کد خبر : 17156
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مرداد 1396- 40: 23

مدل “شهر شاد علوی” می تواند بیکاری را در استان گیلان به صفر برساند

مدل “شهر شاد علوی” می تواند بیکاری را در استان گیلان به صفر برساند

آئین رونمایی از کتاب « رشت ۱۴۰۰ ؛ شهر شاد علوی » نوشته سید محمدعلی ثابت قدم شهردار سابق رشت برگزار شد.

به گزارش گیلانستان، آئین رونمایی از کتاب « رشت ۱۴۰۰ ؛ شهر شاد علوی » نوشته دکتر سید محمدعلی ثابت قدم شهردار سابق رشت عصر امروز (دوشنبه ۲۹ مرداد) در تالار گفتمان مجمع متخصصین ایران مرکز آموزش و پژوهش گیلان با حضور اهالی رسانه، فعالین اجتماعی و حوزه مدیریت شهری برگزار شد.

این کتاب ۴۵۰ صفحه‌ای  مجموعه‌ای از نظریه‌، استراتژی، اهداف، برنامه و پروژه‌های پژوهش و تدوین شده برای تبدیل رشت به الگویی برای توسعه است.

«خوشحالم به بهانه کتاب دوباره در خدمت مردم رشت هستم.» ثابت‌قدم صحبت‌هایش را در حاضر با این جمله شروع کرد. او در ادامه گفت: در مباحث توسعه داشتن الگوی مناسب ذهنی، عینی و عملی بااهمیت است برای آنکه شهر را به سمتی ببرد که فقط در مطالب کلی نماند.

ثابت‌قدم سپس بابیان اینکه اصول تئوری‌های مدیریت شهری از دهه ۳۰ میلادی مستندسازی شدند گفت: عمر طرح مباحث دانشگاهی شهرسازی در کشور ما کمتر از صدسال است.

شهردار سابق رشت  سپس با اشاره به نگاه‌های متفاوت در شهرسازی گفت: از حدود ۶۰ میلادی با بازنگری در شهرسازی گذشته با تفکری روبرو شدیم که معتقد بود نباید در شهرسازی  فقط کالبد محور باشیم.

او افزود: به همین سبب شهرها به سمت حل بحران ناشی از افزایش حمل‌ونقل و حل مشکلات محیط زیستی حرکت کردند.

ثابت‌قدم که دکترای شهرسازی دارد با بیان اینکه شهرهای اروپایی مسیر توسعه خود را با تغییراتی روبرو کردند ادامه داد: این امر موردتوجه قرار گرفت که هر کاری که انجام می‌دهیم باید مسائل محیط زیستی مانند کاهش خودرو تک‌سرنشین ، انرژی پاک و کاهش آلاینده‌ها و مدیریت زباله موردتوجه قرار بگیرد.

او سپس به تفاوت بوجود آماده در فرهنگ غرب و شرق اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه شرق خاستگاه تمدن‌های بزرگ است اما در حال حاضر به سمتی رفتیم که فرهنگ احترام به طبیعت و مصرف کمتر را از غرب یاد می‌گیریم درحالی‌که خودمان در استفاده از لوازم‌آرایشی پیشتاز هستیم.

او سپس با اشاره به کتاب خود گفت: این کتاب به دنبال آن است تا به این سؤالات جواب دهد که شهرهای کشورهای مختلف به چه صورت «شاد» هستند و آیا عموماً شادی مترادف با ثروتمندتر بودن است.

ثابت‌قدم سپس به اهمیت نگاه انسان‌محوری اشاره کرد و گفت: برای تأثیرگذار بودن باید مبانی تئوری کشور، چارچوب کلان و دین را بپذیریم و با استفاده از مبانی تئوریک خودمان زندگی کیفی بهتری بسازیم.

او سپس این پرسش را مطرح کرد که ما در چه جبر محیطی زندگی می‌کنیم که یک نفرِ خوب فکر کنیم و دو نفر باشیم بد فکر می‌کنیم و وقتی چند نفر باشیم شرایط بدتر می‌شود.

ثابت قدم بابیان اینکه می‌خواهیم شهر علوی را مدل کنیم اظهار کرد: در چنین شهری کرامت و  آموزش شهروندی باید در همین قالب تدوین شود.

بیکاری صفر با مدل شهر شاد علوی

او سپس با اشاره به تونل توحید که درزمانی کوتاهی آماده شد گفت: بعد از ساخت تونل به قالیباف گفتم این تونل نه برای انسان که برای خودرو ساخته‌شده است و نگاه انسان محورانه در آن دیده نمی‌شود.

ثابت قدم  افزود: ما باید بنایی بسازیم که مقهورش کنیم نه اینکه بنا ما را مقهور کند.

شهردار سابق رشت سپس بیان دستاوردهایی پرداخت که در صورت به‌کارگیری این مدل نصیب شهر می‌شود و افزود:۳۰ هزار فرصت شغلی از طریق این مدل برای شهر ایجاد می‌شود و حتی می‌تواند بیکاری در استان گیلان را به صفر برساندو به این ترتیب رشت می‌تواند از طریق این مدل به برند شاخصی در ایران  و آسیا تبدیل شود. ‌

ثابت‌قدم سپس بابیان اینکه اقتصاد از دل فرهنگ بیرون می‌آید گفت: اگر از اقتصاد به فرهنگ برسیم بی‌فرهنگی حاکم خواهد شد. او افزود: اقتصاد هدفمند شده باید متکی بر استفاده درست از منابع طبیعی و توسعه پایدار شکل بگیرد.

ثابت‌قدم در ادامه همین موضوع بابیان اینکه کارهای فرهنگی باید پروژه‌ای عمرانی داشته باشد گفت:اکنون برای پروژه‌های عمرانی پیوست فرهنگی تعریف می‌شود.

او سپس به پروژه پرسروصدای دوره خود یعنی بازآفرینی بافت مرکزی و ساخت پیاده راه فرهنگی اشاره کرد و گفت: این پروژه با نگاه انسان محورانه ایجاد شد و اگر ساخت  زیرساخت ‌با دلایل فرهنگی توجیه داشت به فکر آن خواهیم بود و این فرق نگاه انسان‌محور و کالبد محور است. ثابت‌قدم تأکید کرد: نگاه شرقی ما باید کارکرد عینی داشته باشد.

او با اشاره به موضوع جدایی دین از سیاست اظهار کرد:  با نگاه کارکردگرایانه به خروجی‌های خوبی می‌رسیم و نیازی به این جدایی نیست و ما سعی کردیم که در  این کتاب آن را اثبات کنیم.

شهردار سابق رشت بابیان اینکه باید در حل مشکلات نگاه آوانگارد داشته باشیم گفت: در نگاه آوانگارد لازم نیست که چرخ دوباره اختراع شود.

او در پایان صحبت‌های خود در مورد کتاب خود گفت: کتاب رشت ۱۴۰۰ می‌گوید که زندگی اجتماعی و معنویت ما باهم درآمیخته است و‌ نمی توانیم آن‌ها را جدا کنیم. ‌

در ادامه مراسم بعد از رونمایی از کتاب منشور مدیریت شهری توسط محمدعلی ثابت قدم و حاضران جمع امضا شد.

انتهای خبر/ گیل نگاه
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار