کد خبر : 17791
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹

مراکز پذیرایی مائده ولایت در جشن عید غدیر در گیلان برپا می‌شود

مراکز پذیرایی مائده ولایت در جشن عید غدیر در گیلان برپا می‌شود

مراکز پذیرایی اطعام غدیر با عنوان “مائده ولایت” همانند سال گذشته در استان گیلان و شهر رشت راه اندازی می‌شود.

به گزارش گیلانستان، حجت الاسلام و المسلمین سعید مهدوی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران در دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گیلان با موضوع عید غدیر اظهار داشت: آموزه های دینی و متون روایی روز غدیر را به عنوان بزرگترین عید جامعه بشری معرفی می‌کند چرا که این روز، روز اعلام ولایت انسان کامل، روز اتمام نعمت و کمال دین مبین اسلام است.

وی با تاکید بر اینکه بر هر انسانی لازم و واجب است که این عید را بزرگ بشمارد افزرود: بزرگداشت عید غدیر خم از مهم‌ترین مصادیق عظیم شعایر الهی است لذا با توجه به روایات موجود در باب بزرگداشت عید غدیر خم، برگزاری مراسم عقد اخوت بین مومنین، برگزاری مراسمات دعا و نیایش، انفاق و پرداخت صدقه، روزه مستحبی و بسیاری از آداب دیگر در این روز وارد شده است.

دبیر جبهه فرهنگی استان گیلان گفت: اگر مومنین این خطه بخواهند در آن روز به شیوه های مختلف پذیرایی نمایند می توانند از آثار وضعی نورانی نذورات و اطعام خود و فرزندان و جامعه خویش بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه استدعای این حقیر این است که همچون عید نوروز، عید غدیر هم برای مردم محلی برای صله رحم و پذیرایی فامیلی با نیت بزرگداشت غدیر باشد اظهار کرد: چقدر خوب است که در عین اینکه سفره های خانوادگی در فضاهایی مثل بوستان ها و پارک های شهری پهن می‌شود بر حسب مقدوراتشان چند وعده غذایی بیشتر برای پذیرایی از همشهریان تدارک دیده شود تا از اطعام‌کنندگان غدیر محسوب شویم.

مهدوی با اشاره به اینکه ستاد مردمی اربعین جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان چند سالی است که برای احیای این سنت و منسک سفارش شده فعالیت می‌کند خاطر نشان کرد: چند سالی است با کمک و حمایت‌های تشکل‌ها و مجموعه‌های دینی و مردمی و خیرین در گوشه و کنار استان به پذیرایی و اطعام مومنین می‌پردازد که از آن جمله می‌توان به پخت ۱۱۰ دیگ آبگوشت و پذیرایی آن در مرکز شهر رشت طی چند سال اخیر اشاره کرد.

مهدوی با اذعان به اینکه امسال نیز به لطف الهی با همت و عزم محبان علی بن ابیطالب (ع) و تشکل‌های مردمی در گوشه و کنار شهر ما شاهد چنین کارهای ارزشمندی خواهیم بود تصریح کرد: مراکز پذیرایی اطعام غدیر با عنوان “مائده ولایت” همانند سال گذشته در استان گیلان و شهر رشت راه اندازی می‌شود.

وی با پیش بینی توزیع ۱۰۰۰ وعده غذایی در میدان شهرداری رشت افزود: امسال در بوستان ملت که منور به حضور دو شهید گمنام می باشد توسط موسسه خیریه” احسان گستران علوی” با همکاری کمیته امداد مراسم جشن ولایت در جوار شهدای گمنام به همراه پذیرایی و اطعام برگزار خواهد شد.

مهدوی با تاکید بر اینکه مجموعه ها و هیئتهای مذهبی و مساجد در گوشه و کنار محلات رشت پیگیر پخت، پذیرایی و توزیع غذای نذری نیز خواهند بود گفت: هیئت محبان اهل بیت(ع) در منطقه فلکه گاز، مسجد فاطمه الزهرا(س) نیروی دریایی و مسجد سلیمانداراب و بسیاری از مساجد دیگر در سراسر استان پذیرای مردم ولایتمدار گیلان خواهند بود که آمار و اطلاعات دقیق آن را باید بعد از عید غدیر جمع آوری کرد چون بسیاری از مجموعه ها و محافل مردمی در گوشه کنار شهر خالصانه و گمنام به اطعام مومنین در شب و روز غدیر خواهند پرداخت.

دبیر جبهه مردمی استان گیلان با بیان اینکه این حرکت فقط منحصر در شهرستان رشت نخواهد بود گفت: به عنوان مثال در شهرستان های دیگر نیز چنین برنامه هایی وجود دارد مثلا در یک هیئت مردمی در انزلی تمهید مقدمات ۶۰ هزار پذیرایی در ایستگاه صلواتی از مردم شهر خویش را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: این برنامه ها حکایت از روند احیا و استقرار یکی از آداب بزرگداشت غدیر در استان را بیان می‌دارد و انتظار می رود مردم ولایتمدار استان گیلان جهت مشارکت و ایجاد نهضت نذورات برای اطعام مردمی اقدامات بیشتری کنند.

مهدوی یکی دیگر از آداب غدیر را انفاق به فقرا عنوان کرد و افزود: ستاد مردمی اربعین در کنار احیای منسک اطعام، نهادینه‌سازی منسک کمک به فقرا را جز اهداف خود دارد.

دبیر جببه فرهنگی انقلاب اسلامی گیلان از برپایی جشن ولایت در بوستان ملت با همکاری موسسه مردمی “احسان گستران علوی “و کمیته امداد امام خمینی (ره) خبر داد و اظهار کرد: مردم برای جمع آوری کمک های مردمی جهت تقدیم هدایا به محرومین و ایتام و همچنین شرکت در این حرکت خداپسندانه می توانند کمک های خود را به شماره حساب ۴۷۹۰۴۷۹۰/۸۳ بانک ملت شعبه شهرداری رشت با شماره ۶۳۰۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۴۷۹۰۴۷۹۰۸۳ بپردازند.

وی با بیان اینکه حرکت های جمعی فردی و خانوادگی با عنوان “مائده ولایت “در ترویج اطعام در عید غدیر بسیار نیکوست، تاکید کرد: این نوع منسک سازی با پشتوانه‌های اعتقادی و معنوی جهت مقابله با تهاجم فرهنگی، سبک زندگی تحمیلی غربی و بیگانه از هویت دینی و ایرانی ماست.

مهدوی گفت: آنچنان که در روز عاشورا در بسیاری از روستا و مجموعه های شهری تحت عنوان مجمع هر خانواده به اندازه مقدوراتش پذیرای عزاداران امام حسین(ع) می باشند، شایسته است در روز غدیر هم با توجه به سفارشات اهل بیت(ع) مبنی بر پذیرایی از مومنین با پخت غذا همگان دست به این کار خدا پسندانه بزنند.

دبیر جببه فرهنگی انقلاب اسلامی گیلان خاطر نشان کرد: با این حرکت خداپسندانه علاوه بر بر بهره مندی از غذای نذری به طور ناخواسته موجب تربیت غیرمستقیم متاثر از ابراز عشق به مقام اهل بیت (ع) فرزندان خواهیم شد./ 8دی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار