کد خبر : 35830
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 فروردین 1398- 32: 19

گزارش ویژه/

محتمل ترین گزینه شهرداری رشت؛ از ردصلاحیت در انتخابات مجلس سمنان تا شکست از ثابت قدم در شهر کوچک گرگان!

محتمل ترین گزینه شهرداری رشت؛ از ردصلاحیت در انتخابات مجلس سمنان تا شکست از ثابت قدم در شهر کوچک گرگان!

به جای آن که در پی فردی هم تراز یا بالاتر از ثابت قدم برای تصدی بر کرسی کلانشهر رشت باشند به دنبال شهردار کردن کسی هستند که نزدیک به یک دهه پیش شهردار شهر دسته چندمی همچون شاهرود بوده است.

به گزارش گیلانستان، شنیده ها از درون شورای شهر رشت حکایت از آن دارد که حاج محمدی در حال حاضر محتمل ترین گزینه تصدی بر شهرداری رشت است تا آنجا که گفته می شود انتخاب او به عنوان شهردار رشت با ۹ رای اعضای شورا طی چند روز آینده قطعی خواهد بود.

حاج محمدی و دغدغه رفاهیات!

گزینه غیربومی تصدی بر شهرداری رشت در سابقه کاری خود، تصدی بر شهرداری شاهرود را دارد. اگرچه سال ها از دوران حضورش در شاهرود می گذرد اما هنوز هم می توان ردی از اخبار مربوط به وی را در رسانه های شاهرود دید. شروط ۴ گانه اش برای حضور دوباره اش در راس شهرداری شاهرود، مهمترین سوژه این دسته از اخبار است.

شاهرود نیوز در مطلبی که ششم شهریور ۹۶ بر خروجی خود منتشر می کند از شروط ۴گانه حاج محمدی برای تصدی بر شهرداری شاهرود پرده بر می دارد. نگارنده این مطلب که چهارمین پیش شرط حاج محمدی را “تامین کامل رفاه مادّی و معنوی” او خوانده است، نمی تواند خشم خود را از این پیش شرط مخفی کند و در واکنش به این خواسته حاج محمدی می نویسد:

“برخی منابع نزدیک به ایشان از اختصاص حقوقی نجومی برای وی سخن گفته اند. وی همچنین علاوه بر حقوق نجومی درخواستی اش، شنیده شده که خواستار منزلی در خور شآن از حقوق بیت المال مسلمین جدا از دستمزدش است..بنظر میرسد حاج محمدی با بیان پیش شرط چهارم، کیسه ای برای بیت المال شاهرودیها به وسعت دلهای مردم با صفایش دوخته است. اما زهی خیال باطل..”

حاج محمدی و وسوسه خوش مجلس! 

پس از پایان کار حاج محمدی در شهرداری شاهرود در سال ۸۹، وی تا کنون از فضای شهرداری و مدیریت شهری به دور بوده است. عجیب است که شهردار ۹ سال پیش شهری مانند شاهرود که از نظر وسعت و جمعیت، شاید با یکی از محلات رشت برابری کند، حالا مورد وثوق اکثریت اعضای تماما بومی شورای شهر رشت قرار گرفته است!

البته جالب آن جاست که گزینه شاهرودی تصدی بر شهرداری رشت، وسوسه مجلس را هم در سر می پرورانده است که بنا به آن چه که در رسانه ها منتشر شده است، نتوانسته از سد شورای نگهبان عور کرده و صلاحیت وی برای شرکت در انتخابات مجلس احراز نگردیده است. (اینجا را بخوانید)

حاج محمدی و شکست از ثابت قدم!

حاج محمدی در کنار محمدعلی ثابت قدم، شهردار اسبق رشت یکی از گزینه های تصدی بر شهرداری گرگان در سال ۹۶ بوده است. وی البته از میان ۵۱ داوطلب تصدی بر شهرداری گرگان، حتی نتوانست به جمع گزینه های نهایی راه پیدا کند و سرانجام این ثابت قدم بود که از سوی اعضای شورای شهر گرگان به عنوان شهردار این رشت انتخاب شد. اگرچه عدم صدور حکم ثابت قدم از سوی وزارت کشور سبب شد که شهردار اسبق رشت نتواند بر کرسی شهرداری گرگان تکیه زند اما در این بین یک نکته جالب توجه است:

گرگانی ها به اعتبار نام بزرگ رشت، محمدعلی ثابت قدم، شهردار اسبق رشت را با اکثریت آرا به عنوان شهردار گرگان انتخاب می کنند و از این طریق بر برتری ثابت قدم بر حاج محمدی در حوزه مدیریت شهری مهر تایید می زنند اما اعضای شورای شهر رشت به جای آن که شهرداری هم تراز یا بالاتر از ثابت قدم را بر کرسی کلانشهر رشت بنشانند به دنبال شهردار کردن کسی هستند که در رقابت با ثابت قدم بر سر کرسی شهرداری گرگان که جمعیتی معادل با نصف جمعیت رشت دارد، حتی نتوانست در جمع گزینه های نهایی قرار بگیرد!

برخی از اعضای شورا شهرداری را با شهردلاری اشتباه گرفته اند!

اعضای شورای شهر رشت در حالی خود را طلبکار از وزارت کشور و به طور کلی همه چیز و همه کس می دانند که دو انتخاب ابتدایی آنها برای شهرداری صرفا از روی لج و لجبازی و ناشی از یک اختلاف درون گروهی بین اعضای شورا بوده است وگرنه پیش بینی اینکه حامد عبدالهی و حجت جذب توسط وزارت کشور به دلیل اینکه فاقد معیارهای لازم جهت تصدی شهر بزرگی مثل رشت نیستند، احراز صلاحیت نشوند، کار سختی نبوده است!

از سوی دیگر در گام چهارم نیز اعضای شورا بازهم بدون توجه به معیارها و ضوابط به دنبال افرادی رفته اند که در سوابق کاری آنها شهردای شهرهای بزرگ دیده نمی شود!

باید از این اعضای همیشه طلبکار و خود برتر پندار پرسید که کجای رشت ۹۰۰ هزار نفری شبیه به شهر درجه چندم شاهرود و رامسر است که حالا به دنبال شهردار معزول دهه پیش آن رفته اید که اتفاقا سالها از عرصه مدیریت شهری دور بوده است؟! مگر نه اینکه رضا کحالی، شهردار فعلی رامسر، شهردار یکی از مناطق رشت بوده است؟

باید از اعضای شورای شهر رشت پرسید که آیا در استان گیلان حقیقتا فردی نبوده که شما آن را به عنوان شهردار انتخاب کنید یا اینکه افرادی بوده اند اما توقعات شما را برآورده نکرده و حاضر به امتیازدهی نشده اند؟! انتخاب علی اکبر اوسط مقدم به عنوان معاون عمرانی استانداری گیلان آن هم چند روز پس از آن که اعضای شورای شهر رشت به او روی خوشی نشان ندادند، به خوبی نشان می دهد که چه فاکتورهایی برای برخی از شورانشینان فعلی در پروسه انتخاب شهردار در الویت است!

طبیعی است تا وقتی که ملاک اصلی انتخاب رانت و امتیاز به اعضای شورا باشد و شهر و شهروندان اولویت دسته چندم محسوب شوند باید برای انتخاب شهردار به هر کوی و برزنی رفت، به خارج از استان سفر کرد تا افرادی انتخاب شوند که بیشتر اهل امتیازدهی باشند!

با ادامه این روند، هیچ بعید نیست که انحلال شورا به خواست عمومی اکثریت شهروندان رشتی تبدیل شود تا رشت برای همیشه از شر زیاده خواهی برخی افراد خود برتر بین و پرادعا خلاص شود./ خزرآنلاین

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار