کد خبر : 26316
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 خرداد 1397- 19: 12

مدیرکل بعدی آموزش و پرورش استان، گیلانی خواهد بود/ ضعف مدیریتی موجب عقب ماندگی گیلان شده است

مدیرکل بعدی آموزش و پرورش استان، گیلانی خواهد بود/ ضعف مدیریتی موجب عقب ماندگی گیلان شده است

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: جناب حاجتی در آستانه بازنشستگی هستند و امیدواریم که با هم فکری هایی که صورت میگیرد یک نفر دیگری سکان این اداره را در دست بگیرد و مسیر را به یک مسیر درستی هدایت کند.

به گزارش گیلانستان، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود و نایب رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر پایگاه خبری تحلیلی رویداد گیلان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

از اینکه دعوت ما را پذیرفتید تشکر میکنیم؛ همانطور که مستحضر هستید یکی از مشکلاتی که کشاورزان در حال حاضر با آن مواجه هستند بحث کمبود آب است.  این در حالی است که استاندار گیلان در ماه های گذشته اعلام کردند بحران کم آبی مدیریت خواهد شد و کشاورزان مشکلی نخواهند داشت. در حالی که این روزها کشاورزان با کم آبی مواجه هستند، چرا با وجود اینکه استان ما از بارندگی زیادی برخوردار است اما باز هم با کمبود آب مواجه هستیم؟

بنده هم از شما تشکر میکنم ؛ کشور ما جز کشورهای کم آب دنیا است ما متوسط بارندگی مان در ۵۰ سال گذشته چیزی حدود ۲۴۹ میلی متر بوده در ۱۰ سال گذشته متوسط بارندگی ما چیزی حدود ۲۱۸ میلی متر بوده است. سال ۹۶ هم این عدد حدود ۴۰درصد کاهش داشته است، اگر بخواهیم وضعیت استان گیلان را بررسی کنیم استحضار دارید که در فصل کاشت برنج که عمده مشکل ما هم در این ۲ ماه است ،چیزی حدود ۲ میلیاردو ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم از این عدد ۱میلیاردو ۸۰۰میلیون متر مکعب از سد سپیدرود است، همین سد سپیدرود هم آبش از ارتفاعات زنجان و کردستان شکل میگیرد آن چیزی که برآورد ما است چیزی حدود ۵۰۰میلیون متر مکعب ما کمتر از آن ۱میلیاردو ۸۰۰ که عرض کردم است.آب خورهای سنتی ماهم امسال میزان برف کمتر بوده پس میطلبد که در بحث مدیریت آب در وضع امسال یک دقت بیشتری داشته باشیم که انشالله بتوانیم سال را به گونه ای سپری کنیم که کمبود آب نباشد.

اعتقاد من بر این است که ما میتوانیم مصرف آب را درست مدیریت کنیم چون هدر رفت آب در کشور چیزی حدود ۲۵درصد است اگر بتوانیم آن ۲۵ درصد هم مدیریت کنیم مشکل خاصی نداریم. اما گیلان میطلبه که با توجه به اینکه متوسط بارندگی خوب است حدود ۹۰۰ تا امسال داشتیم بعضی از سال ها بین ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ تا بارندگی داریم با این حال نباید مشکل کمبود آب داشته باشیم. آب ما میرود به دریا تبدیل به آب شور میشود در حالی که نباید اینطور باشد، الان ۱۱ سد لاستیکی در دست اقدام داریم که باید زودتر به بهره برداری برسانیم ،در لنگرود ۲تا سد در ماه آینده افتتاح میکنیم ۲تای دیگر هم در دست اقدام داریم خب اینها میطلبد که ما ۱۱ تا سد لاستیکی را زودتر افتتاح کنیم. سد پل رود خیلی طولانی شده شاید ۳۰ و۴۰ سال است این سد در دست اقدام است انشالله بتوانیم با مدیریت درست در فصل بهره برادی آب مشکلی نداشته باشیم.

نظر شما در مورد نحوه مدیرت مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در طول این سالها چه میباشد؟ چرا با وجود اینکه دوران خدمت جناب حاجتی تمام شده شخص دیگری جایگزین وی نمی شوند؟

ما از نحوه مدیریت جناب حاجتی راضی هستیم البته نقد هایی هم داریم. استحضار دارید که وزارت آموزش پرورش یکی از مشکلاتی که دارد بحث اقتصاد است واقعا اقتصاد آموزش پرورش نگران کننده است به نظر من یک تحولی باید در نظام آموزشی ما صورت بگیرد. روزی حدود ۲۰ میلیون دانش آموز داشتیم چیزی حدود ۱میلیون ۱۰۰ هزار نفر پرسنل داشتیم و امروز که ۱۲و نیم میلیون دانش آموز داریم و این تعداد دانش آموز چیزی حدود بین ۱۰ تا ۱۵ درصد توسط غیرانتفاهی ها اداره میشود باز هم ما کمبود ۱میلیون پرسنل داریم این نشان میدهد که یک جای کار مشکل دارد و آموزش پرورش بشدت با مشکلات جدی برخوردار است  در این فضایی که در کشور حاکم است و تبع آن به استان ها هم سرایت میکند.

در خصوص سوال دوم شما باید عرض کنم جناب حاجتی در آستانه بازنشستگی هستند و امیدواریم که با هم فکری هایی که صورت میگیرد یک نفر دیگری سکان این اداره را در دست بگیرد و مسیر را به یک مسیر درستی هدایت کند.

آیا گزینه بعدی از همین استان و از بدنه آموزش و پرورش میباشد؟

بله از گیلان است گزینه های مختلفی مطرح هستند  و چند تا از عزیزان برای مصاحبه رفتند . تلاش میشود مدیر بعدی حتما گیلانی و از بدنه آموزش پرورش باشد تا بتوانند با شناختی که از آموزش و پرورش گیلان دارد بخوبی این اداره را مدیریت کند.

ورزش گیلان در سالهای گذشته به دلیل سیاست زدگی بیش از حد مسعود رهنما آسیب جدی دیده است .حتی بسیار از کارشناسان و برخی از نمایندگان مجلس معتقد هستند هیچ دورانی به اندازه دوران مسعود رهنما، ورزش سیاسی و جناحی نبوده است در این خصوص چه صحبتی دارید؟ نظر شما در خصوص خانم بخشی چه میباشد؟

امروز ورزش در کشور ما نیاز به یک تامین منابع مالی قوی دارد اگر واقعا تامین منابع قوی بود وضعیت چیز دیگری بود،  شما میبینید تمام تیم های فوتبالی که در دنیا هستند از پشتبانه منابع مالی عظیمی برخوردارند.  الان ۲تا باشگاه بزرگ‌ کشور که دولتی هم‌ هستند استقلال و پیروزی گاها خیلی باشگاه های دیگر با اینها رقابت میکنند دلیلش هم همین منابع مالی است. گیلان همیشه از حامیان خوبی در بحث ورزش و اسپانسر برخوردار نبوده دلیلش هم این است که در گیلان سرمایه گذاران قوی نبودند که بتوانند یک تیمی را تحت پوشش داشته باشند همین تیم ملوان ما عمده دلایل افتش منابع مالی است بحث کاملا روشنی است…

در حال حاضر مدیریت بعد از آقای رهنما را به خانم بخشی دادند من تصورم این است به ۲دلیل  ایشان میتواند موفق باشند یکی اینکه خانم ها معمولا در مسئولیتی که میپذیرند حساسیت بیشتری دارند نکته دوم هم از نظر سلامت مالی تجربه نشان داده که خانم ها از سلامت مالی بیشتری برخوردار هستند. اعتقاد شخصیم این است ایشان میتواند در کار خود موفق باشند و بنده از ایشان حمایت میکنم.

ما استانی هستیم که از نظر فرهنگی یک‌مقدار متفاوت با سایر استان ها هستیم اگر از استان گیلان ۴تا مدیر کل خانم انتخاب بشود خیلی جای تعجب ندارد به هر حال این زمینه وجود دارد این استعداد و ظرفیت وجود دارد .با توجه به اینکه سرکار خانم بخشی در خود اداره کل بوده و معاونت های مختلفی را تجربه کرده میتواند در کار خود موفق شود.

با توجه به اینکه استان ما جز استان های حاصلخیز کشور میباشد و منابع طبیعی بسیاری دارد اما نسبت به دیگر استان ها از عقب ماندگی خاصی برخوردار است ، به نظر شما دلیل آن چه میباشد؟ آیا مدیریت ضعیف مسئولین دولتی و یا سیاست زدگی بیش از حد در استان باعث عقب ماندگی استان ما شده است؟

در برنامه اول و دوم دولت آسیب های سنگینی به استان گیلان وارد شده است . در برنامه اول و دوم دولت که عمده ی سرمایه گذاری های بزرگ در کشور  بود که متاسفانه گیلان کمتر مورد توجه قرار گرفت . آقایان توجیه خودشان را داشتند که اگه صنعت را بیاریم داخل استان های شمالی به گردشگری و محیط زیست آسیب وارد میشود در صورتی که این فکر درستی نبود ما میتوانستیم در کنار صنعت در کنار گردشگری در کنار محیط زیست با حفظ محیط زیست صنعت هم داشته باشیم دلار های هفت تومانی رفت به طرف استان های اصفهان و اراک و جاهای دیگر البته من همیشه گفتم همه جای ایران سرای من است اما امروز برای استان گیلان جبران عقب ماندگی در واقع آن صنعت گذشته را با دلار امروز چهار هزار تومانی و این پیچیدگی هایی که امروز دربحث صنعت و کشور وجود داره کاره سختی است. در هر صورت عقب ماندگی بود که از گذشته به وجود آمده است.

نکته دوم اینکه  در بحث گردشگری هم واقعا نتونستیم درست استفاده بکنیم .خب استحضار دارید که صنعت گردشگری رتبه سوم اقتصاد دنیا را به خودش اختصاص داده و کم کم میرود تا جای خودش را با صنعت خودرو سازی و نفت عوض کند . توی افق ۱۴۰۴ میبایستی ۳۰ میلیون گردشگر با۳۰میلیارد دلار درامد گردشگری داشته باشیم خب استان گیلانی که از این جاذبه بسیار خوب برخورداره باید از این استفاده بکند اعتقاد من این است که یکی از راه های جبران عقب ماندگی استان ما از نظر بیکاری میتواند در هر صورت تقویت صنعت گردشگری باشد که امروز در هم در کشور از جایگاه خوبی برخوردار است و میتواند در بحث بیکاری بحث اشتغال را حل کنیم در کنار آن هم از کشاورزی و صنعت هم نباید غافل شویم که صنعت ما باید به گونه ای با سرعت بیشتری دنبال بکنیم که بتوانیم اون عقب ماندگی گذشته هم جبران بکنیم کشاورزی ما هم امروز دچار مشکل هست ۳تا محصول عمده برنج و چای و ابریشم توی چند سالیه تغییراتی توش ایجاد شده منتها بخوایم بگیم چون زمین های ما عمدتا زیر یک هکتار هست بگیم کشاورز با این درواقع بتونه معیشیت خودش را اداره بکند کار سختیه پس ما در کنار کشاورزی الزاما باید گردشگری را داشته باشیم الزاما هم باید تقویت صنایعی که از گذشته عقب مانده داشته باشیم که بتونه جبران گذشته را داشته باشد.

بحث حمل و نقل یک بحث خیلی مهمی در صنعت گردشگری است که خوشبختانه فرودگاه ما نقش آفرینی اش خوب هست خوب توسعه پیدا کرده و میزان پرواز هایی که الان داریم با توجه به محدودیت هواپیما هایی که در کشور داریم نقش افرینی فرودگاه ما خوب است. چهارشنبه گذشته توی مجلس هم خطاب به آقای رئیس جمهور عرض کردم که روند کار راه اهن  در گیلان رضایت بخش نمی باشد و در هر صورت اون چیزی که وعده داده شده که تو چند ماه آینده به بهره برداری میرسد بهره برداری نشد .حالا امیدواریم که در هر صورت با پیگیری هایی که همکاران بنده در مجلس میکنیم امیدواریم که بتونیم ان شالله راه اهن افتتاح بشود چرا که به توسعه گردشگری  استان می تواند نقش موثری داشته باشد.

پایان قسمت اول

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار