کد خبر : 63973
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اسفند 1399- 25: 12

مخترعان گیلانی از تهدید تحریم فرصت ساختند/ ساخت نخستین دستگاه هوشمند جوجه‌کشی تمام ایرانی در گیلان

مخترعان گیلانی از تهدید تحریم فرصت ساختند/ ساخت نخستین دستگاه هوشمند جوجه‌کشی تمام ایرانی در گیلان

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر دستگاه هوشمند جوجه‌کشی با دانش بومی و همت متخصصین ایرانی با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال ساخته‌شده و با ساخت این دستگاه کشورمان جزو ۱۰ کشور سازنده این دستگاه در دنیا قرار گرفته است.

به گزارش گیلانستان، به گفته اغلب کارشناسان اقتصاد ایران شرایط بسیار خاص و منحصربه‌فردی را تجربه می‌کند، لذا در این در این شرایط حساس و بحرانی ایجاد نوآوری برای حل مشکلات اقتصادی ضرورت بسیار زیادی دارد.

هنوز در این شرایط تحریم صنعت‌گران و جوانان دانشمند گیلانی در عرصه‌های مختلف علمی رقیب طلب کرده و در عرصه‌های مختلف به جهانیان نشان دادند که تحریم، فشار و سختی نمی‌تواند ذره‌ای از اراده پولادین این ملت را کاهش دهد.

به‌طوری‌که جانشین فرمانده سپاه قدس گیلان در بسیج اقشار می‌گوید، ملت ایران با تکیه‌بر روحیه انقلابی و خودباوری در میدان علم پیشرفت‌های زیادی کرده‌ است. امروز با این واقعیت انکارناپذیر روبرو هستیم که ایران اسلامی قله‌های رفیع علم و فناوری و تکنولوژی‌های روز جهانی را درنوردیده و به موفقیت‌های قابل‌تأملی دست‌یافته است، اما راه علم راهی طولانی و بی‌انتهاست.

استان گیلان دارای ظرفیت خوبی در عرصه تولید، پرورش مرغ در کشور است، به‌گونه‌ای که بیش از ۶۰ درصد مرغ مصرفی کشور در گیلان تولید و به دیگر نقاط کشور ارسال‌شده و کارآفرینی با دستگاه جوجه‌کشی بسیار به رشد اقتصادی و جهش تولید در استان کمک می‌کند.

کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوپا همواره موتور رشد اقتصادی محسوب شده و بسیاری از دولت‌ها اعم از توسعه‌یافته، درحال‌توسعه یا توسعه‌نیافته، افزایش میزان کارآفرینی را در سیاست‌های کلان خود پیگیری می‌کنند و ایجاد کارآفرینی با دستگاه جوجه‌کشی یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای افزایش کسب‌وکار و پول‌سازی است.

وقتی روز گذشته خبر اختراع نخستین دستگاه جوجه‌کشی هوشمند تک‌مرحله‌ای در گیلان را شنیدم اشتیاق یافتم که با سازنده و مخترع این دستگاه گفت‌و‌گو کنم و پس از پیگیری‌های زیاد بالاخره پس از حدود یک ساعت شماره مدیرعامل کارخانه سازنده این شرکت پیدا و با او به صحبت پرداختم.

مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر در ابتدا می‌گوید ایجاد اشتغال و رونق تولید با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از تأکیدات این شرکت است و کارآفرینی با دستگاه جوجه‌کشی، یکی از فعالیت‌های سودآور در ایران محسوب شده و با بهره‌گیری ازاین‌گونه دستگاه‌ها می‌توان به‌راحتی تخم پرنده‌هایی چون مرغ، بلدرچین، کبک، غاز، اردک، بوقلمون، مرغ عشق، طوطی، کاسکو و دیگر پرنده‌ها را به جوجه تبدیل کرد.

کار در منزل و همچنین مشاغل خانگی یکی از شغل‌هایی است که برای مردم به‌ویژه بانوان ویژگی و جذابیت‌های خاص خودش را داشته و بسیاری از مشکلات کشورهای مدرن را برطرف می‌کند، زیرا کسب‌وکار خانگی ازنظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمات، موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد هر کشور می‌شوند.

به همین منظور سید صدر الله پرهیزگار می‌گوید به‌منظور کسب درآمد از طریق یک دستگاه جوجه‌کشی نیاز به فضای بزرگ و سرمایه زیادی ندارد، ولی برای انجام این کار باید اراده کافی وجود داشته باشد، زیرا به‌راحتی می‌توان با تهیه یک دستگاه جوجه‌کشی از شرکت‌های معتبر کار خود را آغاز و درآمدهای بسیار زیادی را به دست آورند.

از مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر در رابطه با ساخت دستگاه جوجه‌کشی هوشمند تک‌مرحله‌ای پرسیدم که پرهیزگار گفت: این دستگاه با دانش بومی و همت متخصصین ایرانی با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال ساخته‌شده و با ساخت این دستگاه کشورمان جزو ۱۰ کشور سازنده این دستگاه در دنیا قرار گرفته است.

به گفته اغلب کارشناسان حوزه اقتصادی تکیه‌بر توان بومی یکی از راهکارهای مهم در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است و این همان نکته‌ای است که صدر الله پرهیزگار به آن تأکید دارد و می‌گوید: با اختراع این دستگاه هوشمند تولید سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ دستگاه جوجه‌کشی به‌منظور رفع نیاز کشور و صادرات به کشورهای مختلف نیز فراهم شده است.

همگان تحریم را یک تهدید بسیار جدی برای جمهوری اسلامی می‌دانستند ولی جمهوری اسلامی ایران به لطف خدا و رهنمودهای حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب این تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده و جانشین فرمانده سپاه قدس گیلان در این خصوص بیان کرد: راز اقتدار، دوام، پویایی انقلاب و نظام اسلامی در خودباوری نهفته است و نقش این عنصر در نیل اهداف باند بر کسی پوشیده نیست.

سرهنگ حسن حبیبی می‌گوید خودباوری در همه عرصه‌ها زمینه‌ساز تقویت حس مسئولیت‌پذیری در جوانان و پیشرفت و تحول همه‌جانبه بوده و امروزه به برکت همین خودباوری نهال جمهوری اسلامی به درختی تنومند تبدیل‌ شده است.

یکی از شعارها و محورهای اصلی در برنامه اقتصاد مقاومتی توجه به توان داخلی با استفاده از ظرفیت‌های موجود است و مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر در این رابطه معتقد است اساساً ما در تحریم‌ها توانمندتر و خودساخته‌تر شده‌ایم و به خاطر این تحریم‌ها تمام صنایع کشور به این نتیجه رسیدند، آن چیزی که می‌ماند و روی آن می‌توانند حساب کنند، کاری است که توسط خودشان انجام می‌دهند.

دستگاه جوجه‌کشی هوشمند یک ظرفیت علمی بسیار مهم در کشور محسوب شده و به گفته صدر الله پرهیزگار شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر با تشکیل تیم فنی و تخصصی طی یک برنامه زمانی فشرده ضمن مطالعات گسترده در خصوص آخرین نسل ماشین جوجه‌کشی اقدامات لازم از قبیل طراحی و تهیه نقشه‌های فنی بالغ‌بر دو هزار و ۵۰۰  قطعه همراه با کدینگ، طراحی و ساخت قالب‌ها، تأمین قطعات از طریق کارگاه تولیدی شرکت و یا توانمندی‌های داخلی و مونتاژ کردن قطعات مذکور نمونه اولیه ماشین جوجه‌کشی هوشمند تمام ایرانی را تولید و با موفقیت در کارخانه جوجه‌کشی شرکت کشت و صنعت فتح خرمدشت به‌عنوان یکی از کارخانجات مطرح کشور نصب و راه‌اندازی نموده است.

در میان گفت‌و‌گو خود با مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر یک ‌سؤال در خصوص چرایی ساخت این دستگاه هوشمند جوجه‌کشی به ذهنم رسید که وی گفت: در این‌ شرایط سخت اقتصادی عدم خروج ارز از کشور بسیار می‌تواند به افزایش نقدینگی کمک کرده و با ساخت این دستگاه هوشمند جوجه‌کشی سالیانه از خروج ۱۸ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

بی‌شک کارآفرینی نقش بسیار کلیدی در توسعه اقتصادی همه جوامع را داشته و به توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار بسیار کمک می‌کند و شرکت سازنده دستگاه هوشمند جوجه‌کشی ظرفیت سالیانه تولید ۲۰۰ دستگاه و همچنین ساخت سه الی چهار کارخانه جوجه‌کشی را دارد.

پرهیزکار در پاسخ به سؤال من در خصوص میزان اشتغال ایجاد شده در این شرکت می‌گوید، در حال حاضر ۴۵ پیمانکار داخلی با شرکت ما برای ساخت این دستگاه همکاری داشته و ۲۵ نفر هم به‌طور مستقیم با شرکت همکاری می‌کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر از هر دستگاه جوجه‌کشی هوشمند ۵۶ هزار و ۷۰۰ تخم‌مرغ یک‌روزه تولید و با ساخت ۲۰۰ دستگاه و نصب در کارخانه‌ها می‌توان ۱۶۰ میلیون تخم‌مرغ یک‌روزه تولید کرده و برای ساخت آن به ۴۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز است.

یکی از دغدغه‌های مسؤولان ایجاد  اشتغال بوده و بدون شک حمایت از کارآفرینان می‌تواند به تحقق این امر کمک کند، به‌طوری‌که پرهیزگار معتقد است با ساخت هر کارخانه جوجه‌کشی در هر کارخانه برای ۲۵ الی ۳۰ نفر اشتغال می‌توان ایجاد کرد.

ملت ایران با تکیه‌بر روحیه انقلابی و خودباوری در میدان علم پیشرفت‌های زیادی کرده‌ است و امروز با این واقعیت انکارناپذیر روبرو هستیم که ایران اسلامی قله‌های رفیع علم و فناوری و تکنولوژی‌های روز جهانی را درنوردیده و به موفقیت‌های قابل‌تأملی دست‌یافته است، اما راه علم راهی طولانی و بی‌انتهاست.

پیشرفت، دستیابی به علوم روز دنیا و حرکت در مسیر توسعه پایدار در ایران اسلامی زمانی کاملاً محقق می‌شود که جامعه ما اعتقاد به ظرفیت‌های داخلی و اتکای به جوانان، شجاعت و مرعوب نشدن در برابر دشمنان و…داشته باشد و باید در حفظ و تقویت آن بکوشیم.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار