کد خبر : 54618
تاریخ انتشار : شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰

در جلسه شورای شهر چه گذشت؟

مشروح سخنان اعضای شورا/ از اعتراف به دخالت ۹۹ درصدی در انتصابات شهرداری تا احتمال طرح مجدد سوال از شهردار!

مشروح سخنان اعضای شورا/ از اعتراف به دخالت ۹۹ درصدی در انتصابات شهرداری تا احتمال طرح مجدد سوال از شهردار!

خروج طرح استیضاح شهردار رشت و بررسی عملکرد شورای پنجم و شهرداری رشت از جمله مباحث صد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت بود.

به گزارش گیلانستان، اسماعیل حاجی‌پور ظهر امروز در صد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به لایحه اجرای پروژه آب‌نمای موزیکال بوستان ملت اظهار داشت: این پروژه مدت‌هاست نیمه‌تمام مانده و شهرداری درخواست داده که عملیات اجرایی این پروژه از سازمان سیما و منظر به معاونت حمل و نقل و امور زیربنایی انتقال و با مدیریت شهرداری منطقه ۳ تکمیل شود و ۳۰ میلیارد از اعتبارات زیباسازی شهر نیز به نهاد اجرا‌کننده انتقال یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به لایحه احداث و تکمیل ساخنتمان اداری واقع در گلزار شهدای رشت گفت: طبق لایحه شهرداری قرار شد ۵۰ درصد هزینه تکمیل توسط شهرداری و ۵۰ درصد دیگر توسط سپاه قدس گیلان تامین شود و شهرداری نیز مبلغ ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از ردیف اعتبار ساختمان‌های اداری وادی شهدا با اعتبار ۶ میلیارد ریال هزینه کند.

وی با بیان‌ اینکه مصوبات شورا نباید روی زمین بماند خاطرنشان کرد: ۶ نفر از اعضای شورای شهر رشت امروز خروج طرح استیضاح شهردار را از جلسه مطرح کردند و بنده نیز براساس قانون آن را به رای می‌گذارم.

پروژه آب‌نمای موزیکال بوستان ملت با هزینه گزاف به بهره‌برداری نرسید

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به پروژه آب‌نمای موزیکال بوستان ملت اظهار داشت: چندین سال است که از جیب مردم برای این پروژه هزینه شده تا مردم اوقات فراغت خود را ‌آنجا سپری کنند؛ پروژه‌ای که ۲٫۵ میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شد اما بیش از ۹ میلیارد تومان هزینه روی میز شهردار گذاشتند و به بهره‌برداری هم نرسید.

احمد رمضانپورنرگسی با بیان اینکه جزئیات پروژه مذکور نیازمند بررسی دقیق دستگاه نظارتی است افزود: با توجه به اینکه حجم کار در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری زیاد است اما وقتی شهرداری منطقه ۳ برای تکمیل این پروژه اعلام آمادگی کرده، چیز خوبی است و نباید با آن مخالفت کنیم و بنده با اصل این قضیه موافق هستم و باید تعهد دهند که پروژه را به بهره‌برداری برسانند.

وی با اشاره به درخواست خروج طرح استیضاح شهردار از جلسه خاطرنشان کرد: رضایت مردم قطعاً رضایت خداوند را به‌همراه دارد بنده بیش از ۴۰ سال به این مردم و نظام خدمت کردم و هیچ طلبی هم نداشتم و کسی هم نمی‌تواند بگوید که من یک متر زمین از دولت گرفتم و همواره با حداقل‌ها سپری کردم و اگر حرفی می‌زنم در واقع رضایت شهروندان و رضایت خداوند را در نظر می‌گیرم.

رمضانپورنرگسی افزود: اگر امروز از موافقان خروج طرح استیضاح شهردار از جلسه هستم در واقع با توجه به منافع شهر و شرایطی که حاکم است آن را بیان می‌کنم زیرا استیضاح شهردار امروز به‌صلاح شهر و مردم‌ نیست زیرا ممکن است تزلزل در مدیریت شهری را به‌همراه داشته باشد و به بسیاری از اعتبارات ملی برای شهر خدشه وارد کند.

وی گفت: اگر تخلفی در شهردار، مشاوران و یا همراهانش مشاهده شود دستگاه‌های نظارتی و قضایی موظف به رسیدگی در این زمینه هستند البته نمایندگان مردم حق قانونگذاری، سوال و استیضاح را دارند اما با توجه به رکود ساخت و ساز، وضعیت اقتصادی و بدهکاری‌های غیر قابل پیش بینی و ۲۶۴ پروژه نیمه‌تمام شهری، وضعیت خیابان‌ها، موضوع پسماند، رودخانه‌های شهر رشت و سایر پروژه‌هایی که باید پیگیری شود بهتر است که زمان را هدر ندهیم و در این‌ شرایط شهردار به کار خود ادامه دهد.

رمضانپورنرگسی با بیان اینکه در این شرایط قطعاً باید یک شهردار صادق، تصمیم‌گیر، شجاع و پاک‌دست داشته باشیم تا این معضلات مذکور را رفع کند افزود: خداوند همه محاسن را به یک فرد نمی‌دهد قطعاً نقص‌هایی در فرد وجود دارد و من با توجه به شرایط خاص جامعه و شهر این تصمیم را گرفتم و معتقدم که باید یک فرصت دیگر به شهردار بدهیم و نواقص را بررسی کنیم و شهردار هم در یک جلسه غیر علنی حضور یابد و کارهای انجام شده و نشده را متذکر شویم.

این عضو شورای شهر افزود: نباید به روزهایی که شاهد دخالت‌های تفرقه‌افکنانه و انشقاق بودیم برگردیم البته شورای سوم، چهارم و پنجم همواره از ظرفیت‌های خود منابع دولتی برای شهر و‌مردم استفاده کردند و شهردار بداند که اگر امروز طرح استیضاح از جلسه خارج می‌شود باید با جدیت کار کند و انتصابات نیز را بر مبنای شایسته‌سالاری قرار دهد و از مشورت شورا و سایر افراد بهره‌مند شود.

وی با اشاره به خدمات شورای پنجم گفت: خوشبختانه در بحث سراوان توانستیم قدم‌های خوبی برداریم تا جایی‌که در چند سال آینده دیگر ۱۰۰ هزار زباله به سراوان نمی‌رود و این کار بزرگی است البته شورا کارهای بزرگ و توسعه محور ریلی و حمل و نقل و بازگشایی و اجرای پروژه‌های زیرگذر و بزرگی را در دستور کار دارد و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) هم به ورود کرده و قرار است بخشی از پروژه را اجرا کند لذا در این شرایط استیضاح شهردار رشت به نفع شهر نیست.

نهادهای نظارتی به تخلفات شهرداری رشت رسیدگی کنند

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز در این‌ جلسه پروژه آب‌نمای موزیکال بوستان ملت را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: این آب نما ایجاد شده اما هیچگاه حسابرسی دقیقی نسبت به اصل پروژه و چگونگی قرارداد آن انجام نشد و پروژه هم نیمه‌تمام ماند و بنده فکر می‌کنم‌ شهرداری در حال پاس دادن این قضیه است و باید در این زمینه پاسخگو باشد.

بهراد ذاکری مخالفت خود را با خروج طرح استیضاح شهردار از جلسه شورای شهر اعلام کرد و گفت: بنده از روز نخست به شهردار رای ندادم چون توانایی لازم را در ایشان ندیدم و در طول این مدت نیز بارها به ایشان تذکر دادم امروز هم اعلام می‌کنم که مسئولیت ماندن ایشان بر عهده کسانی است که از ایشان حمایت کردند.

وی افزود: از نهادهای نظارتی نیز انتظار دارم که به تخلفات شهرداری و سایر ارگان‌ها در تضییع حقوق بیت‌المال رسیدگی و برخورد کنند و بنده در دفاع از حقوق مردم لحظه‌ای درنگ نمی‌کنم زیرا منافع مردم قابل معامله کردن نیست و همچنان موافق استیضاح شهردار هستم و مجدداً طرح سوال از شهردار مطرح خواهم کرد.

«سکوت‌ها» عامل ایجاد مشکلات و تضییع حقوق شهروندان است

حجت جذب، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا نیز در این جلسه اظهار داشت: برخی اقدامات شهرداری باعث تضییع حقوق شهروندان و شهر شد البته آیندگان عملکرد ما را قضاوت خواهند کرد اما معتقدم که سکوت‌ها باعث شد تا رشت در این شرایط قرار بگیرد و امروز شاهد سهل‌انگاری در حوزه‌های درآمدی و سهل‌انگاری در نظارت بر شرکت‌های حجمی و کوتاهی در اجرای پروژه‌های آسفالت و کود آلی و مشکلات پروژه گیل‌لند هستیم.

به‌جای استیضاح شهردار بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام تمرکز کنیم

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای شهر رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: خداوند بر اعمال ما نظارت‌دارد و آینده مشخص می‌کند که کدام راه و تصمیمی که امروز گرفتیم درست بوده است؛ بنده در ادوار شورا همواره آسیب‌های طرح سوال، سرپرستی و انتخاب مجدد شهردار که بارها وقت‌مان را گرفت به چشم دیدم.

محمدحسن عاقل‌منش خاطرنشان کرد: امسال آخرین سال فعالیت شورای پنجم است و اعتبارات دولتی گرفتیم که شهریور باید هزینه شود و هر تغییر و تحولی در شهرداری و ورود به چالش های این چنینی بار دیگر فرصت‌ها را از ما می‌گیرد.

وی ابراز داشت: امروز اداره اطلاعات و بسیاری از نهادها عملکرد شورا و شهرداری را زیر نظر دارند و دادستانی و دادگستری نیز در این حوزه ورود می‌کند و هر جایی هر کسی تخلف کند باید با او برخورد شود و شورا نیز باید از بن‌بست خارج شود و استیضاح شهردار در این شرایط به‌نفع شهر و مردم نیست و به‌جای آن بر روی به سرانجام رساندن پروژه‌های مختلف تمرکز کنیم‌.

ضرورت حفظ احترام در کنار مخالفت‌ها؛ بابت قصورم عذرخواهی می‌کنم

نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: تمام انتقادات و نظرات را می‌شنویم اما باید احترام یکدگیر را حفظ کنیم و اگر کسی در مسیر خواسته‌هایمان‌ نیست به وی تهمت نزنیم و توهین نکنیم و من همیشه گفتم که عملکرد مسئولان به نحوی بوده که مردم دیگر اعتماد ندارند.

فرهام زاهد افزود: از زمانی که وارد شورا شدم تمام تلاش خودم را انجام دادم و کارهای من قطعاً یک سری موافق و مخالف دارد و قطعاً کسانی را داشتیم که به‌خاطر ورود به عرصه مسئولیت‌پذیری رهایمان کردند.

وی افزود: بنده به تمام‌ نظرات همکاران در جلسه احترام می‌گذارم و اینکه اشتباه کردیم را نیز می‌پذیریم و بابت آن عذرخواهی کردم و صدبار دیگر هم عذرخواهی می‌کنم و باز می‌گویم روزی که نصرتی شهردار سابق تصمیم گرفت برود گریه کردم و گفتم که چه بلایی سرمان می‌آید و اکنون دو هفته است که بحث استیضاح داریم اما ۱۳ ماه شهردار داشتیم و کارمان را در کنار مدیریت شهری انجام دادیم و امروز در نهایت رفاقت با شهردار رشت اما با ایشان مخالف هستم.

دخالت اعضای شورا در انتصابات شهرداری عامل فساد است

عضو دیگر شورای شهر رشت نیز در این جلسه گفت: در رابطه با پروژه آبنمای موزیکال بوستان ملت در واقع هنوز شهرداری پروژه را تحویل نگرفته و پروژه در دست پیمانکار است و پیمانکار درخواست خسارت بیش از ۴ یا ۵ میلیارد تومانی از شهرداری داده و اگر پروژه به معاونت شهرداری منطقه ۳ سپرده شود آنها نمی‌توانند کاری کنند از طرفی شهرداری منطقه ۳ باید به وظایف ذاتی خود برسد بنابراین خود سازمان مربوطه باید پروژه‌ را به سرانجام‌ برساند.

حامد عبداللهی درباره خروج طرح استیضاح شهردار از جلسه گفت: بیش از ۹۹ درصد انتصابات توسط شورا صورت گرفته اما شهردار‌ را محکوم می‌کنیم که چرا در فلان حوزه ضعف داریم در حالی‌که این ضعف‌ها به ما وارد است و باید از خود بپرسیم که چرا مداخله کردیم و ادعا داریم که فساد در شهرداری است در ابتدا از خود بپرسیم که خودمان چه کردیم.

وی تصریح کرد: چند تن از اعضای شورا برای انتصابات شهرداری نامه رسمی زدند ما چه کاره بودیم که افراد بیکار دور و بر خود را مشغول به‌کار کنیم اینها در واقع فساد ایجاد می‌کند.

مردم نبودنمان را به بودنمان ترجیح می‌دهند

عضو دیگر شورای شهر رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: جای تاسف دارد ما که ادعای زیادی داشتیم اکنون شاهد این مشکلات هستیم و به این فکر کنیم که خودمان چه کردیم آیا فقط شخص شهردار مقصر است؛ ما برای افزایش درآمد شهرداری چه برنامه‌ای ارائه دادیم و خوب است که خودمان یک گزارشی به مردم بدهیم که چه کردیم.

رضا رسولی‌ با بیان اینکه مردم امروز نبودنمان را به بودنمان ترجیح می‌دهند و احتمالاً عملکردمان طوری بوده که به اینجا رسیدیم ابراز داشت: نهادهای نظارتی قطعاً در حال رصد هستند همان قدر که نقاط ضعف و عملکرد بنده را رصد می‌کنند در شهرداری نیز مستقر هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار