کد خبر : 60441
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آذر 1399- 28: 10

عضو مجمع نمایندگان گیلان:

مجلس به‌دنبال کاهش تدریجی صادرات نفت و خام فروشی است

مجلس به‌دنبال کاهش تدریجی صادرات نفت و خام فروشی است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به‌دنبال کاهش تدریجی صادرات نفت و افزایش فروش آن به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های داخلی هستیم.

به گزارش گیلانستان، احمد دنیامالی ، اظهار داشت: در صحن علنی ۲۵ آذرماه مجلس، احکام کلی بودجه ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت و به دنبال این هستیم که ساختار بودجه کل کشور را به سمتی ببریم که بتوانیم از آن استفاده بیشتری در بخش‌های ذی‌نفع، سرمایه گذاری، تولید و اشتغال داشته باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: متأسفانه بزرگترین مسئله‌ای که هم در بودجه امسال و هم در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ وجود دارد این است که در بودجه عمومی کشور سهم بودجه جاری و هزینه‌ای حدود ۸۰ درصد بوده و در بحث بودجه سرمایه‌ای و پروژه‌های عمرانی شرایط مناسبی نداریم و در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۰ درصد سهم بودجه تملک دارایی و بودجه عمرانی ۱۱ درصد است.

دنیامالی تصریح کرد: در بحث طرح احکام کلی لایحه بودجه ۱۴۰۰ یکی از مسائلی که وجود دارد توزیع عادلانه بودجه برای استان‌ها بر اساس شاخص‌هایی مانند جمعیت، محرومیت نرخ بیکاری و مساحت است همچنین رعایت عدالت در بحث پرداخت تسهیلات نیز جزو مباحثی بود که در صحن علنی ۲۵ آذر مجلس مطرح شد.

وی افزود: در حوزه انرژی به‌دنبال این هستیم که از خام‌فروشی جلوگیری کرده و سعی در کاهش تدریجی صادرات نفت و افزایش فروش نفت گاز و میعانات گازی به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های داخلی داریم و باید در این حوزه از ظرفیت بخش‌های غیردولتی، شرکت‌های دانش بنیان و ابزار بازار سرمایه‌ای استفاده کنیم.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به دولت تأکید کردیم که در بودجه‌های سنواتی ردیف مستقلی برای کلیه منابع حاصل از عرضه داخلی نفت خام، گاز و میعانات گازی در حوزه های مختلف داشته باشد.

وی عنوان داشت: براساس برنامه‌ای که ما در برنامه ششم توسعه داشتیم درآمدهای مالیاتی و گمرکی باید در پایان برنامه به عددی حدود ۵۰ درصد منابع درآمدی بودجه می‌رسید که متأسفانه با برآوردی که دولت در بودجه ۱۴۰۰ اعلام کرده اختلاف زیادی با پیش بینی برنامه دارد و اکنون به ۲۷ درصد رسیده است.

دنیامالی افزود: یکی از بحث‌هایی که در صحن علنی ۲۵ آذرماه مطرح شد اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری بود که شرایط داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفت پیش از این شرط مدرک تحصیلی را نداشتیم و اکنون باید داوطلبان حداقل مدرک کارشناسی ارشد را داشته و دارای حداقل سن ۴۰ سال و حداکثر سن ۷۰ سال باشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: فردی می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند که به ‌یچ عنوان تابعیت کشور دیگری را نداشته باشد البته بحث کسانی که در کشورهای دیگر درس خوانده و یا در آنجا ماموریت‌هایی داشتند مستثنی است؛ این طرح به تازگی در مجلس مطرح شده و در جلسات بعدی به‌شکل گسترده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار