کد خبر : 86280
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳

مبادلات تجاری از گمرکات آستارا افزایش یافت

مبادلات تجاری از گمرکات آستارا افزایش یافت

مدیرکل گمرک آستارا از افزایش مبادلات تجاری از گمرکات این شهرستان مرزی در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش گیلانستان، علی حسین ذوالقدری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: صادرات ۹ ماهه از گمرکات آستارا به میزان ۶۰۷ هزار و ۲۱۳ تن کالا به ارزش ۳۶۰ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۴۶۷ دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پنج درصد رشد داشته است.

 

وی عمده کالاهای صادراتی را محصولات کشاورزی و باغی مانند انواع کلم، کاهو، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی، هویج، بادمجان، فلفل دلمه‌ای، کیوی، کشمش، سیب و پرتقال، محصولات پتروشیمی مانند گرانول کامپاند پلی‌اتیلن، کاشی و سرامیک، انواع آبزیان، مصنوعات پلاستیکی مانند ظروف یک‌بار مصرف و نایلکس، محصولات معدنی و لبنیاتی به مقصد کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، بلاروس، اوکراین، قزاقستان و دیگر کشورهای همسایه عنوان کرد.

 

مدیرکل گمرک آستارا در مورد آمار واردات نیز بیان کرد: ۱۶۰ هزار و ۱۶۰ تن کالا به ارزش ۸۹ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۴۰۴ دلار در ۹ ماهه گذشته ترخیض قطعی شده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش ۱۳ درصد افزایش داشته است.

 

وی افزود: این آمار را کالاهایی مانند چوب و تخته، حبوباتی مانند نخود و عدس، ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید، نهاده‌های دامی، کنجاله پنبه دانه، ارزن و گوشت گوسفندی از مبدا کشورهای روسیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان، سوییس و بلاروس شامل می‌شود.

 

ذوالقدری اضافه کرد: همچنین ۲۶۳ هزار و ۶۳۳ تن کالا در رویه ترانزیت خارجی که گمرک آستارا به عنوان مقصد بوده از گمرکات آستارا ترانزیت شده که ۵۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

 

وی عنوان کرد: ۴۷۲ هزار و ۷۶۰ تن کالا نیز در رویه ترانزیت خارجی که به عنوان مبدا بوده از طریق گمرکات آستارا به کشور ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴۱ درصد افزایش یافته است.

 

مدیرکل گمرک آستارا گفت: چوب و تخته، وسایل نقلیه سنگین و سبک، دستگاه‌های پرس، ریخته‌گری، قالب‌گیری و سنگ‌زنی، آرد، جو، گندم، حبوبات، روغن، انواع نوشیدنی‌ها، گوشت گوساله و لوازم یدکی از مبدا کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان ترانزیت شده و کشورهای مقصد هم عراق، ترکیه، امارات، افغانستان، هند و پاکستان بوده است.

 

گمرک بندر مرزی آستارا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین گمرکات کشور در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، مبدا و مقصد کارنه‌تیر، کاپوتاژ، امور مسافری، مرجوعی، امانت‌های پستی و قضایی فعالیت دارد.

 

شهرستان آستارا که سه گمرک زمینی، ریلی و دریایی دارد، با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار