کد خبر : 21414
تاریخ انتشار : جمعه ۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱

مدیری که بازداشت شده، از نگاه دستگاه قضایی یک متهم محسوب می‌شود/ گوشمان بدهکار حمایت برخی‌ها از مدیران متخلف نیست

مدیری که بازداشت شده، از نگاه دستگاه قضایی یک متهم محسوب می‌شود/ گوشمان بدهکار حمایت برخی‌ها از مدیران متخلف نیست

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با اشاره به جاروجنجال‌های اخیر در پی بازداشت یکی دیگر از مدیران کل استان گفت: دستگاه قضا گوشش بدهکار حمایت‌های برخی‌ها از مدیران متخلف نیست و قاطعانه با متخلفین برخورد می‌کند.

به گزارش گیلانستان، احمد سیاوش پور در جمع خبرنگاران با اشاره به دو وظیفه ذاتی قوه قضائیه مبنی بر شأن دستگاه قضایی و نظارت بر جرائم و اتهامات، اظهار کرد: دستگاه قضائی موظف است از طریق دادستان‌ها، حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران و اطلاعات، ضابطین قضائی و سازمان بازرسی‌ها به اتهامات رسیدگی و با انحرافات و جرائم در هر سطوحی مقابله کند.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه اقدامات دستگاه قضائی باید در راستای کاهش پرونده‌های قضائی باشد، افزود: باید ریشه به وجود آمدن ناهنجاری‌ها و جرائم از بین برود که راه آن نیز پیش‌بینی جرائم است.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با تاکید بر اینکه کاهش پرونده‌های قضائی و جرائم در جامعه نیازمند همکاری قوه‌های مجریه و مقننه است، گفت: باید برخی از قوانین در جامعه که ناهنجاری‌های در ابعاد اقتصادی و کمبود اشتغال و اعتیاد به مواد مخدر و غیره می‌شود را اصلاح کرد.

سیاوش پور با اعلام اینکه بیش از 70 درصد زندانیان جرائم از قبیل سرقت و مواد مخدر دارند، خاطرنشان کرد: در برخی از مواقع کسانی که سارق‌اند، معتاد نیز هستند که باید علل آن‌ها در مباحث پیشگیری مطرح شود و موردبازنگری قرار بگیرد.

وی  با تاکید بر اینکه پیشگیری از جرائم تنها به‌وسیله دستگاه قضائی امکان‌پذیر نیست، گفت: بسیاری از جرائم ریشه در اقتصاد مردم دارد و متولی حل مسائل اقتصادی در کشور دستگاه مجریه و مقننه است که باید در پی ایجاد اشتغال مسائل مربوط به اقتصاد حل شود تا شاهد پویایی جامعه باشیم.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با اشاره به نقش دستگاه قضائی در شکوفایی اقتصادی، گفت: دستگاه قضائیه باید امنیت را برای سرمایه‌گذاران و حیثت افراد فراهم کند تا اقتصاد جامعه و فضای کسب‌وکار بهبود پیدا کند.

سیاوش پور همچنین در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برخورد دستگاه قضا با مدیران متخلف در استان به چه نحوی است، توضیح داد: دستگاه قضائی هم در باب نظارت و هم در باب قضاوت اگر جرمی از هر ناحیه‌ای چه فرد عادی و یا مدیر دستگاه رخ دهد و جرم نیز به لحاظ قانونی تعریف‌شده باشد، دستگاه قضائی مکلف بر رسیدگی است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضائی باید در بررسی اتهامات مدیران اجرایی استان دقت لازم را داشته باشد، گفت: به دلیل اینکه موضوع اموال بیت‌المال و حقوق عامه مردم در پرونده مدیران مطرح می‌شود و مسئولان و مدیران امین مردم در مناسب‌ها هستند دستگاه قضائیه با دقت بیشتری پرونده‌ها را رسیدگی می‌کند.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با تاکید بر اینکه انتظار نمی‌رود مدیران مرتکب جرائم شوند، افزود: اگر مدیری که دستگاه دولتی را اداره می‌کند و خطایی هم در مسیر داشته باشد نمی‌توان خطایش را نادیده گرفت.

سیاوش پور با اشاره به دستگیری برخی از مدیران کل در استان و واکنش برخی در دفاع از آن‌ها، گفت: ما گوشمان بدهکار حرف‌ها و حمایت‌ها مدیران برای متخلفان نیست بلکه نخستین قصد و هدف ما برای استان؛ توسعه اشتغال و پیشرفت همه‌جانبه در همکاری است.

وی با تاکید بر اینکه برای دستگاه قضایی دوره، جناح سیاسی و سیاست دولت‌ها نقشی در بررسی پرونده‌ها ندارد، گفت: قوه قضائیه در راستای قانون و بر مبنای منویات رهبری و سیاست‌های تعریف‌شده از سوی رئیس دستگاه قوه قضائیه عمل می‌کند و با هر دولتی برای پیشرفت، روان شدن کار مردم و امنیت سرمایه‌گذاری همکاری خواهد کرد.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با تاکید بر اینکه همکاری دستگاه قضائی با دولت به معنای چشم‌پوشی از خطاهای مدیران دولتی نیست، تصریح کرد: اگر دستگاه قضائی در رابطه با تخلف مدیران چشم‌پوشی کند مردم به آن‌ها اعتراض خواهند کرد و نباید در مقابل بیت‌المال که دست ما نیست، گذشت و چشم‌پوشی داشت.

سیاوش پور بابیان اینکه پرونده مدیران متخلف همچون پرونده‌های عادی بررسی می‌شود و دستگاه قضائی به‌هیچ‌وجه اهل جاروجنجال نیست، گفت: همه پرونده قضائی فرایندی دارند که باید آن فرایند طی شود و قاضی و یا مدعی‌العموم نمی‌تواند پرونده مطرح‌شده در دادگاه را رسیدگی نکند.

وی با غلط پنداشتن تصور برخی‌ها مبنی بر اینکه دستگاه قضا در پی برخورد با گروه خاصی است، بیان کرد: ما مانع پیشرفت و توسعه استان نیستیم و به‌هیچ‌وجه دستگاه قضا به جریانات سیاسی و جناحی آشنا نبوده و آشنا نیز نخواهد بود.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با اشاره به برخورد تعصبی برخی‌ها در حمایت از مدیران متخلف استان، خاطرنشان کرد: حداقل انتظار از مدیران ارشد استان دفاع نکردن از مدیری هست که در مظنه اتهام بوده و پرونده قضائی آن در حال بررسی است.

سیاوش پور بابیان اینکه مدیری که فعلاً در بازداشت هست ممکن است زحماتی را کشیده باشد اما در حال حاضر از نگاه دستگاه قضا یک متهم محسوب می‌شود، گفت: چرا باید در محافلی به‌گونه‌ای در رابطه با دستگاه قضائی بحث شود که اذهان عمومی نسبت به دستگاه قضا بدبین شود.

وی با اشاره به دشمن خواندن دستگاه قضائی از سوی برخی از مدیران اجرایی استان، گفت: در جامعه اسلامی همه باهم دوست هستیم و دشمنی وجود ندارد و همه باید روی یک خط برای دستیابی به هدف مشخص درحرکت باشیم.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با اعلام اینکه هدف دستگاه قضا عزت نظام جمهوری اسلامی است، گفت: خدمت به مردم و پیشرفت و توسعه استان از اهداف دستگاه قضائی هست و هیچ‌کس از ارکان نظام از یکدیگر جدا نیستیم.

سیاوش پور با تاکید بر اینکه برخی‌ها باید خیالات خود را به نحوی منصفانه و معقول اصلاح کنند، مطرح کرد: موضوعاتی که اکنون در جامعه مطرح می‌شود مایه تأسف من است و در طول خدمتی که در استان‌های مختلف داشته‌ام اهل جنجال نبوده‌ام و فقط اهل کار هستیم.

وی در تشریح مرز دوستی دستگاه قضا با مدیران گفت: تا زمانی که دوست ما سالم باشد با آن رفیق هستیم و بعد ممکن است روزی برسد که ما در مقابل دوست خود قاضی باشیم و آن متهم و در آن زمان هیچ دوستی‌ای برای ما باقی نخواهد ماند.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان همچنین در تشریح سؤال خبرنگار فارس در خصوص طرح فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی مبنی برافزایش حداقل سن ازدواج گفت: ممکن است طرح در دست بررسی فراکسیون زنان ازدواج در سنین پایین باشد که در این صورت هم با گرفتن گواهی رشد از دادگاه مانعی برای ازدواج وجود ندارد.

سیاوش پور با اشاره به رشد متفاوت دختران در اقلیم‌های متفاوت کشور گفت: در برخی از استان‌ها دختران در سنین پایین‌تر و در برخی از استان‌ها دختران در سنین بالاتری بالغ می‌شوند که نمی‌توان با این توضیح قانون ثابتی برای تعیین سن در نظر گرفت.

وی با اشاره به محدودیت‌های شرعی در تعیین سن ثابت برای ازدواج دختران، افزود: در حال حاضر بسیاری از جرائم در سنین پایین رخ می‌دهد که با افزایش سن ازدواج ممکن است آسیب‌های جدی‌تری نیز در موارد اجتماعی رخ دهد.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با اشاره به اینکه دین اسلام دینی کامل است و در راستای اعتدال حرکت کرده، گفت: خانواده‌ها باید توجه کنند تا رشد عقلی و جسمی دختران به‌صورت یکسان باشند تا مشکلی برای زوجین پس از ازدواج رخ ندهد.

سیاوش پور با تاکید بر اینکه همه مشتاق‌اند تا سطح ازدواج در کشور افزایش پیدا کند، گفت: ازدواج جوانان را از بسیاری از مفاسد دور می‌کند چون بسیاری از آسیب‌هایی که در جامعه به وجود می‌آیند ناشی از دیر ازدواج کردن است.

وی با تاکید بر اینکه باید امکانات ازدواج در کشور برای جوانان بیشتر فراهم شود، افزود: هرچقدر سن ازدواج به‌مراتب کاهش پیدا کند مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش پیدا می‌کند.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با تاکید بر اینکه ازدواج در سنین بالا خوب نیست و به ضرر جامعه تمام می‌شود، گفت: باید در مباحث رشد اعم از رشد عقلی و جسمی توجه کافی از سوی خانواده‌های صورت بگیرد.

سیاوش پور همچنین به موضع پرونده اهورا و صدور رأی برای متهم پرونده خبر داد و گفت: متهم پرونده اهورا محکوم‌به قصاص حبس، شلاق و تبعیدشده است.

وی همچنین به موضوع قتل یک مادر و فرزند و مصدوم دیگر خانواده‌ای در شهرستان رضوانشهر اشاره داشت و تشریح کرد: طبق آخرین آمار و اطلاعاتی که تا این لحظه موجود است مادری از طبقه پنجم فرزندان خود را به پایین ساختمان پرت می‌کند که خوشبختانه دختر 9 ساله آن‌ها پس از پرت شدن به خودرویی در خیابان برخورد کرده و از مرگ حتمی نجات‌یافته اما پسر پنج ماهه پس از برتاب در جا از بین رفت و سپس نیز خودش را از بلندی پرت کرده است.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان بابیان اینکه هنوز علت اصلی موضوع به‌درستی مشخص نیست، گفت: مادر خانواده ظاهراً اختلافاتی با همسر خود داشته است اما در سابقه مادر از اینکه وی به لحاظ روانی دارای مشکلاتی بوده هنوز دلیل متقن و قطعی از سوی پزشکی قانونی اعلام‌نشده است.

سیاوش پور اظهار و نظرهای معمولی در رابطه مادر را ناشایست توصیف کرد و گفت: ناصواب است کسی که نه تخصص و نه اطلاعات کافی دارد بخواهد در رابطه با موضوعات قضائی تحلیلی داشته باشد و ما خواستاریم تا قاضی حکم قطعی صادر نکرده دیگران از اظهار و نظر غیر کارشناسی خود پرهیز کنند.

وی بابیان اینکه قاتل اهورا به سه مجازات محکوم‌شده، گفت: حکم قصاص قاتل اهورا برای قتل بوده، به حدهای قصد و شرب خمر نیز متحمل شده است و تبعید نیز برای وی در نظر گرفته‌شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان گیلان با اعلام اینکه پرونده قاتل اهورا به ابلاغ فرستاده‌شده و محکوم‌علیه می‌تواند تجدیدنظرخواهی در حکم نماید، افزود: قاتل اهورا پس از ابلاغ دادنامه می‌تواند ظرف بیست روز اعتراض کند که وکیل وی اعتراض کرده و پرونده با نامه‌ای به دیوان عدالت کشور فرستاده‌شده است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار