کد خبر : 25906
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳

مراسم تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری گیلان برگزار شد/ خداحافطی متقی طلب بعد از 20 سال!

مراسم تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری گیلان برگزار شد/ خداحافطی متقی طلب بعد از 20 سال!

مراسم تکریم و معارفه رئیس پارک علم و فناوری گیلان در حالی برگزار شد که متقی طلب بر راه اندازی ۹ مرکز دانش بنیان و ۴۱ مرکز رشد طی مدت ۲۰ ساله مسولیت خود و باستی بر ضرورت استفاده از ظرفیت های گیلان و توجه به خرد جمعی تاکید کردند.

به گزارش گیلانستان، صبح امروز مراسم تکریم و معارفه رئیس پارک علم و فناوری گیلان با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و علی باستی به‌عنوان رئیس جدید این پارک معرفی شد.

*لزوم شکوفایی پارک‌های علم و فناوری استانی

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم با تأکید بر لزوم تعامل پارک با مراکز دانشگاهی و مسئولان استان اظهار کرد: کشور در شرایطی نیست که منابع بدون مرز در اختیار پارک قرار دهد اما می‌توان با به‌کارگیری استعدادهای بالقوه و ظرفیت‌های موجود در استان، پارکی شکوفا را در استان شاهد بود.

مسعود برومند با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در شیوه‌های سنتی پایان‌یافته گفت: امروزه فناوری دانش‌بنیان و پژوهش محور جایگزین شیوه سنتی شده و مبنای توسعه و پیشرفت کشور است.

معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری گیلان نیز در این مراسم با اشاره به خدمات ارائه‌شده دوران مسئولیت متقی طلب اظهار کرد: نمی‌توان دو دهه خدمت یک مسئول را در عرض چند دقیقه بیان کرد.

تکریمی با بیان اینکه مدیریت پارک عظیم علم و فناوری خون و دل‌ها خوردن دارد افزود: پارک علم و فناوری گیلان نه‌تنها در کشور بلکه در منطقه حرف برای گفتن دارد.

وی با اذعان به اینکه متقی طلب به گفته مسئولان پارک و علم و فناوری کشور دارای سبک و ایده است گفت: اگر شاخص‌های توسعه‌ای و پیشرفت وزارت علوم باشد متقی طلب از مدیران موفق در پارک بوده است.

معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری گیلان که سخنانی سراسر مثبت و پشتیبانی‌کننده از متقی طلب داشت گفت: رئیس سابق پارک علم و فناوری گیلان با طلوع آفتاب، کار و خدمت به فعالان این عرصه را شروع کرده و با غروب آفتاب آسوده خوابیده است و همچنان چابک فعالیت می‌کند که گویا تازه حکم ابلاغ خود را دریافت کرده است.

نماینده شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان پارک علم و فناوری گیلان نیز در این دیدار اظهار کرد: خدماتی که در دوره ریاست متقی طلب در حوزه فناوری و دانش‌بنیان در کشور و منطقه برای شرکت‌ها فراهم‌شده جای تشکر دارد.

کاظمی با اشاره به سرمایه اندک شرکت‌ها و رشد کنونی آن‌ها گفت: شرکت‌های رشد و فناوری در گیلان با سرمایه‌های اندک کار خود را آغاز کردند و با حمایت‌های ویژه رئیس پارک علم و فناوری اکنون به شرکت‌های موفق تبدیل‌شده‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان نیز با اشاره به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ اظهار کرد: طبق این سند همه امور کشور باید بر مبنای علم، پژوهش و فناوری استوار باشد.

علی باستی با اشاره به اهمیت پژوهش‌های کاربردی در اقتصاد مقاومتی افزود: باید با حمایت از پژوهش و فناوری‌های نو حرف تازه‌ای برای توسعه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان داشته باشیم.

وی با اشاره به ۱۵ هزار مترمربع فضای کالبدی در پارک علم و فناوری گفت: پارک علم و فناوری گیلان علاوه بر امکانات فیزیکی باید با توجه به استعدادهای که در شورای راهبردی پارک وجود دارد بیشتر استفاده کند.

*نرخ بالای بیکاری در گیلان فرصتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس پارک علم و فناوری گیلان  با بیان اینکه در استان فرصت‌های مهمی به لحاظ نوع جغرافیایی این استان وجود دارد تصریح کرد: استعدادهای نهفته در حوزه گردشگری، شیلات، نفت در شرق گیلان، زیتون و موارد دیگر این استان را برای رشد و توسعه فناوری مهم کرده است.

باستی نزدیکی گیلان با تهران و وجود منطقه آزاد انزلی را از مزیت‌های پارک علم و فناوری گیلان نام برد و گفت: علیرغم استعدادها و امکاناتی که در گیلان وجود دارد، نرخ بالای بیکاری را در گیلان شاهد هستیم که می‌توان آن را فرصتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد.

 وی در ادامه به اهمیت برنامه‌های پیشنهادی خود در پارک علم و فناوری  اشاره کرد و توسعه زیرساخت‌های پارک، تهیه نقشه جامع زیربنایی پارک، کمک پارک به تأسیس مناطق ویژه فناوری، کمک به ایجاد صندوق پژوهش و فناوری، بازطراحی فضای پارک با ایده‌های نو، اداره پارک با توانمندسازی و توجه به برون‌سپاری و استفاده از دولت الکترونیک را از اهم برنامه‌های خود برشمرد.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با تقدیر از زحمات کشیده شده در ایجاد و راه‌اندازی دبیرخانه فن بازار، از معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم خواست تا توسعه این دبیرخانه و توجه به‌نظام فناوری بومی را موردتوجه قرار دهند.

*وجود 9 مرکز علمی و فناوری در سطح استان

رئیس سابق پارک علم و فناوری گیلان نیز در مراسم تکریم و معارفه رئیس این پارک، خود را قصه اول مشتری تشکیلات پارک علم و فناوری در گیلان دانست و اظهار کرد: تمام تلاش خود را در طی این چند سال به کار گرفتم تا پارک علم و فناوری در کشور و منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد.

مجید متقی طلب با بیان اینکه پارک علم و فناوری در گیلان از مهرسال ۸۲ با راه‌اندازی  اولین مرکز آی سی تی رسماً آغاز به کارکرد افزود: ما برای شروع کار تنها یک ساختمانی را تحت عنوان دفتر پژوهش تحویل گرفتیم درحالی‌که باید مرکز رشد را در آن احداث می‌کردیم.

وی با اشاره به اهمیت  شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری گفت: با توجه به منابع و ذخایر در کشور تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های فناور است.

رئیس سابق پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه این پارک انتظاراتی داشته که تنها با توجه مدیران و‌ مسئولان قابل‌حل بود خاطرنشان کرد: برخی‌ها برای منافع خود در اجرایی نشدن مصوبات دولت کارشکنی کردند و باکمال تأسف هیچ‌کس نتوانست مطالبات ما را پیگیری کند.

متقی طلب با مقایسه پارک علم و فناوری در ابتدای تأسیس با وضعیت کنونی تصریح کرد: علاوه بر وجود ۹ مرکز علمی و فناوری در سطح استان،  ۴۱ مرکز رشد نیز در گیلان وجود دارند که در حوزه کسب‌وکار فناور فعالیت می‌کنند.

وی وجود پارک علم و فناوری را بدون همکاری مراکز دانشگاهی و پژوهشی بی‌معنا برشمرد و افزود: اکنون پارک علم و فناوری در دانشکده‌های مختلف گیلان حضور دارد و در حوزه‌های فناور و دانش‌بنیان همکاری می‌کند.

رئیس سابق پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به پیشگامی گیلان در حوزه راه‌اندازی و حضور در تشکیلات فن بازار بیان کرد: تاکنون هفت دوره فن بازار توسط پارک علم و فناوری گیلان برگزارشده و این درحالی‌که است که وزارت علوم تازه عزم خود را جلب کرده تا در ساختار فن بازار فعالیت کند.

متقی طلب با اشاره به راه‌اندازی شبکه تعاملی شرکت‌های فناوری و دانش‌بنیان کشورهای اسلامی در گیلان تصریح کرد: سه شبکه فناور و دانش‌بنیان با پنج کشور با موافقت وزارت علوم در گیلان تشکیل شد اما اکنون ۱۸ کشور اسلامی عضو شبکه پارک‌های علم و فناوری و دانش‌بنیان هستند.

وی افزود: پارک علم و فناوری گیلان به اذعان اکو ازجمله پارک‌های بوده که توانست با همکاری بانک توسعه جهانی از پارک‌های فعال و دائمی باشد و منابع مالی را هدر ندهد.

رئیس سابق پارک علم و فناوری گیلان عدم توان شخصی و ضعف درک اهمیت موضوع توسعه دانش‌محور را از دلایل ناکامی در اهداف پارک  برشمرد و با گله‌مندی از  برخی مسئولان مرتبط تصریح کرد: برخی‌ها در این پارک اجازه ندادند که ما بعضی از کارها را انجام دهیم و مدام کارشکنی داشتند که باید در خصوص نیتشان به من پاسخ دهند.

متقی طلب با بیان اینکه پارک علم و فناوری  تنها نقطه امید جوانان خوش‌فکر و دارای ایده است گفت: در طول این دو دهه هیچ‌گاه نگاه سیاسی نسبت به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان نداشته‌ام اما برخی‌ها مدام در تلاش بودند تا از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده ابزاری کنند.

وی با بیان اینکه پارک را بدون کوچک‌ترین انحراف مالی تحویل داده گفت: هرسال دیوان محاسبات در این پارک حضور دارد و تراکنش‌های مالی را دقیق موردتوجه قرار می‌دهد که نه‌تنها طی مدت حضور یک ماه بلکه اگر دیوان محاسبات یک قرن در پارک باشند نمی‌توانند لکه سیاهی از مباحث مالی پیدا کند.

علی باستی دارای دکتری تخصصی مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید بوده و هم اکنون عضو هیات علمی دانشگاه گیلان است.

از وی بیش از ۵۰ مقالات علمی پژوهشی منتشر شده و هم‌اکنون مسولیت معاونت دانشجویی دانشگاه گیلان را از سال ۹۳ عهده دار است.

در سوابق کاری رئیس جدید پارک علم و فناوری گیلان مسئولیت هایی نظیر دبیری معاونین آموزشی دانشگاههای منطقه دو کشور و معاونت پژوهشی دانشکده فنی دانشگاه گیلان از سال ۹۳ دیده می شود.

گفتنی است مجید متقی طلب از سال ۱۳۸۱ مسئولیت این پارک را برعهده داشت و چهار سال پیش تر از آن نیز مسئول مرکز پژوهش فناوری گیلان بوده است.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار