کد خبر : 41731
تاریخ انتشار : شنبه 23 شهریور 1398- 44: 16

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان:

مشکلات بانکی مهمترین چالش‌ صنوبرکاران

مشکلات بانکی مهمترین چالش‌ صنوبرکاران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به اهمیت تولید چوب در استان گفت: وجود دلال حدّ فاصل تولیدکننده و مصرف‌کننده و همچنین عدم‌حمایت سیستم بانکی و نبود ارائه تسهیلات از چالش‌های پیش روی کشاورزان در زراعت چوب محسوب می‌شود.

به گزارش گیلانستان محسن یوسف پور با اشاره به اهمیت زراعت چوب در استان گیلان اظهار کرد: کشت صنوبر به همراه سایر گونه‌هایی با رشد سریع در اراضی ملی جلگه‌ای، در دهه ۶۰ باهدف اصلی حفظ عرصه و در اولویت دوم تولید چوب انجام شد.

وی با اشاره به تخصیص بخشی از زمین‌های کشاورزی توسط کشاورزان برای کاشت صنوبر گفت: حداکثر سطح زیر کشت در گیلان در دهه ۸۰ حدود  ۶۰ هزار هکتار بوده که این عدد در حال حاضر به زیر ۴۰ هزار هکتار رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان اراضی زراعت چوب در استان را به دو بخش اراضی ملی و اراضی مستثنیات تقسیم کرد و افزود: در اراضی ملی با پوشش درختی، در  ۱۵ هزار و ۶۹۴ هکتار زمین  زراعت چوب صورت می‌گیرد که از این میزان اراضی ملی دارای قرارداد پنج هزار و  ۲۱۸ هکتار و فاقد قرارداد ۱۰ هزار و ۴۷۶ هکتار تقسیم‌بندی شده است.

یوسف پور با اشاره به میزان اراضی ملی فاقد پوشش درختی و شناسایی‌شده بیان کرد: تاکنون دو هزار و ۱۲۶ هکتار اراضی ملی فاقد پوشش درختی و  اراضی مستثنیات صنوبرکاری  ۴۷ هزار و ۹۳۷ هکتار  شناسایی و محاسبه شده است.

وی با اشاره به تعهد استان گیلان در توسعه زراعت چوب در برنامه ششم توسعه تصریح کرد: استان گیلان متعهد است در سال اول هزار هکتار، سال دوم، سوم و چهارم  هزار و ۲۰۰ هکتار، سال پنجم دو هزار هکتار و در جمع  ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان را به  تولید چوب اختصاص دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه در سال اول برنامه از هزار هکتار تعهد تنها  حدود ۶۰  هکتار ،طرح واگذار و به اجرا درآمد خاطرنشان کرد: در سال دوم از هزار و  ۲۰۰ هکتار تعهد برای حدود هزار و ۵۰۰ هکتار طرح تهیه‌شده و آماده واگذاری است.

یوسف‌پور وجود معارضین اجتماعی قوانین و مقررات پیچیده را از چالش‌های پیش رو در برنامه زراعت چوب استان دانست و افزود: از سال گذشته با همکاری استانداری گیلان شیوه‌نامه واگذاری طرح‌های زراعت چوب در دست تهیه بود که مراتب با همکاری مجری زراعت چوب سازمان و شورای عالی جنگل در حال نهایی شدن است.

وی عدم امکان رقابت با سایر محصولات با توجه به دوره بازگشت چندساله زراعت چوب را  از مشکلات پیشروی تولید چوب در اراضی مستثنیات دانست و گفت: وجود دلال حدّ فاصل تولیدکننده و مصرف‌کننده و همچنین عدم‌حمایت سیستم بانکی و نبود ارائه تسهیلات  از چالش‌های پیش روی کشاورزان در زراعت چوب محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه روش‌های کاشت چوب در اراضی کشاورزی را با روش‌های قلمه و نهال میسر می‌شود، افزود: زارعین خصوصی اغلب از کشت قلمه استفاده می‌کنند و تولید نهال نیز در بخش دولتی و خصوصی انجام گیرد.

یوسف پور با اشاره به تولید ۳۰۰ هزار اصله نهال صنوبر با مشارکت بخش خصوصی در سال ۹۸ ، در نهالستان‌های لاکان و صفرابسته کیاشهر گفت: این میزان با اختصاص به بخش‌های دیگری از نهالستان‌های فوق قابلیت افزایش تا یک‌میلیون اصله تولید نهال را دارد.

وی با اشاره به فعالیت صنایع چوب در گیلان با توجه به وجود کارخانه‌های پالت سازی و ام دی اف سازی  بیان کرد: با توجه به صنایع وابسته به چوب موجود در گیلان، توجه بیشتر به تولید چوب در استان لازم و ضروری است  چراکه عدم تأمین نیاز چوب در استان منجر به واردات چوب خواهد شد که با توجه به قیمت ارز و مسائل دیگر به‌صرف کارخانه‌های صنایع چوب استان نیز نخواهد بود.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار