کد خبر : 77444
تاریخ انتشار : شنبه 28 اسفند 1400- 32: 17

مردم در بازار سرگردانند/ لزوم برخورد با گرانفروشی

مردم در بازار سرگردانند/ لزوم برخورد با گرانفروشی

ساعات پایانی سال ۱۴۰۰ در حالی سپری می شود که هنوز برخی از شهروندان به دلیل افزایش قیمت کالاهای اساسی نتوانسته اند اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند.

به گزارش گیلانستان، ساعات پایانی سال ۱۴۰۰ با تب و تاب در گذر است و همچنان شهروندان برای تهیه مایحتاج ایام عید خود در بازارها حضور دارند. اما چیزی که در این روزها بیش از همه شاهد بودیم گلایه شهروندان از عدم ثبات قیمت‌ها، افزایش قیمت‌های افسار گسیخته کالاهای اساسی و مورد نیاز شب عید و بی تأثیر بودن نظارت‌ها است.

افزایش تصاعدی قیمت‌ها سبب شده تا بسیاری از خانواده‌های کم درآمد عطای خرید شب عید را به لقایش بخشیده و نتوانند مایحتاج مورد نیاز خود را تهیه کنند. در این میان اجرای طرح‌های ویژه فروش و برگزاری نمایشگاه‌های بهاره هم نتوانسته زمینه را برای خرید ارزان‌تر شهروندان کم درآمد فراهم کند.

مردم در بازار سرگردانند/ لزوم برخورد با گرانفروشی

عدم تناسب حقوق با قیمت کالاها

رضا رزاق با اشاره به اینکه افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم در ایام عید اصلاً افسار گسیخته شده است، اظهار کرد: متأسفانه هر روز شاهد یه قیمت برای یک کالای خاص هستیم.

وی با بیان اینکه وضعیت به گونه‌ای شده که اکثر شهروندان با درآمد پایین در این روزها شرمنده خانواده‌های خود هستند، گفت: چند روزی است که برای خرید کالاهای مورد نیاز در ایام عید به بازار می آیم اما قطعاً با حقوق چهار، پنج میلیونی که بخشی از آن بابت اجاره بهای منزل و هزینه آب، برق و گاز پرداخت می‌شود نمی‌توان خرید زیادی انجام داد.

این شهروند رشتی با اشاره به قیمت بالای آجیل، افزود: قیمت‌ها در هر مغازه به یک مبلغ است. قیمت‌ها از هر کیلوی ۲۵۰ هزار تومان شروع شده تا به ۴۵۰ هزار تومان. قطعاً با مبلغ اندکی که از حقوق برای من باقی می‌ماند نمی‌توانم حتی برای مصرف اندک خانواده ام آجیل تهیه کنم چه رسد به پذیرایی از مهمان.

وی با بیان اینکه از آجیل که بگذریم و آن را از لیست خریدهای عید حذف کنیم قیمت میوه و مرغ و گوشت نیز سر به فلک کشیده و با این اوصاف باید آنها را نیز از لیست حذف کنیم، تأکید کرد: متأسفانه نظارت‌ها بسیار ضعیف است‌.

رزاقی در ادامه با اشاره به اینکه این وضعیت نشان می‌دهد کسب به فکر اقشار کم درآمد نیست، گفت: مسئولان می‌گویند نمایشگاه‌هایی با قیمت‌های مناسب راه اندازه کرده اند اما اگر سری به این نمایشگاه‌ها بزنید می‌بینید که کیفیت محصولات آنقدر پایین است که شما را از خرید منصرف می‌کند.

وی همچنین به وضعیت سایر اقلام مورد نیاز هر خانواده در ایام عید اشاره و تصریح کرد: بی ثباتی قیمت‌ها تنها به بازار مواد غذایی بسنده نشده و بازار پوشاک و کیف و کفش نیز همین وضعیت را دارد.

این شهروند رشتی با بیان اینکه اجناس بی کیفیت با نام برندهای خارجی و با چندین برابر قیمت اصلی عرضه می‌شوند، اضافه کرد: اگر بخواهم برای خانواده سه نفر خود از معمولی‌ترین پوشاک موجود در بازار تهیه کنیم باید چندین میلیون تومان هزینه کنیم که این مبلغ با توجه به میزان حقوق و هزینه‌هایی که با رو به رو هستم از توانم خارج است.

فروشندگان هم ناراضی از بی ثباتی قیمت‌ها

گرانی‌هایی موجود در بازار شب عید تنها موجب نارضایتی شهروندان نیست بلکه گلایه فروشندگان را نیز در پی دارد. احمد امینی یکی از کاسبان بازار رشت با اشاره به اینکه وضعیت بازار، اظهار کرد: نوسان قیمت‌ها سبب شده که ما به عنوان فروشنده نیز سرگردان باشیم.

وی، گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی و عدم پرداخت حقوق برخی از کارکنان جیب مردم خالی است و توانی برای خرید ندارند.

این فروشنده ادامه داد: نبود ثبات در قیمت کالا به ما به عنوان فروشنده نیز آسیب زده و ما نمی دانم فردا همین کالا را باید با چه قیمتی تهیه و در اختیار مشتریان قرار دهیم.

امینی با بیان اینکه ما مردم را درک می‌کنیم که نمی‌توانند با حقوق پایین، هزینه‌های بالا و نبود ثبات در قیمت‌ها مایحتاج خود را تهیه کنند، گفت: نظارت‌ها بر قیمت کالاها و یا شرکت‌های توزیع کننده نیز با توجه به شرایط موجود اثرگذار نبوده که هر روز شاهد یک قیمت برای کالاها هستیم.

مردم در بازار سرگردانند/ لزوم برخورد با گرانفروشی

پیش بینی ۵۰ مراکز فروش میوه شب عید در گیلان

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به توزیع میوه شب عید در مراکز تعیین شده و بازارهای میوه و تره بار، اظهار کرد: توزیع میوه با هدف تعادل قیمت میوه‌های مورد نیاز مردم توزیع سیب و پرتقال با قیمت مصوبه عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی در حوزه تنظیم بازار محصولات کشاورزی وظایفی دارد، افزود: برای تنظیم بازار میوه شب عید روز گذشته جلسه‌ای برگزار و نسبت به چگونگی توزیع میوه شب عید تصمیم گیری شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه میوه شب عید از امروز در ۵۰ مرکز فروش اقدام به توزیع آن می‌شود، گفت: این مراکز در سطح ۱۷ شهرستان استان گیلان پیش بینی شده است.

وی به قیمت سیب و پرتقال شب عید اشاره و اضافه کرد: در کارگروه تنظیم بازار تصمیم گرفته شد هر کیلو سیب با قیمت هشت هزار و ۵۰۰ و هر کیلو پرتقال نیز با قیمت هفت هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

محمدی با بیان اینکه در مجموع ۴۵۰ تن سیب و پرتقال ذخیره شده برای شب عید در مراکز فروش توزیع می‌شود، ادامه داد: از این مقدار ۲۳۰ تن پرتقال تامسون شرق گیلان و ۲۲۵ تن سیب ارومیه است.

وی اضافه کرد: قیمت تعیین شده برای هر کیلو سیب و پرتقال شب عید ۲۰ درصد زیر قیمت بازار است.

مردم در بازار سرگردانند/ لزوم برخورد با گرانفروشی

تشکیل ۷۸ اکیپ بازرسی برای بازار شب عید

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان گیلان با اشاره به تشکیل ۷۸ اکیپ گشت‌های سیار این اداره کل برای ایام نوروز، اظهار کرد: این اکیپ‌ها در سراسر استان اقدام با بازرسی از مراکز تهیه، توزیع و فروش کالاها انجام می‌دهند.

مرتضی امینی با بیان اینکه بیشترین اکیپ‌های گشت و بازرسی مربوط به شهرستان رشت است، افزود: بیش از ۴۳۴ مورد بازرسی از واحدهای صنفی در سطح استان گیلان انجام شده است‌بیش از ۴۳۴ مورد بازرسی از واحدهای صنفی در سطح استان گیلان انجام شده است.

مدیر کل تعزیرات حکومتی گیلان با اشاره به اینکه از این تعداد ۴۷ مورد دارای تخلف بودند، تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ مورد بازدید از واحدهای صنفی بدون تخلف بوده است.

امینی همچنین به مواردی که منجر به ثبت تذکر برای واحد صنفی شده نیز اشاره کرد و ادامه داد: در مجموع برای ۵۷ واحد صنفی نیز تذکر و اخطاریه صادر شده است.

وی با تأکید بر اینکه عملکرد واحدهای صنفی با دقت رصد و پایش شده و با هر گونه تخلف صنفی برخورد قاطع انجام می‌شود، گفت: اداره کل تعزیرات حکومتی در طول سال نیز اقدام به رصد و پایش فعالیت واحدهای صنفی می‌کند.

مدیر کل تعزیرات حکومتی گیلان اضافه کرد: گران فروشی، عدم درج قیمت، کم فروشی از مهم‌ترین مواردی است که مورد پایش قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار