کد خبر : 65727
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 اردیبهشت 1400- 17: 13

ماجرای پرداخت ۴۰۰ میلیاردی تنخواه برای حل مشکل آب کشاورزی و آشامیدنی

ماجرای پرداخت ۴۰۰ میلیاردی تنخواه برای حل مشکل آب کشاورزی و آشامیدنی

روز گذشته خبری مبنی بر پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال تنخواه برای اجرای طرح‌های اولیه تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی گیلان از سوی سازمان برنامه‌بودجه کشور امید را برای حل مشکل کم‌آبی کشاورزان زنده کرد.

به گزارش گیلانستان، بی‌آبی مزارع قصه تکراری شالیزارهای شمال کشور است که ریشه در سوء مدیریت در حوزه آب دارد که خود کشاورزان با توجه به تجارت سال‌های متمادی، متخصص‌ترین افراد برای این کار هستند.

هرساله فصل زراعی در استان گیلان بعد از تعطیلات نوروز آغاز و تا اواسط فصل تابستان ادامه دارد و شالی‌کاران و کشاورزان گیلانی در این مدت مایحتاج یک‌ساله خود را تأمین می‌کنند.

در سال گذشته  به دلیل بارش‌های مناسب باران در سال ۹۸ و به‌ویژه در بخش بالادست سبب تا ذخیره‌سازی آب در پشت سد سفیدرود که از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی گیلان آب بیش از ۱۷۸ هزار هکتار را تأمین می‌کند  مناسب بوده و رهاسازی آب کشاورزی در کانال‌های کشاورزی از ۲۰ اسفند همان سال آغاز شود.

ولی شرایط بارش‌ها در بالادست سد سفیدرود در سال ۹۹ در مقایسه با سال ماقبل خود نامناسب بوده و بر اساس آمار بارش‌های بهاری در سال جدید در مقایسه با سال گذشته با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شد، لذا همین امر منجر به کاهش ذخیره‌سازی آب در پشت سد سفیدرود شد ولی نمی‌توان از نقش وزش باد گرم در زمستان گذشت زیرا این امر منجر به آب شدن بخش اعظمی برف در بالادست شد.

بر اساس آمار بارش نزولات الهی در سال ۹۹ و اوایل سال جدید به نسبت سال گذشته با کاهش ۳۲ درصدی و در بلندمدت با کاهش ۲۲ درصدی مواجه بوده است و بر اساس پیش‌بینی هواشناسی میزان بارش‌ها در روزهای پایانی فروردین‌ و همچنین اردیبهشت و خرداد، فراتر از میانگین سال‌های گذشته نبوده است.

آب موردنیاز کشاورزی در گیلان سه میلیارد مترمکعب و ذخیره‌سازی آب در پشت سد سفیدرود  یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است و همین کاهش ۴۰۰ میلیون مترمکعبی سبب تنش آبی در بسیاری از شهرستان‌های گیلان شد به‌طوری‌که برخی از اراضی شالیزاری در استان در معرض نابودی قرار گرفت زیرا برخلاف سال‌های گذشته رهاسازی آب کشاورزی با تأخیر چند روز از ۲۵ اردیبهشت در گیلان آغاز شد.

برخی از شالی‌کاران گیلانی می‌گویند هرساله در گیلان به دلایل مختلف مشکل کم‌آبی وجود داشته و مسؤولان قول رفع این معضل بزرگ که بلای جان  شالی‌کاران شده است را می‌دهند ولی  متأسفانه در سال بعد هم با این مشکلات مواجه می‌شویم.

به گفته این کشاورز گیلانی مسؤولان هرساله با شروع بحران کم‌آبی به  مزارع آمده و قول‌‌هایی را در خصوص حل مشکل کم‌آبی داده و به رعایت تقویم زراعی تأکید می‌کنند درحالی‌که شرایط مزارع در حال حاضر به‌گونه‌ای است که اکنون نیاز به آب دارد تا بتوانند رشد و جوانه بزند و رسیدن آب به این مزارع بعد از چند هفته هیچ فایده‌ای ندارد.

بحران کم‌آبی در مزارع استان به حدی بحرانی شد که پای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس را به این ماجرا بازکرده و تمامی نمایندگان گیلان ۲۳ فروردین‌ماه سال جاری در نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور خواستار تخصیص  اعتبار اضطراری به‌منظور مدیریت فصل آبیاری شدند.

در نامه ارسالی مجمع نمایندگان در مجلس شورای اسلامی کاهش بارش معادل ۲۳ درصد نسبت به میانگین بلندمدت و عدم پوشش برفی در بالادست سد سفیدرود اشاره و نمایندگان گیلان در خصوص تأمین آب در فصل کشاورزی در سطح استان خصوصاً خارج از شبکه ابراز نگرانی کردند.

مهم‌ترین درخواست مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی از رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور تخصیص و ابلاغ اعتبار به میزان حداقل یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (یک‌هزار میلیارد ریال شرکت سهامی آب منطقه‌ای و ۵۰۰ میلیارد ریال جهاد کشاورزی) به‌منظور احداث پروژه‌های زودبازده، ایجاد تأسیسات اضطراری، راه‌اندازی ایستگاه‌های پمپاژ و چاه‌های استان بوده است.
پس از ارسال این نامه به رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، رئیس سازمان مدیریت بحران به گیلان سفر کرده و از نزدیک پیگیر حل مشکلات کشاورزان در فصل زراعی شد.

پیگیری نمایندگان گیلان به همین‌جا ختم نشده و اعضا مجمع در دیدار با محمدباقر نوبخت خواستار تخصیص هرچه سریع‌تر اعتبار به استان گیلان شدند، به‌طوری اغلب نمایندگان گیلان مجلس خشک‌سالی مردم گیلان به‌ویژه در روستا را زیبنده این استان ندانسته و نگران وضعیت این قشر از جامعه شدند.

دیگر انتقاد نمایندگان گیلان در مجلس غیراصولی خواندن ۳۵ سد بالای سفیدرود بوده زیرا آنان معتقد بودند باید برای حل این مشکل و همچنین معضل سایر سدها در کشور راه‌حلی اندیشیده شود.

پس از درخواست مجمع نمایندگان گیلان از رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور و همچنین پیگیری‌های استاندار گیلان در جهت تحقق درخواست مجمع نمایندگان مجلس، دولت با پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال تنخواه جهت اجرای طرح تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی گیلان موافقت کرده و این مبلغ به‌زودی به گیلان اختصاص خواهد یافت.
بی‌شک همکاری مجمع نمایندگان گیلان و نماینده عالی دولت در این استان در جهت حل مشکل کشاورزی در گیلان منجر به امیدواری این قشر از جامعه شده و با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده معضل کم‌آبی در شالیزارهای این استان در آینده‌ای نزدیک برطرف می‌شود هرچند شالیزاران همچنان باید به رعایت تقویم زراعی توجه ویژه کنند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار