان و فرهنگ تلاش توجه شود.

حمایت از نویسندگان گیلانی

معاون امور کتابخانه ها، کتابخانه های عمومی گیلان نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه هر روز بر اهمیت و ارزش قلم افزوده می‌شود، اظهار کرد: فعالیت کتابداران در حوزه پژوهشی و نگارش کتاب مایه مباهات بوده و ارزشمند است.

زهرا بدن آرا با اشاره به لزوم حمایت از چنین نیروهای انسانی، گفت: در سال‌های اخیر تلاش شده تا از آثار منتشر شده با محوریت استان گیلان حمایت شود.

وی ادامه داد: هفته آینده طی مراسمی با عنوان «از تبار قلم» از نویسندگان و فرهیختگان عرصه نویسندگی در استان گیلان تجلیل و قدردانی خواهد شد.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار