کد خبر : 56920
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 شهریور 1399- 57: 10

مدافعان سلامت وارثان رزمندگان دفاع مقدس/ نسلی که مشق عشق می‌کنند

مدافعان سلامت وارثان رزمندگان دفاع مقدس/ نسلی که مشق عشق می‌کنند

مدافعان سلامت امروزه با جان‌فشانی‌های خود اثبات کردند همچون نسل‌های پیشین خود راه و رسم عاشقی را مشق می‌کنند و به‌یقین از وارثان رزمندگان در دوران طلایی دفاع مقدس هستند.

به گزارش گیلانستان، ایام دفاع مقدس یادآور رشادت‌های رزمندگانی است که در برابر دشمن ایستادند و از جان و مال خود و خانواده‌شان گذشته و بدون هیچ واهمه و چشم‌داشتی پنجه در چنگال دشمن تادندان‌مسلح رژیم بعثی عراق با حمایت‌های کشورهای متجاوز کردند.

دفاع مقدس گنجینه تمام‌نشدنی از رشادت‌های رزمندگانی بود که اعتقاد داشتند راه و رسمشان هیچ‌گاه نه از بین می‌رود و نه در آینده کم‌رنگ می‌شود؛ این ادعا اکنون ثابت مانده و در مقاطعی تقویت نیز شده است که کرونا و رشادت‌های مدافعان جان‌برکف سلامت یکی از نمونه‌های آن است.

دوران دفاع مقدس در جنگ هشت‌ساله دهه ۶۰ تفاوت‌هایی با دوران طلایی دفاع مقدس ماه‌های کنونی دارد. در جنگ سخت هشت‌ساله رزمندگان اسلام و ایران انقلابی در برابر دشمنی می‌ایستادند که تیر و سلاح و توپ و تانکشان مشخص بود اما رزمندگان عرصه سلامت با ویروسی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که ظاهرش با چشم غیرمسلح ناپیدا است، نه گدازه‌های آتش دارد و نوری از خود ساطع می‌کند و نه صدایی دارد و نه بویی که مدافع سلامت بتواند از موضوع فعلی خود گریزی کرده و به پناهگاهی امن بشتابد.

البته رزمندگان دفاع مقدس در جنگ هشت‌ساله با رزمندگان دفاع مقدس در عرصه سلامت اشتراکاتی با یکدیگر دارند که ایستادن در برابر مهاجم، تقویت وحدت و همدلی درونی و تلاش برای پایداری امنیت از مهم‌ترین آن‌ها است؛ بماند که داشتن روحیه ایثار و از خود گذشتی، وفاداری به آرمانی‌های بلند انسانی و آرمانی و همچنین پایبندی به ارزش‌ها و اعتقادات متعالی از صفات مشترک بلافصل مدافعان ایرانی در عرصه سلامت و امنیت طی دیروز و امروز است.

امروز، مدافعان سلامت در مبارزه با بیماری نوظهور و تازه به دوران رسیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند که اوضاع را همچون دوران هشت‌ساله جنگ تحمیلی بر آن‌ها تحمیل و تنگ کرده به‌گونه‌ای که در کنار مهاجم وحشی، منحوس و متقلب کرونا با تشدید تحریم‌های ظالمانه ددمنشانه نیز روبرو هستند؛ گویا ماه‌های آغازین جنگ تحمیلی و صف‌آرایی مستکبرین و معاندین احیاشده است.

علی‌ای‌حال در کنار تمامی تفاسیر و تحلیل‌هایی که در رابطه با دو جنگ سخت تحمیلی و شیوع کرونا ویروس ملموس و محسوس است، احیا ارزش‌های انسانی و روحیه نوع‌دوستانه است. شیوع کرونا ویروس موجب شد تا ارزش‌های انسانی و بعد روحانی انسانیت بار دیگر همچون خون در کالبد بدن جریان بیفتد و واژه‌های فداکاری و جان‌نثاری معنا و تفسیر شود.

در گذر روزگار شاید برای عده زیادی درک روحیات و جان‌فشانی‌های رزمندگان دوران طلایی دفاع مقدس به جهت اینکه در آن زمان حضور نداشتد قابل‌درک نباشد اما به حتم یقین ایثار، وفای به عهد، جان‌نثاری و سعی صدر کادر سلامت که ارزش کارشان اگر بیشتر از رزمندگان دفاع مقدس نباشد کمتر نیز نیست، در خاطر همه ماندگار شده و در تاریخ نیز ثبت می‌شود.

پاندمی کرونا به‌یک‌باره استان گیلان و کل کشور را فراگرفت و همگان را در بهت فروبرد. مراکز بیمارستانی و درمانی غلغله بود و صفوف پذیرش بیماران بسیار طولانی و برای کادر سلامت و بیماران و همراهانشان سخت و طاقت‌فرسا شده بود. آمدوشد در جاده‌های منتهی به آرامستآن‌های شهر و روستا زیاد بود و می‌توان گفت بسیاری از خانواده‌ها در غم از دست دادن بستگانشان در سوگ به سر می‌بردند. شرایط به‌گونه‌ای ملتهب بود که عده‌ای از گذر در جوار مراکز بیمارستانی ابا داشتند و با خوف و ترس عبور می‌کردند اما در این شرایط و با درک کامل از اوضاع، کادر سلامت علیرغم اینکه شاهد از دست دادن همکارانشان و بسیاری نیز مبتلا به کووید۱۹ شده بودند در میدان حاضر ماندند.

به‌راستی، در زمان اوج شیوع کرونا پزشکان و پرستارانی بودند که علیرغم همه‌گیری، جان کاه بودن بیماری و ناشناخته بودن آن در کنار فقدان داروی مؤثر، بر بالین بیماران مبتلا به ویروس کرونا حاضر شدند و شانه خالی نکردند.

دکتر سید علی علاسوند، یکی از آن پزشکانی بود که در اوج کرونا به لطف اعطای سلامتی از سوی خدا در سانتر کرونا استان (بیمارستان رازی) حضور داشت و به مداوا و تیمار بیماران کرونایی مشغول بود.

این پزشک متعهد که خود وارث شهدای دفاع مقدس است و پدرش در برابر دشمن متجاوز عرصه را خالی نکرد و در میدان ماند و در یکی از عملیات‌های خنثی‌سازی موشک و بمب شهید شد، حضور خود را مشتاقانه در دوران کرونا واجب دانست و به مداوای بیماران کرونایی به خط شد.

علاسوند، پزشک متعهد با اشاره به شباهت کادر سلامت با رزمندگان دوران دفاع مقدس، می‌گوید که تلاش شبانه‌روزی مدافعان سلامت در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا، تصویر به‌روز شده‌ای از دوران دفاع مقدس بود.

به گفته وی، در روزهای نخست شیوع کرونا در گیلان، بسیاری از همکاران پزشک و پرستار بر بالین بیماران مبتلا به بیماری کووید۱۹ حاضر می‌شدند و به مداوای بیماران مشغول می‌شدند که صحنه‌های به یادگار مانده در آن روزها یادآور روزهای شیرین و خاطره‌انگیز دوران طلایی دفاع مقدس بود و همچنان نیز ادامه دارد.

پزشک جهادگر و لحظه شناس عرصه سلامت، جان‌فشانی‌های کادر سلامت را هم‌تراز با جان‌نثاری‌های رزمندگان اسلام در دوران طلایی هشت‌ساله جنگ تحمیلی می‌داند و می‌گوید حضور کادر سلامت در بالین بیماران مبتلا به کرونا، همان روزهایی را که مدافعان و رزمندگان اسلام شجاعانه در برابر توپ و تانک دشمن قرار می‌گرفتند و در میدان مین حاضر می‌شدند و جان‌برکف پا بر روی مین می‌گذاشتند تا راه را برای هم‌رزمان خود باز کنند را یادآوری کرد.

به گفته علاسوند، مدافعان سلامت و تلاش‌های آن‌ها در دوران کرونا دقیقاً همچون مدافعان و رزمندگان دفاع مقدس در دوران دفاع مقدس بود چون شیوه سنگر آرایی ما در برابر کرونا دقیقاً همچون شیوه سنگر آرایی رزمندگان اسلام در جنگ هشت‌ساله است.

این فرزند شهید دفاع مقدس که اکنون خود مبارز و رزمنده‌ای در عرصه سلامت است دل‌پری از کینه‌توزی‌های استکبار جهانی و رفتارهای غیرانسانی آن‌ها دارد. دکتر علاسوند روزهای سخت تحریمی جنگ هشت‌ساله را یادآوری می‌کند و با ربط دادن آن روزهای سخت و تاسف بار می‌گوید: به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا امکانات حوزه بهداشت و درمان در کشور به‌ویژه استان گیلان بسیار ضعیف بود و بسیاری از همکاران کادر سلامت از ملزومات حفاظت فردی در مضیقه بودند و این روزها بسیار شباهت با روزهای سخت تحریم در دوران جنگ تحمیلی دارد.

وقتی از دکتر علاسوند انگیزه‌اش را می‌پرسید که چگونه حاضرشده در روزهای سخت کرونا در کنار بیماران حاضر شود، می‌گوید: زمانی که پدرم در جبهه حضور یافت حدوداً ۱۷ ساله بودم و دوران جنگ را در خاطر دارم و شوق و شور جهاد را لمس می‌کردم و می‌توانم بگویم با تأسی از عملکرد درخشان رزمندگان دفاع مقدس در جنگ هشت‌ساله ما کادر سلامت نیز توانستیم خدماتی مشابه را از خود بر جای بگذاریم.

این پزشک متخصص خاطرات روزهای نخست شیوع کرونا را به خاطر می‌آورد و می‌گوید من مشاهده می‌کردم که کادر درمان بدون داشتن هیچ‌گونه تجهیزات حفاظت فردی بر بالین بیمار مبتلا به کرونا حاضر و خود را در معرض خطر صددرصدی قرار می‌دادند و این شباهت عجیب و بی‌مثالی است که در دوران دفاع مقدس ریشه دارد.

وی از قرار گرفتن خادمان مردم در صف خدمت در عرصه سلامت در دوران کرونا اشاره می‌کند؛ به گفته دکتر علاسوند همان‌گونه که رزمندگان اسلام از اقشار و اصناف مختلف از هر جایگاه و رتبه‌ای در میدان دفاع مقدس حضور داشتند، در دوران کرونا نیز، پزشک، پرستار، بهورز، مراقب سلامت و نیروهای مردمی و جهادی در میدان دفاع حاضر شدند و هیچ‌وقت تخصص و مدرک، سن و رتبه را لحاظ نکردند.

اما یکی دیگر از روحیه‌هایی که بین مدافعان سلامت و مدافعان وطن در دوران دفاع مقدس برجستگی دارد و به‌صورت هدفمند دنبال می‌شود، تلاش بدون وقفه برای از بین بردن مهاجم وحشی و متجاوز است. دکتر علاسوند و همکارانشان همه باهم یکدل و یک‌صدا هستند تا بتوانند مهاجم ناخواسته و منحوس را که تمامی حریم‌ها را دریده را از بین برند و پایداری سلامت را برای مردم به ارمغان بیاورند.

مدافعان سلامت امروزه با جان‌فشانی‌های خود اثبات کردند همچون نسل‌های پیشین خود راه و رسم عاشقی را مشق می‌کنند و به‌یقین از وارثان رزمندگان در دوران طلایی دفاع مقدس هستند.

گرچه دشمن دیروز و امروز تمام توان و قوت خود را برای کمرنگ جلوه دادن روحیه ایثار و از خود گذشتی به‌صورت سازمان‌یافته بیش از چند دهه هست به کار گرفته اما هم‌دلی، اتحاد و انسجام ملی و بی‌مانند گروه‌های مختلف در عرصه‌های متفاوت نشان داده که اراده، عزم و غیرت ایرانی در برابر تنش‌ها و بیگانگان از فولاد مستحکم‌تر و از سنگ نیز سخت‌تر است و تا پای جان در برابر ارزش‌های انسانی و آرمانی، مقتدرانه دفاع می‌کند.

روحیه مقاومت، ایثار و جان‌فشانی مدافعان سلامت در دوران دفاع مقدس کنونی به‌یک‌باره از دوران جنگ تحمیلی هشت‌ساله به نسل ایرانی نرسیده بلکه این مرزوبوم مدافعان حرمی را در خود دارد که در تارک تاریخ حماسی کشور و انقلاب اسلامی می‌درخشند.

برخی‌ها مدعی هستند نسل ایرانی از اهدافی که مبتنی بر ارزش‌های انسانی و نوع‌دوستانه هست فاصله گرفته اما نمی‌دانند که روح آزادگی، از خود گذشتگی و جان‌نثاری ایرانی‌ها در اقشار و اصناف مختلف ازجمله کادر سلامت از گذشته نیز بیشتر شده است به‌گونه‌ای که دکتر علاسوند مدعی است ملت ایران نه‌تنها همچون دوران دفاع مقدس بلکه هم دل تر از آن زمان در کنار یکدیگر هستند و روابطشان با نسل‌های گذشته و آرمان‌هایشان محکم‌تر و پررنگ‌تر نیز شده است.

تلاش مدافعان سلامت نشان داده و می‌دهد روحیه دفاع پاک، مقدس و بی‌منت رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی همچنان در رگ و ریشه ملت و نسل‌های جان‌برکف آن وجود دارد و مانند شجره طیبه و پرثمر از انقلاب سرخ جوشیده و به‌صورت مضاعف تکثیر می‌شود و تا انقلاب سبز موعود استمرار خواهد یافت.

امروزه جهاد در عرصه سلامت، خاطرات دفاع مقدس و فضای عطرآگین سلحشوری و مقاومت را در جامعه ایرانی زنده کرده و بار دیگر نقش امت حماسه‌ساز ایران را در برابر مهاجمان و منحوسان شهره عام و خاص کرده است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار