کد خبر : 58877
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 آبان 1399- 07: 18

مساجد گیلان کانون‌ همدلی و امور خیریه/ رسالتی که به خوبی در دوران سخت شیوع کرونا تحقق یافت

مساجد گیلان کانون‌ همدلی و امور خیریه/ رسالتی که به خوبی در دوران سخت شیوع کرونا تحقق یافت

کانون های مساجد گیلان در ماه‌های اخیر که با شیوع ویروس کرونا و اوج‌گیری مشکلات اقتصادی خانواده‌های محروم و نیازمند مواجه شدیم رسالتی خطیر بر عهده داشتند و به خوبی به کانون‌های همدلی، اتحاد و امور خیریه مبدل شدند.

به گزارش گیلانستان، مساجد همواره نقشی محوری و کلیدی در تحولات جامعه اسلامی داشته و دارند از طرفی این مکان‌های مقدس در ماه‌های اخیر که با شیوع ویروس کرونا و اوج‌گیری مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه شدیم رسالتی خطیر بر عهده داشته و به خوبی به کانون‌های همدلی، اتحاد و امور خیریه مبدل شدند.

 

فرهنگ ناب اسلامی و همدلی و وحدت علاوه بر مقاومت و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمن، امروز شاخص‌ترین ویژگی ملت بزرگ ایران اسلامی در صحنه‌ها و میدان‌های مختلف است به طوری‌که در تمامی عرصه‌ها و به ویژه در جریان وقوع بحران‌ها و مشکلاتی نظیر شیوع ویروس کرونا نمونه آن را در کشور به خوبی شاهد بوده‌ایم.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، مساجد هم مانند دوران صدر اسلام جایگاه واقعی خود را بازشناختند، به گونه‌ای که نیروهای فعال در مساجد به شکل مستقیم در متن انقلاب شرکت کردند و این مهم تا آن‌جا توسعه پیدا کرد که از آن پس مساجد بیشتر از هر زمان دیگری نقش پایگاه ارتباطی مردم را به عهده گرفتند.

امام خمینی(ره) بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مساجد را مرکز جنبش‌­ها و حرکت­‌های اسلامی معرفی کرده و می­‌فرمایند: «مسجد در اسلام و درصدر اسلام همیشه مرکز جنبش و حرکت‌هاى اسلامى بوده؛ از مسجد تبلیغات اسلامى شروع می‌‏شده است و از مسجد حرکت قواى اسلامى براى سرکوبى کفار و وارد کردن آن‌ها در زیر بیرق اسلام بوده است.» امام بزرگوار و بنیانگذار انقلاب اسلامی در جای دیگری نیز با تأکید بر نقش محوری مسجد در خنثی کردن نقشه‌های دشمنان اسلام فرموده‌اند:« این‌ها از مسجد می‌ترسند من تکلیفم را باید ادا کنم؛ به شما بگویم شما دانشگاهی‌ها شما دانشجوها، همه‌تان مساجد را بروید پر کنید! سنگر هست اینجا؛ سنگرها را باید پر کرد.»

مطالبی که شرح آن از قول امام راحل بیان شد گوشه‌ای از اهمیت استراتژیک مساجد در تحولات جامعه و احیاناً در بحران‌ها و مشکلاتی است که بر جامعه اسلامی حادث می‌شود؛ زیرا اگر عمیق به این موضوع مهم نگاه کنیم در ماه‌های اخیر به ویژه از اسفند سال گذشته شاهد اتفاقات بزرگ و در خور توجه در حوزه مساجد بودیم.

 

آیت الله «رسول فلاحتی» نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان در خلال برگزاری مرحله دوم رزمایش مواسات گفته بود که امام جماعت و فرمانده پایگاه مسجد نیازمندان محله خود را بهتر می‌شناسند و این امر در توزیع کمک های مردمی تاثیرگذار است بنابراین بگذارید سبقه کمک‌های مردمی در رزمایش مواسات غلبه داشته باشد.

توجه مساجد به تربیت نیروهای ارزشی و سازماندهی آنان در قالب گروه‌های جهادی و بسیج و ایجاد هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها جهت دفاع از ارزش‌های دینی، ملی، انقلابی و خدمت‌رسانی به مردم در وقایع و حوادث مختلف حائز اهمیت است از طرفی خدمات گروه‌های جهادی و پایگاه‌های مقاومت بسیج مساجد در ضدعفونی و سم‌پاشی معابر عمومی و غسل دادن و کفن و دفن اموات کرونایی و خدمت به بیماران در مراکز درمانی بر کسی پوشیده نیست.

 

*کمک یک میلیارد تومانی خیران به مردم آسیب‌دیده از کرونا در لوشان و رودبار

حجت‌الاسلام «علی اکبر بابایی» با بیان اینکه مساجد در تمام حوزه‌ها خوب درخشیده‌اند نقش ارزنده مساجد در دوران شیوع ویروس کرونا را متذکر شد و عنوان کرد: کمک‌های مؤمنانه و هدایت آن به سمت پشتیبانی از خانواده‌های محروم و نیازمند از جمله دستاوردهای قابل توجه مساجد از ماه‌های گذشته تاکنون بوده است.

 

امام جمعه لوشان با تاکید بر اینکه در منطقه‌ محرومی مانند لوشان و رودبار با همت خیران بیش از یک میلیارد تومان برای مردم سرمایه‌گذاری انجام شده است تصریح کرد: بدون شک کمک‌های مؤمنانه و آن نوع عطوفت را در جامعه زنده کردن می‌تواند اجتماع را به سمت و سویی سوق دهد که رأفت اسلامی در آن تجلی پیدا کند.

 

وی با اشاره به اینکه تمام مساجد در ماه‌های گذشته و در خلال انجام حمایت‌های مؤمنانه نقشی محوری ایفا کردند ابراز داشت: امیدواریم سنگینی این چالشی که بر اثر شیوع ویروس منحوس کرونا ایجاد شده با همین روحیه همدلی، مقاومت، همراهی و ایجاد عطوفت انسانی و اسلامی در جامعه برطرف و مشکلات ایجاد شده حل شوند.

باید به این امر توجه داشته باشیم که این روزها و همزمان با شیوع موج سوم کرونا، بازهم مشکلات بسیاری زندگی مردم و به خصوص نیازمندان را درگیر کرده است؛ مقام معظم رهبری سوم آبان‌ماه امسال در جلسه ستاد ملی کرونا، باز هم مردم و جهادی‌ها را به کمک‌رسانی توصیه کردند و این بیانات، جرقه موج سوم کمک‌رسانی‌ها را زد.

 

در دنیایی که تا پیش از شیوع ویروس کرونا بر توسعه و پیشرفت خود در تمام حوزه‌های اقتصادی، علمی و پزشکی می‌بالید شاهد بودیم که چگونه ویروس کرونا اقتصاد این کشورها را زمین‌گیر کرد و بخش دانش پزشکی آنان را به چالش کشید، در این میان اما ملت قهرمان ایران اسلامی با صبر بر مشکلات و حفظ اتحاد خود در مقابل مشکلات مقاومت کردند و این راه را هم همچنان ادامه می‌دهند.

 

*مساجد گیلان کانون همدلی و امور خیریه

حجت الاسلام «مجتبی اشجری» با بیان اینکه یکی از کارکردهای مهم مساجد در کنار فعالیت‌های دینی و فرهنگی، فعالیت‌های اجتماعی و خدماتی با مشارکت اقشار مختلف مردم در هر محله است افزود: مساجد همواره محل رجوع آحاد جامعه از غنی تا ضعیف بوده و مکان مقدسی برای توجه متمکنین به محرومین و رفع نیازهای آنان است.

 

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان در مورد نقش‌آفرینی‌های مساجد در دوره‌های مختلف تصریح کرد: مساجد در طول دوران پیروزی انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و همچنین در شرایط حساس به‌ویژه وقوع حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی همچون زلزله، سیل و مانند این‌ها نقش آفرینی انکارناپذیری داشته‌اند.

 

وی با بیان اینکه در دوران شیوع بیماری کرونا نیز پس از فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت ایجاد رزمایشی برای کمک به فقرا، مساجد به قرارگاه‌های مواسات و همدلی تبدیل شده اند ابراز داشت: در ایام شیوع بیماری کرونا یک‌بار دیگر ثابت شد که مساجد بهترین سنگر برای ترویج معنویت و پرداختن به امور خیریه هستند.

اشجری با اشاره به اینکه مساجد توانستند با شناسایی نیازمندان واقعی و جلب کمک های مردمی و توزیع صحیح، نقش کلیدی خود را در رزمایش مواسات به خوبی ایفا کنند یادآور شد: شیوع بیماری منحوس کرونا موجب شد تا مساجد بیش از گذشته به مکانی برای پاسخ‌گویی نیازهای مردم و حل مشکلات روزمره آنان تبدیل شوند.

 

اشجری شناخت بسیار خوب ائمه جماعت و خیرین نمازگزار از معیشت مردم هر محله را متذکر شد و با تاکید بر اینکه همین امر سبب شد تا کمک‌ها به بهترین نحو به دست نیازمندان واقعی برسد اذعان کرد: با گسترش بیماری کرونا، مساجد سراسر کشور از جمله مساجد استان گیلان به کانون‌های همدلی و امور خیریه تبدیل شده‌اند.

 

اشجری با اعلام این موضوع که مساجد در برخی مواقع با گسترش فعالیت‌های خود در حوزه تولید ماسک، لباس‌های مورد نیاز کادر درمانی، تهیه مواد شوینده و ضدعفونی کردن سطح محلات هم نقش‌آفرینی کرده‌اند گفت: بدون شک روزهای سخت و مشکلات در سایه ایجاد اتحاد، همدلی بیشتر و انسجام روزافزون به پایان می‌رسد.

اشجری اعتماد مردم به ائمه جماعات و متولیان مساجد را عامل اصلی پیوند خیرین و مردم نیازمند و آسیب دیده از کرونا دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع سبب شده با تقویت همدلی و توزیع به‌موقع کمک‌های معیشتی از درد و رنج این روزهای اقشار ضعیف جامعه کاسته شود و روزهای خوب آینده را در سایه پیروی از منویات مقام معظم رهبری نوید دهد.

 

تا همین چند ماه قبل کمبود وسایل بهداشتی نظیر ماسک به معضلی بزرگ در کشور و در همین استان گیلان تبدیل شده بود اما بار دیگر و به مانند دوران هشت سال دفاع مقدس به ‌یکباره اتحاد و همدلی مردم درخشید و گروه‌های جهادی با حضور در مساجد و سایر فضاها برای رفع این کمبودها کمر همت بستند.

اما نقش‌آفرینی مساجد تنها در بحث تولید و توزیع وسایل بهداشتی بین مردم ختم نشد بلکه تهیه و توزیع غذا و بسته‌های معیشتی و جلب کمک‌های خیرخواهانه نیکوکاران و خیران استان گیلان از دیگر دستاوردهای ارزنده‌ای بود که توسط مساجد محقق شد و مردم به ویژه محرومان و نیازمندان از این کمک‌های مؤمنانه بهره‌مند شدند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار