کد خبر : 67108
تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1400- 42: 12

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان:

مردم داری و پاک دستی ملاک‌ انتخاب کاندیداهای شایسته است

مردم داری و پاک دستی ملاک‌ انتخاب کاندیداهای شایسته است

قنبریان بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات توسط هیئت‌های نظارت را مورد اشاره قرار داد و گفت: مردمی بودن، تخصص و پاک دستی از بهترین ملاک‌ها برای انتخاب کاندیداهای شایسته است.

به گزارش گیلانستان، «احمد قنبریان» شامگاه جمعه( ۲۱ خرداد) در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که در جریان صلاحیت‌ و ردصلاحیت‌ کاندیداهای انتخابات چه میزان شفافیت و اطلاع‌رسانی وجود دارد عنوان کرد: بررسی صلاحیت طبق یک فرآیند انجام می‌شود و طبق قانون چهار دستگاه استعلامی داریم که موظف هستند به استعلامات پاسخ بدهند.

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان با بیان اینکه شورای نگهبان در کنار دستگاه‌های استعلامی خود نیز یک شبکه محققین دارد تصریح کرد: این شبکه محققین تحقیقات محلی را از کاندیداها و نامزدهای اننتخاباتی انجام می‌دهند و در فرآیند بررسی صلاحیت ارکان مختلفی شامل هیئت نظارت شهرستان، هیئت نظارت استان، هیئت مرکزی و شورای نگهبان به ایفای نقش می‌پردازند.

وی با تاکید بر اینکه هر داوطلبی حق دارد از هیئت‌های نظارت دلایل رد صلاحیتش را جویا شود افزود: ابتدا هیئت نظارت شهرستان در مورد نامزدهای حوزه انتخاباتی خودش اظهار نظر می‌کند و بعد هیئت نظارت استان با توجه به استعلامات و تحقیقات نظر خود را اعلام می‌دارد سپس در مرحله نخست نظر هیئت مرکزی و هیئت استان به داوطلب اعلام می‌شود.

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان از بررسی دفاعیات کاندیداهای رد صلاحیت شده و یا افرادی که عدم احراز صلاحیت آن‌ها اعلام شده در شورای نگهبان سخن گفت و اضافه کرد: در این مرحله اگر دفاعیه نامزد مورد نظر موجه باشد رأی تأیید صادر می‌شود و اگر مستندات قبلی قوی‌تر بود نیز مجددا رأی گذشته تثبیت می‌شود.

قنبریان با بیان اینکه انتخاب کنندگان هم برای انتخاب شایسته از بین کاندیداهای شوراهای اسلامی یکسری ملاک‌ها و شاخص‌هایی را تعیین می‌کنند یادآور شد: البته نمی‌توان گفت قومیت نمی‌تواند ملاک شایستگی افراد و کاندیداها باشد ولی قطعا ملاک‌هایی مهم‌تر از قومیت هم وجود دارد که تعیین کننده شایستگی افراد است.

وی تخصص و پاک دستی افراد و کاندیداها را بهترین ملاک‌هایی که می‌تواند در جهت انتخاب بر اساس شایستگی مثمرثمر واقع شود خواند و اظهار داشت: توانمندی، تحصیلات، سلامت، به فکر مردم بودن، سابقه خوب داشتن و معیارهایی نظیر این‌ها می‌تواند نشان دهنده شایستگی کاندیداهای انتخابات باشند.

سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان با بیان اینکه در حوزه انتخابیه شهرستان رشت از قومیت‌های مختلفی وجود دارند خاطرنشان کرد: در ائتلاف‌هایی که توسط نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی تشکیل می‌شود هم می‌بینیم که بحث قومیت مورد توجه قرار می‌گیرد اما در انتخاب نهایی شاید چنین ملاک‌هایی وزن آنچنانی نداشته باشند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار