کد خبر : 63025
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰

مسؤولان جهاد و صمت‌ گیلان:

مرغ از سفره گیلانیان پر نکشیده، تقاضای آن کاذب است!

مرغ از سفره گیلانیان پر نکشیده، تقاضای آن کاذب است!

مسؤولان جهاد و صمت‌ گیلان مدعی شده‌اند مرغ به‌اندازه کافی تولید و اگر در چرخه توزیع قرار بگیرد بر نحوه عرضه آن نظارت می‌شود و التهابات کنونی نیز ناشی از تقاضای کاذب توسط مصرف‌کنندگان است.

به گزارش گیلانستان، مرغ یکی از کالاهای اساسی در سفره غذای مردم به‌حساب می‌آید و نوسانات بازار در آن پس از چند روز زندگی هر خانوار ایرانی را با چالش روبرو می‌کند.

اگر بازار مرغ دچار التهاباتی شود مردم ازآنجاکه زنجیره غذایی‌شان به این کالای اساسی و مبرم وابسته است، بسیار نگران می‌شوند مثل پیام زیر که به تحریریه خبرگزاری فارس در گیلان ارسال شد مبنی بر اینکه صاحبان دو مرغداری گیلان به دلیل بی‌توجهی مسؤولین اداره صمت، مرغ‌ها را باقیمت بالاتر به سمت تهران می‌فرستند و در پی آن مردم استان در صف‌های طولانی منتظر دریافت مرغ هستند.

این نگرانی در حالی مطرح شد که گیلان قطب تولید مرغ گوشتی در کشور است و نیاز برخی استان‌ها ازجمله تهران را نیز تأمین می‌کند.

اما با توجه به اهمیت موضوع، تشدید نظارت‌ها و اطمینان خاطر به مصرف‌کنندگان مبنی بر وجود به مقدار کافی مرغ، ارتباطی با مسؤولان جهاد و صمت برقرار و کم و کیف نگرانی‌ها در این رابطه را جویا شدیم.

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به نگرانی‌های مطروحه از سوی تعدادی از مخاطبان در خصوص تولید و عرضه مرغ می‌گوید: خروج مرغ زنده بدون مجوز دامپزشکی ممنوع است و بنا بر کنترلی که نیروی انتظامی بر اساس ستاد تنظیم بازار در خصوص این کالا انجام می‌دهد، امکان ندارد مرغ زنده خارج از شبکه عرضه شود.

به گفته میر حجت‌علی اکبرنژاد، تنها شرکت نوید مرغ هست که به دلیل داشتن کشتارگاه در خارج از استان مجاز به حمل مرغ از گیلان به استان قزوین جهت کشتار و برگشت ۷۰ درصد لاشه مرغ به استان است.

معاون تولیدات دامی جهاد گیلان همچنین اطمینان خاطر داده که شرکت نوید مرغ تعهدات خود را در زمینه کشتار خارج از استان و برگشت ۷۰ درصد لاشه به گیلان را انجام داده و تائید سازمان صمت را نیز دارد.

به گفته اکبرنژاد، شرکت نوید مرغ، روزانه بیش از پنج‌تن مرغ تولید می‌کند و در فروشگاه خود در شهر رشت عرضه می‌کند که در غیر این صورت یقیناً تعزیرات حکومتی برخورد خواهد کرد.

وی همچنین در خصوص وضعیت تولید و عرضه مرغ شرکت غلامی نیز بیان کرده که این شرکت تولیدات روزانه مرغش کمتر از ۱۰ تن است و واحدهای تولیدی خود را به پرورش بوقلمون تغییر داده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان اطمینان خاطر داده که تا وقتی قیمت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی باشد و قیمت نهاده‌ها تغییری نکند، قیمت مرغ ثابت خواهد ماند و ریالی افزایش پیدا نمی‌کند‌.

معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز درباره نگرانی‌های مطروحه در خصوص بازار مرغ استان می‌گوید: یکی از شرکت‌های گیلان مرغ زنده را از مرغداری‌های استان چند هزار تومان گران‌تر می‌خرد و بخشی را به‌صرف داخل و مابقی را برای عرضه به تهران ارسال می‌کند.

به گفته مهدی نقدی، هشدارها و اخطارهایی به این شرکت خاطی هم از سوی صمت‌ و هم از سوی دستگاه‌های امنیتی داده و در پی آن خرید مرغ از مرغداری‌های گیلان به قیمت بالاتر و عرضه آن به تهران انجام نشد.

معاون نظارت و بازرسی صمت گیلان اما معتقد است، شرکتی که مرغ را به قیمت بالاتر از مرغداری‌ها می‌خرد و به تهران عرضه می‌کند باید از سمت جهاد محدود شود چراکه آن سازمان نهاده‌ یارانه‌ای در اختیارش قرار می‌دهد و تولیدکننده نیز مکلف است تولیدات مرغ را به کشتارگاه‌های داخل استان عرضه کند درحالی‌که این عرضه اصلاً وارد کشتارگاه استان نمی‌شود، لاجرم دامپزشکی نیز نظارتی بر آن‌ها ندارد و نهایتاً به دست مصرف‌کننده نیز، نمی‌رسد.

اما همچنان نقدی تأکید می‌کند که روزانه ۲۰۰ تن مرغ در گیلان عرضه می‌شود ولی چون خبرها از التهابات بازار مرغ در استان پیچیده، مردم بیش از مصرف واقعی خود مرغ می‌خرند و درواقع یک تقاضای کاذب مجدداً در استان به راه افتاده است‌.

به گفته معاون نظارت و بازرسی صمت گیلان، در حال حاضر مرغ فروشانی که تا چند روز پیش ۶۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم مرغ عرضه می‌کرد، اکنون تقاضای ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلو مرغ را نیز دارد، چراکه تقاضای بازار به این سمت کشیده شده است و یقیناً تا چند روز آینده که یخچال‌های مردم پر شوند، بازار مجدداً به آرامش و ثبات پیشین می‌رسد.

گرچه استان گیلان قطب تولید مرغ گوشتی در کشور است اما به نظر می‌رسد مدیریت بدون پیوست اجتماعی و رسانه‌ای این محصول استراتژیک موجب شده تا با هر التهابی مرغ از سفره تولیدکنندگان آن پَر بکشد.

گرچه مسؤولان جهاد و صمت اطمینان خاطر داده‌اند که مرغ به‌اندازه کافی در استان تولید می‌شود و نظارت‌ها در توزیع نیز مستمر ادامه دارد اما لازم است آرامش در این بازار پر تقاضا واقعی باشد و مردم کمتر با چالش‌های کوتاه‌مدت نظیر تأمین گوش مرغ سبد خانوار خود مواجه شوند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار