کد خبر : 55327
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳

گزارش ویژه/

محروم‌ترین شهرستان کشور در گیلان که فاقد حتی یک ایستگاه هواشناسی است

محروم‌ترین شهرستان کشور در گیلان که فاقد حتی یک ایستگاه هواشناسی است

شهرستان شفت که به اذعان دولت یکی از محروم‌ترین و کمتر توسعه‌یافته‌ترین شهرستان کشور محسوب می‌شود فاقد ایستگاه هواشناسی است و مردم و مسئولان برای برنامه‌ریزی در بحران‌ها اطلاعات دقیقی از وضعیت آب‌وهوایی ندارند.

به گزارش گیلانستان، در ایام سال برخی از روزها نسبت به‌روزهای عادی بسیار گرم و یا بسیار سرد هستند، برخی روزها آفتابی و سوزان و برخی از روزها بارانی و برفی است، ازاین‌رو اهمیت آگاهی از وضعیت هوا و ضرورت سنجش دمای آن برای مردم در هر مناطق بسیار پراهمیت است.

استان گیلان با داشتن ۱۶ شهرستان دارای ۲۳ ایستگاه برخط (آنلاین) هواشناسی آستانه‌اشرفیه، اسبه وونی، املش، بندرانزلی، بندر آستارا، بندر کیاشهر، پره سر، تالش، جیرکول، جیرنده، دیلمان، رشت (کشاورزی)، رضوانشهر، رودبار، رودسر، سیاهکل، شوییل، صومعه‌سرا، فومن، لاهیجان، لوشان، ماسوله و منجیل است.

علیرغم اینکه در برخی از شهرستان‌ها دونقطه دارای ایستگاه هواشناسی است اما شهرستان شفت که جزو ۳۱ شهرستان کمتر توسعه‌یافته و کم برخوردار کشور محسوب می‌شود از حداقل مزیت‌ها که داشتن یک ایستگاه هواشناسی است، محروم است.

داشتن ایستگاه هواشناسی علاوه بر اینکه مردم را نسبت به وضعیت آب‌وهوایی مناطق در آینده مطلع می‌کند معیاری برای برنامه‌ریزی و ساماندهی امکانات و استعداد در بحران‌ها به شمار می ورد ازاین‌رو داشتن حداقل یک ایستگاه هواشناسی در شهرستان شفت از ضروریات است.

شهرستان شفت با داشتن مناطق برف‌گیر و مرتفع همچون امام‌زاده ابراهیم (ع) و امامزاده اسحاق (ع) که در طول سال دارای میهمانانی از سراسر کشور است و فقدان ایستگاه هواشناسی و در پی آن عدم ارائه گزارش‌های هواشناسی هم برای مردمان و هم برای گردشگران به این سامان مخاطره آفرین است.

آمارها و گزارش‌ها در بحران‌ها ازجمله در بحران برف سال گذشته نشان می‌دهد این شهرستان دچار خسارات و آسیب‌های جدی شده که یکی از دلایل آن فقدان گزارش صحیح و دقیق از وضعیت آب‌وهوایی این شهرستان بوده و می‌توان گفت اغلب تصمیماتی که برای این شهرستان در مواقع بحرانی گرفته‌شده بر پایه حدس و گمان و یا از روی تقریب و تخمین بوده است.

یکی از نکته‌های قابل‌تأمل در خصوص شهرستان شفت، گزارش دهی هواشناسی از وضعیت آب‌وهوای این شهرستان در صداوسیما است درحالی‌که این شهرستان ایستگاهی برای سنجش دمای هوا و گزارش دهی ندارد و تاکنون از وضعیت آب‌وهوایی این شهرستان نیز غیرواقع برای مردم گزارش‌شده که این مهم مذموم بوده و موردپسند مسئولان و مردمان نیست.

مدیرکل هواشناسی گیلان در پاسخ به اینکه چرا شفت علیرغم شهرستان بودن فاقد ایستگاه هواشناسی است، می‌گوید: برای احداث ایستگاه در هر منطقه متناسب با استاندارد سازمان هواشناسی علاوه بر زمین مناسب نیاز به برخی زیرساخت‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه طی چند سال پیگیری شرایط ایجاد ایستگاه هواشناسی در شفت به لحاظ مکان، امکانات و اعتبار فراهم نشده، افزود: یک مرحله طی سنوات گذشته تا مرحله احداث ایستگاه هواشناسی در شفت پیش رفتیم ولی مکان مناسب در شهر فراهم نشد به‌گونه‌ای که یک‌بار قسمت کوچکی از زمین پارک و ساختمان شورای شهر شفت یا یک مدرسه که کاملاً زمین آسفالت داشت به ما پیشنهادشده بود.

به گفته محمد دادرس، در حال حاضر برای گزارش‌گیری و ارائه وضعیت آب‌وهوای شهرستان شفت از نقشه، مدل و تشابه اقلیمی استفاده می‌شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان معتقد است اگر ایستگاه هواشناسی در حوضه سیل‌خیز شهرستان مثل امام‌زاده ابراهیم (ع) که هم به لحاظ گردشگری و هم به لحاظ مدیریت بحران مهم هست، ایجاد شود خوب است، هرچند تمهید مقدمات برای احداث این ایستگاه باید باهمت اداره کل هواشناسی گیلان، مسئولان استانی و شهرستانی انجام شود.

فرماندار شهرستان شفت نیز با اشاره به اینکه در ادوار گذشته نقاطی از شهرستان به‌منظور احداث ایستگاه هواشناسی معرفی‌شده، اظهار کرد: شهرستان باید زمین مناسب را برای احداث ایستگاه هواشناسی در اختیار سازمان هواشناسی قرار می‌داد و درگذشته نیز یک واحد آموزشی در ابتدای ورودی شهر به هواشناسی تعرفه شد اما با مقاومت مدیرکل آموزش‌وپرورش وقت استان مواجه شد.

سید محسن موسوی از تشکیل یک تیمی متشکل از کارشناسان و بخشداران در معیت کارشناسان هواشناسی برای موقعیت سنجی برای احداث ایستگاه هواشناسی در شفت خبر داد و گفت: چندین نقطه از شهرستان که پیش‌تر نظر سازمان هواشناسی برای احداث ایستگاه گرفته‌شده در حال ارزیابی و جانمایی است و در صورت موافقت کارشناسان امر، ایستگاه هواشناسی در شفت بااعتباری که در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان در نظر گرفته‌شده، احداث می‌شود.

گفتنی است شهرستان شفت در کشور جز ۳۱ شهرستان محروم و کمتر توسعه‌یافته است که دولت به اذعان خود توجه ویژه‌ای نسبت به آن دارد اما باگذشت سال‌ها از شهرستان شدن شفت، نزدیک‌ترین شهرستان به مرکز استان فاقد حتی یک ایستگاه هواشناسی است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار