کد خبر : 44873
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آذر 1398- 21: 11

مسجدی در دل شهر/ ایستگاه مطالعه انتظار در مسجد جامع ماسال

مسجدی در دل شهر/ ایستگاه مطالعه انتظار در مسجد جامع ماسال

مسجد جامع ماسال در دل این شهر با ابتکار جدید کانون فرهنگی هنری طلیعه ظهور، ایستگاه مطالعه در شهر شده است.

به گزارش گیلانستان مساجد از دیرباز محلی برای عبادت بوده و به‌دلیل در دسترس بودن، محل مناسبی برای برگزاری مراسم‌های گوناگون اجتماعی و مذهبی است که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، زیرا نشر معارف اسلامی و تربیت مؤمنان در این مکان مقدس انجام می‌شود و از سوی دیگر به‌نوعی کانون اتحاد و انسجام مسلمانان به حساب می‌آید.

با اندک جست‌وجو در تاریخ اسلام می‌توان به ساخت و تاسیس اولین مسجد به نام مسجد قبا توسط پیامبر گرامی اسلام(ص) رسید، مسجدی که همواره از ابتدا محل بسیاری از تصمیم‌‌گیری‌های مهم زمان خود بوده و رفته رفته بر اهمیت آن افزوده شده است.

امروزه کمتر کوچه یا محلهای را می‌توان یافت که مسجد در آن نباشد، در مساجد طی سال‌های اخیر فعالیت‌های بسیاری انجام می‌شود و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و دینی توانسته‌اند، سنگری برای مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی به شمار آیند و پاتوقی برای حضور جوانان و نوجوانان در برنامه‌های فرهنگی و هنری شوند.

کانون‌های فرهنگی و هنری نقش مهمی در جذب جوانان به مسجد دارند و رفتار مناسب و تشویق آنها موجب می‌شود که مسجد پاتوقی برای فعالیت‌های مختلف آنها شود.

«سیدحامد صفوی» مدیرکانون فرهنگی طلیعه ظهور مسجدجامع ماسال از جمله افرادی است که با روی خوش و طرح‌های ابتکاری توانسته جوانان را در این مسجد جمع کرده و از ظرفیت آنان برای برنامه‌های مختلف فرهنگی و مذهبی بهره گیرد.

وی با بیان اینکه مساجد سنگر هستند و باید در برابر هجمه‌های گوناگون دشمنان خاکریزهای فرهنگی و اجتماعی در مساجد ایجاد کرد گفت: این موضوع مهم میسر نمی‌شود مگر با همت همه اهالی مسجد و مردم شهر، با ایجاد ایستگاه‌های مختلف فرهنگی در مسجد باید این مکان، پایگاه و خواستگاه مردم باشد.

مدیرکانون فرهنگی هنری طلیعه ظهور مسجدجامع ماسال گفت: مسجد جامع ماسال به‌واسطه برگزاری مراسم‌های متنوع در ایام مختلف با نگرشی متفاوت به جوانان توانسته ایستگاه‌های فرهنگی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه برگزاری تمام اعیاد، شهادت‌ها و مراسم مذهبی و ایام‌الله در راستای اشاعه فرهنگ علوی و مهدوی در اولویت است، تصریح کرد: در طول هفته به صورت منظم دعاهای توسل، عاشورا، کمیل و ندبه در مسجد برگزار می‌شود.

صفوی با اشاره به ایجاد ایستگاه مطالعه در ایام انتظار در مسجد، خاطرنشان کرد: لحظاتی که افراد منتظر انجام کاری هستند مانند انتظار نماز جماعت، نماز جمعه، آغاز مراسمات و … کتب بسیار کم‌حجم تهیه و در ایستگاه نهاده شده است تا از این لحظات انتظار برای مطالعه استفاده کنند.

مدیرکانون فرهنگی طلیعه ظهور مسجدجامع ماسال اظهار کرد: برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان کلاس‌های هنری اعم از سرود، تواشیح، مداحی، کامپیوتر، قرآن، ورزش‌های سالنی و .. برگزار می‌شود.

وی افزود: یکی از چالش‌های این مسجد عدم هماهنگی هیئت امنا با کانون و عدم اعتقاد به جوانان به واسطه تفکرات سنتی است که با این وجود توانسته‌ایم اقدامات خوبی در مسجد انجام دهیم.

* با انجام طرح اوقات فراغت ارتباط بچه‌ها با مساجد بیشتر می‌شود

یکی از جوانان مسجدی با بیان اینکه برنامه‌های جذاب بستر را برای ورود به مسجد فراهم می‌کند، گفت: مسجد جامع ماسال یکی از مساجد قدیمی این شهرستان است که در دل شهر قرار دارد.

وی با بیان اینکه این مسجد به دلیل واقع شدن در مرکز شهر باید برنامه‌های منسجم‌تری نسبت به دیگر مساجد داشته باشد، تصریح کرد: باید با برنامه‌های جذاب و اخلاق خوب بزرگان مسجد زمینه حضور کودکان، نوجوانان و جوانان به مسجد را فراهم کنیم.

این جوان مسجدی با بیان اینکه با انجام طرح اوقات فراغت ارتباط بچه‌ها با مساجد بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: نباید برنامه‌های اوقات فراغت مختص به تابستان باشد بلکه تابستان باید عاملی برای حضور همیشگی این قشر به مسجد باشد.

گفتنی است، عبادت در کنار نیازهای روزمره عاملی برای جذب دوباره در مساجد است و حضور پررنگ کودکان و نوجوانان در این مسجد نویدی است که اگر برنامه‌ریزی صحیح و تلاش خالصانه وجود داشته باشد باز مساجد می‌توانند کانون زندگی آدمی شوند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار