کد خبر : 56790
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 شهریور 1399- 34: 10

مسجد امام حسین(ع)؛ مسجدی جوان‌پسند/ مشکلات مالی بزرگترین موانع فعالیت های فرهنگی

مسجد امام حسین(ع)؛ مسجدی جوان‌پسند/ مشکلات مالی بزرگترین موانع فعالیت های فرهنگی

مسجد امام حسین(ع) صومعه‌سرا، مسجدی با حضور پرشور جوانان است که به گفته مسئول کانون شهید آوینی مسجد، مشکلات مالی بزرگترین موانع کارهای فرهنگی محسوب می‌شوند.

به گزارش گیلانستان، کانون‌های فرهنگی هنری از فعال‌ترین و موفق‌ترین نهادهای مسجدی هستند که اکنون در بیش از ۲۵ هزار مسجد در اقصی نقاط کشورمان فعال و بیش از ۲ میلیون نفر عضو آن هستند.

موفقیت این کانون‌ها به اندازه‌ای است که مساجد بزرگ و کوچک علاقه بسیاری به داشتن چنین نهادی دارند. یکی از این مساجد، مسجد امام حسین(ع) صومعه‌سرا است.این مسجد جزو مساجد فعال شهرستان محسوب می‌شود تا حدی که مردم کوچه و بازار، کوچه آزادگان را به کوچه مسجد امام حسین(ع) می‌شناسند.

این مسجد دارای پایگاه بسیج و کانون فرهنگی هنری است که در طول سال برنامه‌های مختلف قرآنی، فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی برگزار می‌کند و میزان استقبال نسل جوان از برنامه‌های آن بسیار است.

کانون فرهنگی هنری شهید آوینی این مسجد با فعالیت‌های گسترده پاتوقی برای نوجوانان است و این مسجد را  نوجوان و جوان محور کرده است به‌گونه‌ای که نسل جوان استقبال زیادی از برنامه‌های متنوع و آموزنده آن دارند.

* جوانان استقبال زیادی از کتابخانه مسجد نمی‌کنند

«امیر رمضانپور» با بیان اینکه کانون‌شهید آوینی مسجد امام حسین(ع) دارای ۸۴ عضو فعال است اظهار کرد: این کانون دارای کتابخانه است اما متاسفانه جوانان استقبال زیادی از این کتابخانه نمی‌کنند.

مسئول کانون فرهنگی هنری شهید آوینی مسجد امام حسین(ع) صومعه‌سرا افزود: واقعیت این است که میل و رغبت مردم نسبت به مطالعه کم شده و این موضوع در این کتابخانه نیز مستثنی نیست و استقبال از کتابخانه نسبت به سالیان گذشته کم‌رنگ تر شده است.

وی گفت: استفاده بیش از حد از فضای مجازی، عدم وجود کتاب‌های جدید در حوزه‌های آموزشی و عمومی و کم اهمیت شدن فرهنگ مطالعه نزد خانواده‌ها از جمله دلایل کم‌رنگ شدن استقبال جوانان از کتابخانه‌ها است.

رمضانپور با بیان اینکه در طول سال برنامه‌های شاخصی در شهرستان برگزار می‌کنیم تصریح کرد: در این برنامه‌ها به دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب و جذب آنها به مسجد هستیم.

* مشکلات مالی یکی از بزرگترین موانع کارهای فرهنگی

مسئول کانون فرهنگی هنری شهید آوینی مسجد امام حسین(ع) صومعه‌سرا با اشاره به اینکه برای جذب جوان و نوجوان به مسجد نیاز به کارها و برنامه‌های فرهنگی است خاطرنشان کرد: مشکلات مالی یکی از بزرگترین موانع فعالیت‌های فرهنگی محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی هنری در پی تذکرات مکرر مقام معظم رهبری درباره تهاجم فرهنگی استکبار جهانی، در سال ۱۳۷۱ تاسیس شد از این رو مجموعه‌ای برآمده از انقلاب اسلامی است و گفتمان سازی مطالبات معظم له و حرکت در مسیر تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی از وظایف ذاتی آن است.

رمضانپور افزود: کانون فرهنگی هنری شهید آوینی بر همین اساس پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی را به صورت جدی دنبال می‌کند و در همین راستا نشست‌های مختلفی در مسجد برگزار کرده است.

مسئول کانون فرهنگی هنری شهید آوینی مسجد امام حسین(ع) صومعه‌سرا با اشاره به اجرایی کردن بیانیه گام دوم انقلاب گفت: برای تبیین و اجرایی کردن بیانیه گام دوم انقلاب که منجر به تمدن نوین اسلامی می‌شود همه اقشار جامعه مخاطب هستند که بایستی با روحیه انقلابی و جهادی وارد صحنه و میدان شوند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مسیر آینده نظام و حرکت در مسیر تمدن سازی اسلامی را ترسیم کردند، بنابراین همه نهادها و دستگاه ها باید حرکت خود را با محوریت این بیانیه دنبال کنند.

رمضانپور خاطرنشان کرد: در کانون فرهنگی هنری مسجد با اجرای طرح‌ها و برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های مختلف توانسته‌ایم بیانیه گام دوم انقلاب را در سطحی وسیع گفتمان سازی کنیم.

مساجد یاری رسان مردم هستند

«امیرحمزه طالبی» با بیان اینکه نقش محوری مسجد بر کسی پوشیده نیست و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز یکی از ارکان در تقویت فعالیت های مسجد است اظهار کرد: مسجد اصلی‌ترین سنگر انقلاب اسلامی و دارای جایگاه رفیع و ارزشمندی در اعتلا و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است.

این جوان مسجدی با اشاره به اینکه هدف اصلی مساجد تربیت جوانانی مؤمن وانقلابی با سرشتی پاک و اخلاص گونه در سطح جامعه اسلامی است افزود: وظیفه همه ارکان مساجد است که فرامین رهبر معظم انقلاب در راستای بیانیه گام دوم انقلاب را به صورت جهادی و انقلابی در سطح مساجد اجرایی کنند.

وی گفت: باید قدر و ارزش مساجد را بیش از گذشته دانست چرا که تجربه گرفتاری‌هایی نظیر ویروس منحوس کرونا ثابت کرد مساجد اسلام بیش از هر دوره‌ای یاری رسان مردم مسلمان هستند.

طالبی با اشاره به اینکه در ایام کرونا به همت بچه‌های مسجد امام حسین(ع) کارگاه تولید ماسک راه‌اندازی و به صورت رایگان بین مردم توزیع شد تصریح کرد: توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان شناسایی شده به همت بچه‌های همین مسجد رقم خورد.

این عضو کانون شهید آوینی با اشاره به اینکه در این مسجد با نوآوری و خلاقیتها توانسته‌ایم در جذب جوانان و نوجوانان به فعالیتهای مسجد موفق باشیم خاطرنشان کرد: هر ساله برنامه‌های مختلفی اعم از برگزاری مراسمات ملی مذهبی و .. برگزار می‌کنیم که شاهد استقبال زیاد جوانان و نوجوانان از این برنامه‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه مراسم دهه اول محرم مسجد امام حسین(ع) زبانزد عام و خاص شد اظهار کرد: این مراسمات با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و الحمدالله هیچ مشکلی برای عزاداران حسینی پیش نیامد.

گفتنی است، شاید بتوان گفت جذاب‌ترین برنامه کانون فرهنگی هنری شهید آوینی در طول سال، برگزاری ویژه برنامه دهه اول محرم است؛ معمولاً این کانون طی سالیان متمادی این برنامه را با هدف تقویت پیوند مردم با این مسجد برگزار می‌کند و هر ساله اقشار مختلفی به خصوص نسل جوان جذب این مسجد می‌شوند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار