کد خبر : 62810
تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399- 55: 17

معاون میراث فرهنگی گیلان:

مالکان بناهای تاریخی گیلان باید استعلام میراث فرهنگی را داشته باشند

مالکان بناهای تاریخی گیلان باید استعلام میراث فرهنگی را داشته باشند

معاون میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: مالکان بناهای تاریخی واقع در بافت قدیمی شهرهای استان برای ایجاد هر گونه تغییر و یا اقدام به تعمیر بنای تحت مالکیت خود باید استعلام و مجوزهای لازم را از این اداره‌کل دریافت کنند .

به گزارش گیلانستان، ولی جهانی افزود: تشدید نظارت بر روند ساخت و ساز در محدوده بافت تاریخی بمنظور حفظ هویت شهری و تقویت گردشگری انجام می شود.
وی ادامه داد: حفظ بافت های منحصر به فرد تاریخی سرمایه ای برای هویت و صنعت گردشگری محسوب می شود لذا این اداره کل در راستای حفظ و تقویت گردشگری نظارت خود را بر بافت های تاریخی را افزایش می دهد و در این راستا از حمایت های بخش خصوصی نیز استقبال می کند.
وی یادآور شد: معاونت میراث‌فرهنگی گیلان به دنبال آن است تا خیابان شریعتی از ابتدای میدان شهرداری تا میدان لب‌آب که جزو خیابان‌های مهم بوده و تعداد زیادی از بناهای تاریخی در محدوه آن قرار دارد را در فهرست آثار ملی کشور ثبت نماید.
جهانی گفت : در این خصوص مجوزهای لازم از معاونت وزیر و وزارتخانه اخذ شده و پرونده این خیابان آماده و بزودی برای بررسی و ثبت در فهرست آثار ملی کشور به وزارت ارسال می‌شود.
جهانی افزود: ضمنا کلیه بناهای واجد ارزش این خیابان تحت ضوابط بافت تاریخی، حریم میدان شهرداری و حریم بازار تاریخی رشت قرار دارد .
وی، با اشاره به وضعیت بناهای تاریخی استان افزود: حدود هزار بنای تاریخی در استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و مالکیت حدود ۴۲ درصد این بناها در اختیار دستگاه‌های دولتی استان است که طی مکاتباتی که با دستگاه‌های مذکور مانند شهرداری رشت و سایر شهرداری‌های استان به انجام رسیده تلاش شده است با توجه به ماده ۹۸ برنامه‌ ششم قانون توسعه کشور از ظرفیت این دستگاه‌ها در مرمت و بازسازی بناهای تاریخی  استفاده شود.

در روزهای اخیر با رای دیوان عدالت اداری هتل فردوسی رشت مربوط به دوره پهلوی اول است و با معماری ساباط  (معبری دالان مانند با سقف است که در مسیرهای طولانی بالای سر رهگذران قرار می‌گیرد و مانع از تابش آفتاب و آزار آنها می‌شود) که  در ۱۸ شهریور سال ۹۱ به شماره ۳۰۷۲۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود از فهرست آثار ملی خارج شد و ددوستداران میراث فرهنگی گیلان با پویش های متعدد خواستار رسیدگی به این موضوع و پیش گیری از تخریب احتمالی آن شدند.

در استان گیلان بیش از سه هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده که حدود یک هزار و ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در مجموع بیش از یک هزار  بنای تاریخی چه در بخش دولتی و چه در مالکیت بخش خصوصی تحت حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان قرار دارد.

انتهای پیام/ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 8 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار