کد خبر : 4726
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶

مسئولیت ها در جامعه اسلامی، وسیله آب، نان و غارت بیت المال نیست/ مراقب نفوذ غارتگران باشیم

مسئولیت ها در جامعه اسلامی، وسیله آب، نان و غارت بیت المال نیست/ مراقب نفوذ غارتگران باشیم

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان گفت: مراقب باشیم مبادا برخی بخواهند به نام گشایش و توسعه اقتصادی و به بهانه کسب و کار و بهانه تعامل با دنیا، خواسته یا ناخواسته زمینه نفوذ و رخنه غارتگران و خیانتکاران به بیت المال مسلمین را فراهم سازند.

به گزارش خبرنگار سرویس ایثار و مقاومت “درگیلان“، حجت الاسلام و المسلمین عزت الله معتمد در گردهمایی سیاسی پاسداران سپاه قدس گیلان اظهار کرد: از نظر اسلام خصلت و ویژگی ” امانت و امانتداری” جامع ترین اصول اخلاقی، بارزترین نشانه زندگی و حیات طیبه است. بطوریکه در قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (ع) به طور فوق العاده ای به موضوع حفظ رعایت امانت و امانتداری سفارش و تاکید شده است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان با بیان اینکه امانتداری در فرهنگ و اندیشه توحیدی دارای معنا و مفهوم وسیع و گسترده ای است، خاطرنشان کرد: چنانچه خداوند در سوره احزاب می فرماید بار سنگین امانتداری به آسمانها و زمین و ملائکه عرضه شد، اما آنها از تحمل آن ابا کردند، ولکن این بار سنگین را انسان پذیرفت و به دوش گرفت.

وی با اشاره به اینکه پس از حمل و پذیرش این امانت، انسانها به 3 گروه تقسیم شدند، گفت: گروهی مومنین نام گرفتند، گروهی مشرک معرفی شدند و گروهی هم مُهر نفاق بر پیشانی آنها زده شده است. اگرچه در این آیه شریفه و چنین آیاتی، امانت به تکلیف، مسئولیت و ولایت کلیه الهی اطلاق شده لکن بر اساس همین بایسته های وحیانی است که در گفتار رسول خدا و ائمه معصومین(ع) افراد و مصادیق “امانت” و “اهمیت امانتداری” بیان شده است.

حجت الاسلام معتمد همچنین افزود: در روایات گاهی به نماز و قرآن و گاهی به انبیا و رهبران الهی و سنت و خط فکری آنها و گاهی هم به پست، مقام، موقعیت اجتماعی و بیت المال مسلمین امانت اطلاق شده است. بر اساس آیاتی در سوره مومنون به صراحت مشخص شده که مومن کسی است که امانتدار باشد و امانت الهی را رعایت کند یعنی اگر امانتدار نباشد و اهل خیانت بوده باشد مومن نیست.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان با اشاره به فلسفه ارسال پیامبران بیان نمود: امانتداری در حاکمیت و جامعه دینی از چنان جایگاهی برخوردار است که امام صادق (ع) امانتداری را فلسفه و رمز و راز ارسال رسل می داند و می فرماید خداوند هیچ رسول و پیامبری را مبعوث نکرد مگر اینکه دو چیز جزء برنامه، ماموریت و شریعت او باشد؛ یکی راستگویی و دیگری امانتداری است.

وی اضافه کرد: در فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت(ع) معیار و ملاک سنجش اعتبار و انتخاب افراد و اعتماد به آنها در موقعیت ها و منصب های اجتماعی همین خصلت و ویژگی امانتداری است. روزی امام صادق(ع) به عبدالرحمن بن سیّابه می فرماید در انتخاب افراد مسئول، کارگزار و مدیر، ملاک زیادی عبادت آنها مانند نماز و روزه و حج ظاهرسازی آنها نیست بلکه ملاک و معیار اعتبار و مشروعیت آنها راستگویی و امانتداری آنها باید باشد.

حجت الاسلام معتمد با تاکید بر اینکه اگر مدیر، مسئول و کارگزاری مرتکب رفتارها و اقدامات خیانتکارانه شده، از مشروعیت و اعتبار ساقط است، اذعان داشت: نباید به بهانه سابقه و عملکرد و تلاشهای برخی که امروز آلوده به سوء استفاده های مالی و خیانت به بیت المال مسلمین و حقوق دیگران شده اند، در صدد تبرئه و توجیه آنها باشیم.

خیانت در امانت خصیصه اهل نفاق است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان با بیان اینکه کسانی که به فساد مالی و خیانت به امانتهای اجتماعی و بیت المال مسلمین آلوده شدند، باید به تلاشها و سابقه آنها هم بدبین شد و به دیده تردید به عبادات آنها نگریست، افزود: چراکه رسول خدا(ص) در بیان نشانه ها و شاخص های اهل نفاق و منافقین می فرماید اگر ملتی به فردی اعتماد کرد و او دچار خیانت به آن ملت و جامعه شد، ولو اهل نماز و روزه و عبادت باشد، منافق است.

وی با اشاره به اینکه خیانت در امانت خصیصه اهل نفاق و منفورترین عمل و زشت ترین گناه در مکتب توحیدی است، تصریح کرد: اگر مسئول و کارگزاری رفتار خائنانه به بیت المال مسلمین داشته باشد، او نه تنها مسلم نیست بلکه طبق روایت رسول خدا(ص)، وی منافق است. انسان خائن هم به امانت خداوند یعنی آیین خدا، هم به امانت رسول خدا(ص) یعنی سنت او و هم به امانت مومنین یعنی اموال و بیت المال مسلمین خیانت می کند.

حجت الاسلام معتمد با بیان اینکه خیانت به بیت المال و حقوق دیگران، شیرازه عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی و توازن اجتماعی را به هم می زند، اظهار کرد: این خیانت موجب تزلزل در ستونها و پایه های مستحکم حاکمیت و حکومت دینی می شود حتی اگر در راس آن حکومت امام علی(ع) باشد.

سه ره آورد شوم خیانت به بیت المال در فرهنگ و بینش علوی

وی ره آورد شوم خیانت به بیت المال در فرهنگ و بینش علوی را در سه بخش خلاصه نمود و گفت: اولا اینکه با این خیانت، اعتماد و اطمینانِ مردمی که بزرگترین سرمایه ملی هستند، از حکومت و حاکمیت سلب می شود و ضریب حمایت ها و پشتیبانی های مردمی از حکومت کاسته می شود. ثانیا مردم وقتی این خیانت ها و غارت های بیت المال را ببینند، در مقابل دشمن و دشمنی دشمنان بی تفاوت می شوند و به تعبیری مقاومت و ایستادگی افول می کند و افول ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن به معنای سقوط و مرگ حاکمیت و حکومت است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان به سومین ره آورد شوم خیانت به بیت المال اشاره کرد و افزود: ثالثا با این خیانت سرمایه های اقتصاد و ثروت ملی به وسیله عده ای اندک به تاراج و غارت می رود و نظام سیستم اقتصادی فلج می شود و توازن اقتصاد سالم در جامعه به هم می خورد و عدالت اجتماعی آسیب می بیند و در نتیجه فساد، فحشا و منکرات رونق بازار می شود.

در جامعه اسلامی پست ها و مسئولیت ها، وسیله آب و نان و غارت بیت المال نیست

حجت الاسلام معتمد ادامه داد: به همین جهت است که حضرت علی(ع) به مدیران، مسئولین، کارگزاران، استانداران و فرمانداران خود نامه می نویسند و با قاطعیت و صراحت می فرمایند مسئولین و مدیران بدانند که این پست ها و مسئولیت ها، وسیله آب و نان و غارت بیت المال نیست، بلکه امانتی است که به گردن آنهاست.

وی حضرت امیرالمومنین(ع) را شهید مبارزه با خائنین به بیت المال دانست و ابراز نمود: آن حضرت قوام، بقا و استمرار هر انقلاب دینی و الهی را منوط به امانتداری و عدالت می دانند و هواپرستی، دین فروشی و نادیده گرفتن ارزش ها و اصول را علل خیانت به حقوق دیگران و بیت المال مسلمین معرفی می نمایند.

مراقب باشیم به بهانه کسب وکار، زمینه نفوذ غارتگران به بیت المال مسلمین فراهم نشود

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان با انتقاد از پرداخت های نامتعارف و فیش های حقوقی برخی از مسئولان و مدیران خاطرنشان کرد: با لحاظ همین مبانی فقهی، قرآنی و حقوقی بود که مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در خطبه های نماز عید فطر فرمودند دریافت حقوق های نجومی نامشروع است و این افراد باید مجازات شوند و لیاقت مسئولیت در حکومت اسلامی را ندارند.

حجت الاسلام معتمد با تاکید بر اینکه مبارزه با انحصارگرایی و انحصار طلبی و رعایت شایسته سالاری می تواند از عوامل مهم پیش گیری از چنین خسارتها و آسیب های جبران ناپذیری به اعتماد و اطمینان جامعه اسلامی باشد، اذعان داشت: آحاد ملت و علاقه مندان به امام، انقلاب و شهدا مراقب باشند علیرغم اینکه باید حساب این عده اندک را از مسئولین و خدمتگزاران واقعی جدا بدانیم اما حواسمان باشد تا مبادا برخی بخواهند به نام گشایش و توسعه اقتصادی و به بهانه کسب و کار و بهانه تعامل با دنیا، خواسته یا ناخواسته زمینه نفوذ و رخنه غارتگران و خیانتکاران به بیت المال مسلمین را فراهم سازند.

/انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار