کد خبر : 60500
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 آذر 1399- 35: 15

رئیس سازمان صمت گیلان:

مجتمع فولاد استان گیلان بزرگترین واحد صنعتی خصوصی فولاد کشور است

مجتمع فولاد استان گیلان بزرگترین واحد صنعتی خصوصی فولاد کشور است

رئیس سازمان صمت گیلان گفت: مجتمع فولاد گیلان در حال حاضر بزرگ‌ترین واحد صنعتی فولاد کشور در بخش خصوصی است و در ردیف چهارم کشور در تولید فولاد قرار دارد.

به گزارش گیلانستان، فرهاد دلق‌پوش صبح امروز در بازدید از مجتمع فولاد استان گیلان و قسمت طرح توسعه آن شرکت اظهار داشت: استان گیلان ۸ واحد فعال صنایع فولادی دارد که سالانه ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار تن از انواع صنایع فولادی مانند شمش فولاد، میلگرد و ورق‌های فولادی تولید می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان بیان کرد: طرح توسعه ۱۸۰ هزار تنی مجتمع فولاد استان گیلان در شرایط تحریم بسیار با اهمیت است و این مجتمع تحریم را در کوره ذوب کرد و در شرایط اقتصادی کنونی کشور، ضمن حفظ توانمندی خود توانسته است با ایجاد طرح توسعه جدید یک گام بلند به جلو بردارد.

دلق‌پوش خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید این مجتمع در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال است و مواد اولیه این مجتمع از کارخانجات بزرگی مانند فولاد مبارکه اصفهان، فولاد هرمزگان و خوزستان تامین می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان اعلام کرد: این مجتمع بخش بزرگی از نیاز صنایع دیگر مانند خودروسازی، صنایع نظامی، دریایی، ساخت ادوات کشاورزی و صنعت ساختمان را پوشش می‌دهد که تعداد آن‌ها بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی متوسط و کوچک است.

وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری طرح توسعه مجتمع فولاد استان گیلان بیش از ۳۳ میلیارد تومان است و همچنین این طرح، تولید انواع ورق‌های فولادی گالوانیزه با پوشش روی، زمینه اشتغال حدود ۴۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم می‌کند و با توجه به نوع مصارف این ورق‌ها در صنعت خودرو، لوازم خانگی، قوطی‌ها و پوشش ساختمانی، تولید اشتغال غیر‌مستقیم در آن بیش از ۱۲۰۰ نفر خواهد بود.

دلق پوش ابراز داشت: بارش باران زیاد و فراوانی منابع آبی در استان گیلان، از مزیت‌های زمینه‌ساز توسعه صنایع فولادی در استان است زیرا صنایع فولادی از صنایع پرمصرف آب هستند و در این راستا ۹۰ درصد آب مصرفی کارخانه از جمع‌آوری آب‌های سطحی حاصل از بارندگی در استخر تعبیه شده تامین می‌شود و همچنین مجتمع فولاد گیلان با احداث تصفیه‌خانه، خروجی پساب واحدهای خود را با استانداردهای زیست محیطی منطبق کرده است.

رئیس سازمان صمت استان گیلان گفت: در حال حاضر بدون طرح توسعه، ۱۵۰۰ نفر در این مجتمع مشغول به کار هستند و این واحد بزرگ‌ترین واحد صنعتی فولاد کشور در بخش خصوصی است و همچنین استان گیلان در مقایسه با استان‌هایی با شرایط مشابه آب و هوایی موفق‌تر عمل کرده و در ردیف چهارم کشور در تولید فولاد قرار گرفته است.

دلق پوش اظهار داشت: ماده اولیه معدنی صنعت فولاد، سنگ آهن است و استان گیلان ۵۶ معدن فعال دارد اما فاقد ماده معدنی سنگ آهن است و مواد اولیه صنایع فولادی استان گیلان از استان‌های دیگر تامین می‌شود.

وی افزود: با توجه به تعداد بالای صنایع فلزی مرتبط با فولاد که ماده اولیه‌شان از این آلیاژ تامین می‌شود و همچنین نیاز بالای طرح‌های عمرانی و ساخت و سازها به مصالح ساختمانی فولادی در استان گیلان و کشور، بخش بزرگی از تولیدات صنایع فولادی گیلان به مصرف استان و کشور می‌رسد و فقط یکی از این محصولات فولادی این مجتمع، سالانه ۶ هزار تن میلگرد به عراق، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان و پاکستان صادر می‌کند.

قائم مقام مدیر عامل مجتمع فولاد استان گیلان در این بازدید اظهار داشت: مجتمع فولاد استان گیلان محصولات استراتژیک همچون ورق فولادی تولید می‌کند و اگر امروز تولیدات استراتژیک این کارخانه متوقف شود بسیاری از کارخانجات لوله و پروفیل کشور با بحران مواجه می‌شوند زیرا با توجه به عدم واردات از خارج کشور، مجتمع فولاد استان گیلان تامین ‌کننده مواد اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی است.

نوید سیار ثابت افزود: مجتمع فولاد استان گیلان از سال ۱۳۸۹ مواد اولیه خود را از فولاد مبارکه اصفهان، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان تامین می‌کند و در صورت تامین مواد اولیه، این شرکت می‌تواند با حداکثر ظرفیت خود تولید داشته باشد زیرا ظرفیت تولید بیشتر را دارد اما متاسفانه در این زمینه کوتاهی شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مجتمع فولاد استان گیلان بزرگترین تولید‌کننده فولاد در بخش خصوصی کشور است که تاکنون با تمامی قوا به فعالیت هم‌تراز با صنایع بزرگ فولادی دولتی پرداخته است از سال ۱۳۹۱ حتی یک ریال تسهیلات از بانک‌های داخلی و خارجی دریافت نکرده و با درآمدهای خود، مخارج آن را تامین کرده است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار