کد خبر : 16367
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مرداد 1396- 18: 18

مدعیان قانون مداری نباید انتظار اقدام غیرقانونی داشته باشند/ بعضی ادعاها بی‌اساس و از جنس حرف‌های مدعیان تقلب در سال ۸۸ است

مدعیان قانون مداری نباید انتظار اقدام غیرقانونی داشته باشند/ بعضی ادعاها بی‌اساس و از جنس حرف‌های مدعیان تقلب در سال ۸۸ است

روابط عمومی دفتر نظارت و بازرسي بر انتخابات شوراي نگهبان گیلان در نامه‌ای در پاسخ به اظهارات پوراوزان با بیان اینکه بعضي ادعاها بی‌اساس و از جنس حرف‌هاي مدعيان تقلب در سال ۸۸ است گفت: فرافكني و فرار به جلو، براي جبران قصور و تقصير و تعلل است.

به گزارش گیلانستان، روابط عمومی دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان با ارسال نامه‌ای به دفاتر رسانه‌های استان گیلان، نسبت به اظهارات علی‌اکبر پوراوزان مدیرکل سیاسی استانداری گیلان واکنش نشان داد.

متن کامل پاسخ روابط عمومی دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان استان گیلان به سخنان مدیرکل سیاسی استانداری گیلان  قرار زیر است:

در پی انعکاس مطالب مطرح‌شده توسط آقای پوراوزان دبیر ستاد انتخابات در نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان و طرح نکات قابل‌تأمل مختلف که در جای خود توسط صاحب‌نظران قابل پاسخ و نقد است، یک بخش از آن مطالب مربوط به انتخابات و نظارت شورای نگهبان بوده که جهت اطلاع و تنویر افکار عمومی، نکات زیر را به استحضار مردم شریف استان گیلان می‌رساند:

مدعیان قانون مداری نباید انتظار اقدام غیرقانونی داشته باشند

آنچه در نظارت بر انتخابات همیشه ملاک و معیار عمل بوده، اقدام بر اساس قانون است. البته آقای پوراوزان و احیاناً سایر دست‌اندرکاران اجرایی هم مدعی قانون مداری هستند؛ اما در عمل انتظار اقدام غیرقانونی دارند. زیرا بر اساس تصریح ماده ۲۰ انتخابات ریاست جمهوری و تبصره‌های ذیل آن، انجام انتخابات در یک روز به مدت ده ساعت (با اختیار تمدید) بوده و در روز جمعه باید انجام شود. رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور نیز در روز انتخابات طی مصاحبه‌های مکرر اعلام نمود با توجه به اینکه بر اساس قانون، اخذ رأی فقط طی یک روز یعنی تا ساعت ۲۴ روز جمعه امکان‌پذیر است و رأی‌گیری پس‌ازاین ساعت، خلاف قانون است. آیا بعد از ساعت ۲۴ وارد روز شنبه و روز بعد از انتخابات نمی‌شویم و عملاً نقض قانون انجام نمی‌شود؟

بعضی ادعاها بی‌اساس و از جنس حرف‌های مدعیان تقلب در سال ۸۸ است

آقای پور اوزان، با چه ملاک و معیار و میزانی تشخیص دادند و ادعا می‌کنند از ۵ تا ۶ میلیون نفر، اخذ رأی انجام نشد؟

البته این ادعا از زبان سایر مسئولین هم با آمارهای متفاوت و مختلفی همچون ۴ میلیون، ۳ میلیون و ۱ میلیون شنیده‌شده که پراکندگی و متفاوت اعلام کردن آمار نشان‌دهنده بی‌پایه و اساس بودن این ادعاست. مضافاً که این ادعا از جنس همان حرف‌های بی‌اساسی است که مدعیان تقلب در سال ۸۸ بیان می‌کردند.

دقت و مراقبت در ارائه آمار، به‌دوراز فضای احساسی و سیاست زده

آماری هم که توسط آقای پور اوزان ارائه شد، صحیح و دقیق نیست. شاید به خاطر این است که تحت تأثیر فضای جلسه و عنوان آن، لازم دیدند سخنان هیجانی بیان کنند. لذا لازم است یک‌بار دیگر آمار انتخابات در دوره‌های مختلف را مطالعه فرمایید تا ارزیابی بهتری داشته و میزان دقت خود را در ارائه آمار بالاتر ببرید.

فرافکنی و فرار به جلو، برای جبران قصور و تقصیر و تعلل

یک مشکل و انحراف جدی که در بعضی مسئولین وجود دارد، فرافکنی است. یعنی هر جا قصور و تقصیر و تعللی دارند، با واژه‌هایی مثل نمی‌گذارند، نگذاشتند و … گناه را به گردن دیگران می‌اندازند.

جهت اطلاع مردم عزیز عرض می‌کنیم با توجه به تجربه انتخابات گذشته، پیش‌بینی ازدحام جمعیت وجود داشت. لذا در جلسات مختلف در استان و شهرستان‌ها نسبت به انجام تمهیدات لازم، تذکرات جدی داده‌شده بود که ازجمله این تمهیدات، افزایش تعداد منشی‌های شعب اخذ رأی یا عدم کارایی دستگاه‌های احراز هویت بود که آخرین آن، روز انتخابات و در مذاکره با رئیس محترم ستاد انتخابات استان این موضوع مطرح گردید.

اما دوستان ستاد انتخابات استان نسبت به افزایش تعداد نمایندگان فرماندار و بخشدار که کارکرد سیاسی بیشتری داشتند، اقدام کردند ولی نسبت به افزایش منشی‌ها که وظیفه ثبت اطلاعات را داشتند، اقدام نکردند.

اما موضوع معطلی و تراکم جمعیت در شعب اخذ رأی و حتی عدم موفقیت تعدادی از هم‌وطنان عزیز که ساعت‌ها منتظر ریختن رأی خود به صندوق‌ها بودند دلایلی دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود؛

مهم‌ترین دلایل معطلی و تعلل در اخذ رأی مردم در بعضی شعب

عدم ایجاد زیرساخت کافی و خطوط اینترنتی مناسب، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای ناکارآمد، به‌کارگیری برخی عوامل اجرایی و کاربران رایانه بدون آموزش‌های لازم در سطوح مختلف و شعب اخذ رأی، عدم کارکرد مناسب دستگاه‌های تشخیص هویت و قطع مکرر خطوط اینترنت، آماده نبودن امکانات اولیه در برخی شعب که رأی‌گیری با تأخیری ۱۵ دقیقه تا چندساعته انجام شد، توزیع نامناسب تعرفه‌های اخذ رأی و تمام شدن آن در برخی شعب و … همه این‌ها نشان از عدم به‌کارگیری تدابیر لازم و برنامه‌ریزی صحیح در این انتخابات بود که منجر به تشکیل صف‌های طولانی و معطلی‌های چندساعته مردم عزیز و درنهایت محرومیت عده‌ای از هم‌وطنان در ریختن آرای خود به صندوق‌ها شد و موجبات ناراحتی و مشقت آنان فراهم گردید.

پرهیز از استفاده از جملات سخیف و دون شأن شورای نگهبان

با عنایت به توضیحات بالا، استفاده از عبارت ” شورای نگهبان بازی دربیاورد ” عبارتی بی‌معنا و دور از شأن شورای نگهبان است. درنتیجه لازم است آقای پور اوزان در استخدام کلمات و جملات، دقت بیشتری داشته باشند.

نکته آخر اینکه شورای نگهبان به‌تصریح قانون اساسی و رهنمودهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، ضامن حفظ اسلامیت و جمهوریت نظام است و یکی از وظایف مهم او، صیانت از آراء مردم در انتخابات است و این را در انتخابات مختلف، ازجمله انتخابات سال ۹۲ که آقایان سفره‌نشین آن هستند ثابت کرده است.

لذا بیان آقای پوراوزان مبنی بر نگرانی از خدشه‌دار کردن انتخابات توسط شورای نگهبان، سخیف و دون شأن شورای نگهبان و نشان از عدم درک صحیح و باور عمیق از قانون و رهنمودهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است.

در پایان امیدواریم با توجه به برگزاری این انتخابات و تجربیات به‌دست‌آمده، عزم جدی در اصلاح روندها و فرآیندها و به‌کارگیری تجربیات به وجود آید تا در آینده شاهد کاهش مشکلات بوده و بخش‌های مختلف دست از فرافکنی و فرار به جلو برداشته و حس مسئولیت‌پذیری خود را بیشتر کنند.

روابط عمومی دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان

 استان گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیاوش کاظمی دوشنبه , ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵

به نظر میرسد برخی از مسئولین راه برون رفت از پاسخگوئی به مردم را در اشاره به ننیروههای زحمت کش نظارتی میبینند اینان همان کسانی هستند که نان به نرخ روز می خورند اگر قصد کاندید شدن داشته باشند از الان شورای نگهبان را می پرستند در هر حال متاسفم که عده ای با این تفکر حاکمان اداری استان هستن یاد بچه های جبهه و جنگ به خیر کاشکی ما را هم تا اخر راه با خود می بردند.

رفتن به نوار ابزار