کد خبر : 6836
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 آذر 1395- 46: 9

مراتب زبانی و نوشتاری امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر وظیفه مردم و دولت است

مراتب زبانی و نوشتاری امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر وظیفه مردم و دولت است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان گفت: مراتب زبانی و نوشتاری امر به معروف و نهی از منکر وظیفه تمام مردم و دولت است.

به گزارش گیلانستان :حجت‌الاسلام غلامرضا شفیعی‌زاده در گفت‌وگویی با اشاره به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر اظهار کرد: هر گونه فعل، قول یا ترک فعل و قولی که به عنوان احکام اولی یا ثانوی در شرع مقدس یا قانون مورد امر قرار گرفته یا منع شده، معروف و منکر است.

وی، امر به معروف و نهی از منکر را دعوت و واداشتن دیگران به معروف و همچنین نهی و بازداشتن از منکر عنوان کرد و افزود: قانون امر به معروف و نهی از منکر ناظر بر رفتاری است که علنی بوده و بدون تجسس مشخص باشد.

امام جمعه موقت رشت با بیان اینکه مراتب امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتب قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی است، تصریح کرد: مراتب زبانی و نوشتاری امر به معروف و نهی از منکر وظیفه تمام مردم و دولت است ضمن اینکه مرتبه عملی آن در موارد و حدودی که قوانین مقرر کرده، تنها وظیفه دولت است.

شفیعی‌زاده متذکر شد: در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمی‌توان معترض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل و حریم خصوصی و حقوق اشخاص شد به غیر از مواردی که قانون تجویز کند.

وی با اشاره به مکان‌هایی که بدون تجسس در معرض دید عموم هستند، بیان کرد: قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان یادآور شد: هیچ شخص یا گروهی حق ندارد به عنوان امر به معروف و نهی از منکر به اعمال مجرمانه توهین، افترا، ضرب، جرح و قتل مبادرت کند و مرتکب این اعمال طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات می‌شود.

شفیعی‌زاده با بیان اینکه مجازات افرادی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر می‌کنند قابل تخفیف یا تعلیق نیست، خاطرنشان کرد: صدور حکم مجازات افراد نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر قابل تعلیق نیست.

وی به حق مردم از دعوت به خیر، نصیحت و ارشاد در مورد عملکرد دولت اشاره کرد و گفت: مردم در چارچوب شرع و قوانین می‌توانند نسبت به مقام‌ها، مسؤولان، مدیران و کارکنان تمام اجزای حاکمیت و قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسه‌ها، شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و تمام دستگاه‌هایی که مشمول قوانین و مقررات عمومی نسبت به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، امر به معروف و نهی از منکر کنند.

امام جمعه موقت رشت متذکر شد: شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی حق ندارند در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کنند./فارس

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار