کد خبر : 69125
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵

با انتخاب برگزیدگان بخش‌های مختلف؛

مرحله‌استانی جشنواره‌ قصه‌گویی در گیلان به ایستگاه پایانی رسید

مرحله‌استانی جشنواره‌ قصه‌گویی در گیلان به ایستگاه پایانی رسید

مرحله‌ی استانی بیست‌و‌سومین جشنواره‌بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان گیلان با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد فرهنگی به نقطه‌ی پایانی رسید.

به گزارش گیلانستان، مرحله استانی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درحالی به ایستگاه پایانی رسید که بیش از ۷۸۰ علاقه‌مند به این ابزار تربیتی، در این مسیر مشارکت و همکاری‌داشتند.
آیین پایانی این رویداد فرهنگی در گیلان که «با شعار آینده‌ساختنی است» و با محورهای موضوعی امیدها و آرزها، شادی‌ها و غم‌ها، ایثار صورت‌گرفت، با اعلام برگزیدگان بخش ملی (کلاسیک و آیینی-سنتی) و راه‌یافتگان به مرحله منطقه‌ای در روز دوشنبه، ۱۸ مرداد ماه همراه‌شد.
این آیین مجازی با همراهی جمعی از مسوولان و علاقه‌مندان به هنر قصه‌گویی به پیش‌رفت و با معرفی برگزیدگان بخش‌های ملی (کلاسیک و آیینی-سنتی )، صحبت‌های مدیر‌کل و معاون فرهنگی کانون، نمایش کلیپی از روند برگزاری مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی، بیان نقطه‌نظرات دست‌اندران این رویداد و خوانش بیانیه هیئت داوران ادامه‌یافت.
هئیت داوران مرحله استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری استان گیلان متشکل از: آرام امینی، پرویز فکرآزاد و الهام کمال‌پور نیز با نگاهی ویژه به زوایای پیدا و پنهان قصه‌های قصه‌گویان، دربخش ملی(کلاسیک) و گروه پدر‌بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، زهرا علیزاده با قصه‌ی«کل کچلک» از رشت، سورا اعظیم اردبیلی با قصه «کلاغ بازیگوش» از سیاهکل و گلناز مهدوی با قصه«خواب پُرماجرا» از رضوانشهر را نفرات سه قصه‌‌گوی برگزیده معرفی‌کرد و مصطفی رحیم‌پور سیاهکلی با قصه «نارفیق» و راحله تیزنا با قصه «روستا» از سیاهکل را شایسته تقدیر شناخت.
در بخش ملی کلاسیک و گروه زنان و مردان، ابریشم فیروز‌وند با قصه «پری کوچولوی رنگی» از تالش، سمیه رنجبر با قصه «ماجرای ماهی خریدن کل‌گچلک» از سیاهکل و کیمیا شعبان‌زاده با قصه«یخی که عاشق خورشید شد» از لاهیجان، جایگاه اول تا سوم را به خود اختصاص‌دادند و فاطمه نوروزی با قصه «دختر و درخت گیلاس» از صومعه‌سرا و مائده حمیدی با قصه «شال‌ترس محمد» از رشت، به عنوان شایسته تقدیر دست‌یافتند.
گروه داوری این رویداد فرهنگی هم‌چنین، نگاربابایی‌پور با قصه«یادگاردوست» از لاهیجان، آنیسا خورسند‌فر با قصه«آدمک برفی» از بندرانزلی و صوفی حجت با قصه«نقاب رنگی» از منجیل را نفرات برگزیده گروه سنی دختران و پسران بخش ملی (قصه‌های کلاسیک) معرفی‌کرد و یکتا رحمتی با قصه «یک‌عالم مداد رنگی» و رابعه نیک‌فطرت با قصه «ماهیگیر و بهار» از رشت را شایسته تقدیر دانست.
این درحالی است که هیئت داوران در بخش ملی (آیینی‌-سنتی) و در گروه مادر‌بزرگ‌ها و پدر‌بزرگ‌ها، برگزیده‌ای معرفی‌نکرد و درگروه زنان و مردان این بخش، امیر‌تنها با قصه« اکوان دیو» از لاهیجان را شایسته عنوان نخست خواند.
داوران مرحله استانی بیست‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در گیلان به معرفی برگزیدگان گروه دختران و پسران در بخش ملی آیینی-‌سنتی نیز پرداختند و هلیا میرزا‌خانیان با قصه «زال و سیمرغ » از بندرانزلی، سیده پریا طاهری با قصه «دختری به‌نام گُردآفرید» از لاهیجان و دیانا مالکی با قصه «زال و سیمرغ» از منجیل را نفرات این بخش معرفی‌کردند.
گروه داوری هم‌چنین دربیانیه‌ پایانی با سپاسگزاری از همراهی و مشارکت علاقه‌مندان در برگزاری مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی، به دست‌آورد‌های این حرکت فرهنگی پرداخت و تبادل دانش، تجربه و افزایش گستره‌ی مخاطبان جشنواره و فراگیری روش‌های کارآمد‌ و پویاتر در این عرصه را ازجمله این موفقیت‌ها دانست.
داوران هم‌چنین باور‌مندی خود به اهمیت انتخاب قصه‌های قرآنی ، حماسی، پند‌آموز و حکیمانه ادبیات کهن و آمیختن آن با قصه‌های امروزی، به ویژه قصه‌های مقاومت را خاطر‌نشان‌کردند و توجه به فرهنگ بومی‌محلی را مهم برشمردند.
گروه انتخاب درعین‌حال، به شرایط و مقدمات قصه‌گویی و هم‌چنین، اجرای هنرمندانه قصه‌ها اشاره‌داشتند و تناسب محتوای قصه با رویکرد تمرین زندگی، پرهیز از روایت‌های خشن و بهره‌مندی از قابلیت‌های روایی، زبان تصویری و عدم انتخاب قصه‌های تکراری را ضرورتی قابل اجتناب عنوان‌کردند.
توجه به نیاز‌های کودک و نوجوان امروز، تلاش برای تغییر نگرش مخاطب به زندگی و تشویق مخاطبان به تفکر و خرد‌ورزی و درعین‌حال، روش‌های خلاقانه دیداری و شنیداری در اجرا، ازدیگر مواردی بود که در بیانیه پایانی گروه داوری مورد توجه قرار‌گرفت و ملاک به‌گزینی قصه‌ها اعلام‌شد.
تجلیل از برگزیدگان استانی و راه‌یافتگان به مرحله‌ی منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پایان‌بخش آیین اختتامیه بود که روز دوشنبه، ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ بر بستر فضای مجازی برگزارشد.
شایان‌ذکر است، استانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از فروردین ۱۴۰۰ کلید‌خورد و علاقه‌مندان در بخش‌های «ملی»، «بین‌الملل»، «برترین‌ قصه‌گوی کشور»، «قصه زندگی‌من»، ساخت «پادکست» و «پایان‌نامه و مقالات علمی» حضوری موثر در این پویش فرهنگی داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار