کد خبر : 1957
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰:۰۶

متن کامل لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات

متن کامل لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات

متن کامل لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و شوراهای اسلامی منتشر شد.

متن کامل لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و شوراهای اسلامی منتشر شد که به شرح ذیل است:

ماده1- منابع نقدی و غیرنقدی مجاز برای هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شوریا اسلامی و شوراهای اسلامی، منحصراً شامل موارد زیر است:

الف) دارایی شخصی داوطلب.

ب)کمک‌های مستقیم احزاب و تشکل‌های سیاسی دارای مجوز معتبر.

پ)کمک‌های اشخاص حقیقی ایرانی.

ت) منابع و امکانات عمومی که مطابق قانون استفاده

تبصره- ارزش ریالی منابع غیرنقدی موضوع این ماده و اجاره‌بهای سایر امکانات توسط نماینده مالی دواطلب انتخاباتی موضوع ماده (4) این قانون تقویم و در سرجمع هزینه‌ها لحاظ می‌شود.

ماده2-تأمین منابع از سایر محل‌ها از جمله موارد زیر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ممنوع است:

الف. هرگونه کمک بیگانگان اعم از دولت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی.

ب. استفاده از منابع نامشروع از جمله منابع ناشی از جرایم سازمان یافته،‌قاچاق و مواد مخدر در پولشویی.

پ.کمک‌های دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی،‌ مؤسسات، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به هر نحو و به هر مقدار از بودجه عمومی دولت و شهرداری‌ها استفاده می‌کنند، به جز موارد بند (ت) ماده (1).

تبصره: کمک‌های موضوع بند (پ) ماده (1)، صرفاً از محل منابع قانونی ممنوع نشده در این ماده و تنها رد صورت اطلاع و اجازه داوطلب انتخاباتی مجاز است.

ماده 3- هزینه انتخاباتی هر دواطلب صرفاً شامل موارد زیر است:

الف- هزینه‌های مربوط به دایر کردن محل ستاد انتخابات و اجاره‌بهای آن و هزینه‌های حمل و نقل مربوط.

ب-هزینه‌های برپایی تجمع عمومی مرتبط با اهداف انتخاباتی

پ- هزینه‌های تبلیغات مجاز در رسانه‌ها و سایر تبلیغات مجاز

ت- هزینه و حق الزحمه عوامل اجرایی و کارشناسی در فعالیت‌های انتخاباتی

تبصره-سایر هزینه‌ها و تعهدات به جز موارد موضوع این ماده از جمله ارایه کمک و خدمات نقدی و غیرنقدی به افراد توسط داوطلب یا از طرف وی ممنوع است و فرمانداری‌ها موظفند در صورت مشاهده، برای رفع اثر به داوطلب تذکر دهند و در صورت عدم ترتیب اثر، ضمن اعلام به هیأت‌های اجرایی از انجام آن جلوگیری به عمل آورند.

ماده4- هر داوطلب موظف است حسابی ر ابه عنوان تنها محل واریز، برداشت و نقل و انتقال وجوه و منابع نقدی هزینه‌های انتخاباتی، افتتاح نماید و همزمان با ثبت نام، شماره و مشخصات آن و گواهی بانک در این خصوص و نیز نام و مشخصات یک نفر را به عنوان نماینده مالی خود به مرجع ثبت نام ارایه دهد.

تبصره-بررسی حساب موضوع این ماده، توسط مسئولان رسیدگی کننده مجاز است و رسیدگی به این حساب مشمول الزام به رعایت مقررات مربوط به محرمانه بودن اطلاعات شخصی نیست.

ماده 5- داوطلبان شرکت در انتخابات موظفند تمامی منابع و مصارف مرتبط با فعالیت‌های انتخاباتی خود را در دفاتر یا سامانه مخصوص ثبت و منابع تأمین مالی این هزینه‌ها را با رعایت مقررات این قانون به نحو شفاف و با رعایت روش‌های استاندارد حسابداری ثبت نمایند به گونه‌ای که از طریق هیأت‌های اجرایی قابل حسابرسی و رسیدگی باشد.

تبصره- هیأت‌های اجرایی انتخابات در صورت نیاز برای اجرای وظایف می‌توانند کارگروه تخصصی تشکیل دهند.

ماده6- احزاب و تشکل‌های سیاسی موظفند کلیه هزینه‌های مرتبط با فعالیت‌های انتخاباتی خود را که به صورت مستقیم یا کمک به داوطلبان انجام می‌دهند در دفاتر یا سامانه مخصوص با رعایت مقررات این قانون و روش‌های حسابرسی ثبت نمایند تا در صورت درخواست کمیسیون موضوع ماده (10) قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده – مصوب 1360- قابل رسیدگی باشد.

ماده7- آئین‌نامه اجرایی این قانون توسط وزارت کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد./فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار