کد خبر : 39130
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴

مسؤولان اقدام کنند تشخیص درد کافی است

مسؤولان اقدام کنند تشخیص درد کافی است

در سایه غفلت مشهود دستگاه‌های نظارتی و سازمان های مربوطه شاهد فروش و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و سرسبز گیلان با نازل‌ترین قیمت برای استفاده‌های تفریحی هستیم.

به گزارش گیلانستان مدت‌هاست اراضی کشاورزی، منابع طبیعی و پوشش گیاهی استان گیلان به یکی از مسائل مناقشه آمیز تبدیل شده که وضعیت نامطلوب آن صدای نماینده ولی‌فقیه، رئیس دادگستری و دادستان‌های برخی از شهرستان‌های استان گیلان و هر دغدغه مندی را درآورده است، سرسبزی، ارزان بودن زمین‌های استان گیلان نسبت به دیگر استان‌های شمالی کشور و وضعیت ضعیف اقتصادی مردم گیلان منجر به رغبت حداکثری برای خرید زمین‌های کشاورزی و باغات استان گیلان برای ویلاسازی، تفریح و خوش‌گذرانی در ایام تعطیلات شده است بی‌آنکه به این موضوع بیندیشند که از بین بردن طبیعت و دست‌اندازی به شاکله آن، روزی بلایی خواهد بود بر سر ما، بی‌آنکه بیندیشند، طبیعت کشی به بهانه خوش‌گذرانی، چنان دودی در بلندای آسمان علم می‌کند که این دود بدواً و به‌زودی گریبان چشمان ما را خواهد گرفت.

در این میان غفلت مشهود دستگاه‌های نظارتی و سازمان‌های مربوطه با دادن مجوزهای مختلف ساخت، سؤال بی‌پاسخی است که روزبه‌روز حیرت اهل‌فن را دوچندان می‌کند، سکوت فرمانداران و بخشداران و بی‌دقتی برخی دهیاران و با کمال تأسف بنگاهداری برخی از دهیاران آتشی خانمان‌سوز شده که دامان طبیعت استان را در برگرفته و گیلان عزیز امروز فریادرسی می‌خواهد تا این بی‌تدبیری و بی‌سلیقگی مسؤولانی که نمی‌دانیم چگونه با این خدمات‌دهی به بهای نابودی طبیعت چشم در خواب برمی‌بندند را حجامت کند.

برخورد جدی با عیاشان و زمین‌خواران در گیلان

 نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان در خطبه‌های اخیر نماز جمعه رشت با گله‌مندی از وضعیت زمین‌خواری در استان گیلان، ارزان بودن زمین‌های استان نسبت به سایر استان‌ها عنوان کرد و خواستار برخورد جدی و بدون تسامح دستگاه قضا شد.

 آیت‌الله رسول فلاحتی با بیان اینکه اگر کسی در گیلان زمینی بخرد و اقدام به تولید نکند همه مردم و مسؤولین استان در مقابل آن‌ ایستادگی می‌کنند گفت: مردم بدانید  خریداران زمین‌های کشاورزی را موردبررسی قرار می‌دهند تا تنها اگر بخواهند زمین خریداری، اما اقدام به کار تولیدی نکنند مجرم شناخته‌شده و با آن‌ها مقابله صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هم‌وطنان عزیز باید بدانند که گیلان محل صرف تفریحی نیست، افزود: ما باید در سال رونق تولید، تکثیر و توسعه کشاورزی را در دستور کار قرار دهیم، نه اینکه زمین‌های کشاورزی را به تاراج گذاشته و آن‌ها را به ویلا تبدیل کنیم.

برخی ملاحظه‌کاری‌ها کار دست استان گیلان می‌دهد

رئیس دادگستری استان گیلان اینکه برخی ملاحظه‌کاری‌ها کار دستمان می‌دهد، اظهار کرد: در بحث قانون و قوه قضائیه نباید ملاحظه‌کاری‌ها لحاظ شود، در صدور احکام و رأی دادگاه دوست و رفیق‌بازی جواب نمی‌دهد و باید مطابق قانون عمل کرد.

احمد سیاوش پور با تأکید بر برخورد جدی با تخریب گران منابع طبیعی بیان کرد: در برخورد با قاچاقچیان چوب، تخریب گران منابع طبیعی و جنگل و همچنین با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در دل جنگل هیچ‌گونه مماشاتی نخواهیم کرد و به‌صورت جدی جلوی این افراد می‌ایستیم.

وی با اشاره به بی‌مبالاتی‌های زیاد در بحث جنگل افزود: در چهار دهه گذشته، بیشترین بی‌مهری‌ها، بی‌مبالاتی‌ها و کم‌لطفی در بحث جنگل در کشور صورت گرفته که باید با آن شدت برخورد نمود.

مدیران و مسؤولان استان چه‌کار می‌کنند؟!

دادستان لاهیجان نیز با اظهار تأسف از اینکه آقازاده‌ها و سلبریتی‌ها وارد استان شده و زمین‌های گیلان را به بهانه‌های مختلف خریداری می‌کنند خطاب به مدیران استان اظهار کرد: مدیران استان فقط جلسه تشکیل ندهید، جلسه‌ای که هیچ خروجی نداشته باشد، بی‌ثمر است.

رضا رحمانی با اشاره به برخی از مطالب موجود در فضای مجازی مبنی بر اینکه دادستانی لاهیجان زورش به پروژه‌ها نمی‌رسد، گفت: زور ما به‌تنهایی نمی‌رسد چون یکدست صدا ندارد، باید همه دست‌به‌دست هم بدهیم تا استان را از این مشکل نجات دهیم.

وی با اذعان به اینکه قبل از انقلاب آمریکایی‌ها خواستار ایجاد پایگاه شکاری در ایران بودند، بیان کرد: متأسفانه شاهد ورود خارجی‌ها به بهانه خرید زمین در گیلان هستیم، اگرچه به‌صورت مستقیم حق خریدوفروش در کشور را ندارند اما به‌صورت غیرمستقیم، زمین و جاده‌های زیادی را نیز خریداری کردند.

دادستان لاهیجان با اشاره به پستک رشت که نام آن را فاز دو گلسار نامید، گفت: چرا باید عده‌ای باغ‌های چایمان را خریده و ویلا بسازند، مگر باغات و زمین کشاورزی ملک شخصی است؟

دادستان لاهیجان با گلایه از تشکیل جلسات زیاد و بدون خروجی افزود: به‌جای مکانیزه کردن کشاورزی و تولید، در هر سوی استان افراد غیربومی زمین‌های استان گیلان را خریداری می‌کنند، مدیران و مسؤولان استان چه‌کار می‌کنید؟!

رحمانی با اذعان به گلایه رئیس‌کل دادگستری استان از وضعیت پیش‌آمده بیان کرد: ایراد کار از ماست، خانه‌ای میلیاردی که با تغییر غیرقانونی کاربری، مجوز آب و برق گرفته و پروانه برای او صادر شود، حق ایجاد می‌کند، اگر این زمین‌ها از طرف ادارات مربوطه پروانه نگیرند، چنین حقی برای خود قائل نمی‌شوند.

وی با اظهار گلایه از مدیران دولتی مبنی بر بی‌توجهی و صدور پروانه برای ساخت ویلاهای غیرقانونی گفت: قوه قضاییه چگونه باید جلوی چنین ساختمان‌هایی که با مجوز و پروانه در حال ساخت است را بگیرد؟

وی با اظهار تأسف از کسانی که طرح هادی را تصویب کردند گفت: مگر یک بام و دوهوا هم می‌شود، چگونه زمینی که یک‌بار تخریب‌شده، چون هدیه می‌شود حکم حلال می‌گیرد، این موضوعات و ساخت‌وسازها با مجوزهای مذکور از ادارات، امکان بررسی را از دست من خارج و تخریب را از دست دادستان می‌ستاند.

دادستان لاهیجان با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس در خصوص حمایت از اراضی کشاورزی افزود: من به حال‌وروز استان مرثیه‌خوانی می‌کنم برای کشوری که خون داده و این‌گونه با خاک خود برخورد می‌کند باید مرثیه خواند.

مسؤولان اقدام کنند تشخیص درد کافی است

سرزمین میرزای جنگلی همان‌که به نام کوچک خانش، راهی بزرگ را در پیش گرفت، دست بر زانوان گذارده و اجازه پیش روی به خطاکاران را بیش از این نخواهند داد، ازاین‌رو، اصحاب رسانه و اهل‌قلم در این پیکار در راستای احیای دوباره سرزمین میرزا، قد علم کرده و مانع‌تراشی خواهند کرد بر همه تساهل‌هایی که تا امروز در استان سرسبز گیلان ایجاد شده بود.

اما با توجه به ابراز دغدغه مسؤولان و مردم برای حفظ زمین‌ها، از مسؤولین و متولیان تنها، «باید بشود» شنیده شده درصورتی‌که متولی اجرای این «باید بشود» ها خود مسؤولین و دستگاه‌های نظارتی هستند.

اگرچه روستائیان باید قدر زمین‌های خود را بدانند، اما از روستایی زحمت‌کش گیلان که دغدغه معیشت تاروپود زندگی‌اش را در هم تندیده، نمی‌توان خواست که در فقر زندگی کند و زمین، تنها دارایی روزهای جوانی‌شان را برای زندگی راحت‌تر نفروشند…

شایسته است مسؤولان محترم علاوه بر اندیشیدن به این مسئله و بیان صرف درد، همه جوانب این موضوع را در نظر گرفته و پس از آن از کشاورز بخواهند که تنها دارایی خود را نفروشند…

کشاورزی که فرزندان تحصیل کرده بیکار در خانه دارد مجبور است برای امرارمعاش؛ داشته‌های خود را فدای آسایش فرزندانش کند، ازاین‌رو، شایسته است علاوه بر دقت نظارت بر این موضوع، راهی پایدار نه زودگذر پیش روی روستائیان قرار بگیرد تا آن‌ها نیز ثمره سال‌ها تلاش خود را به بهای ناچیزی نفروشند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار