کد خبر : 4218
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 خرداد 1395- 16: 9

مصوبات سفر دولتی ها به گیلان و چشم انتظاری بیهوده ۱۲۰۰۰۰جوان بیکار گیلانی!

مصوبات سفر دولتی ها به گیلان و چشم انتظاری بیهوده ۱۲۰۰۰۰جوان بیکار گیلانی!

امروز که در شرایط پس از تحریم یا همان پسابرجام قرار داریم، باید مشخص شود که کدام از وعده های دولت یازدهم در سفر به گیلان اجرایی و کدام از مصوبات دولت همچنان بر روی کاغذ و درون پوشه ها و فایل های وزارتخانه ها و ادارات در حال خاک خوردن هستند!

به گزارش درگیلان، حدود ۱سال و چند ماه از سفر استانی کاروان دولت تدبیر و امید به استان گیلان میگذرد. این سفر استانی مانند همه ی سفرهای استانی دیگر رئیس جمهور دارای مصوبات و برنامه های مشخصی بوده است که برای اجرا و در نتیجه شکوفایی، پیشرفت و رونق اقتصادی استان گیلان در نظر گرفته شده است.

Rasht-Rohani (3)

رئیس جمهور در این سفر که در تاریخ ۲۶فروردین ماه سال قبل انجام گرفته بود خطاب به مردم استان گیلان گفته بودند: ” آنچه خدمت شما تقدیم می شود وعده و قول برای ۱۸ طرح و پروژه مهم در استان گیلان ظرف سالهای ۹۴ و ۹۵ خواهد بود.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در جمع مردم استان گیلان افزود: اعتباراتی که برای این ۱۸ طرح مد نظر قرار داده ایم ۷۹۵ میلیارد تومان است که انشاءالله همه این اعتبار در سالهای ۹۴ و ۹۵ تخصیص داده و این پروژه ها اجرایی و عملیاتی می شود. خواهد بود.

 najafi

شکوفایی اقتصادی گیلان در دوران پساتحریم! با ۱۲۰۰۰۰ هزار نفر بیکار!

استاندار گیلان: مهمترین برنامه های استان افزایش حجم همکاری اقتصادی و جذب سرمایه در دوران پس از تحریم

در سال گذشته و در تاریخ ۹۴/۶/۳۱ استاندار گیلان ضمن اشاره به پتانسیل بالای گیلان در ابعاد مختلف اقتصادی بیان داشت: “تلاش های گسترده ای بر اساس سیاست های دولت تدبیر و امید برنامه ریزی و انجام شده است، بطوریکه افزایش حجم همکاری اقتصادی و جذب سرمایه در استان در دوران پس از تحریم، از برنامه های مهم استان است.”

حال امروز در شرایط پس از تحریم یا همان پسابرجام قرار داریم و باید مشخص شود که کدام از وعده های دولت یازدهم در سفر به گیلان اجرایی و کدام از مصوبات دولت همچنان بر روی کاغذ و درون پوشه ها و فایل های وزارتخانه ها و ادارات در حال خاک خوردن هستند!

استاندار محترم گیلان در سال ۹۴ از آمادگی برخی طرحهای صنعتی برای سرمایه گذاری نام برده اند که باید دید کدام یک از این طرح ها اجرایی و یا در مرحله ی آغاز اجرایی شدن قرار گرفته اند؟

طرح هایی که نجفی از آنها به عنوان طرح های آماده به کار برای سرمایه گذاری نام برده بودند شامل؛« احداث یک واحد متانول در فاز اول و تبدیل آن به پروپیلن و پلی پروپیلن در فاز دوم با ظرفیت یک میلیون تن در سال، تولید پروفیل UPVC، تولید فیبر نوری، تولید کنتورهای هوشمند، تولید لامپ LED، تولید آب شیرین کن تبخیری و خورشیدی، تولید فرآورده های چای داخلی، تولید پکتین از پوست مرکبات، فرآوری میوه جات، تولید یخ بسته بندی شده، تولید مخازن و نازل پمپ گاز CNG کامپوزیتی تحت لیسانس معتبر، تولید سیستم ضد قفلABS، تولید ماشین آلات کشاورزی، تولید بلبرینگ و رولبرینگ، تولید الیاف PET، تولید نخ ابریشم و… بوده است»

اما تا امروز خبری از افتتاح چنین طرح هایی با سرمایه گذاری بخش خصوصی یا دولتی مشاهده نشده است، چنانچه اداره ی صنعت و معدن استان یا استاندار محترم از کم و کیف اجرای چنین طرح هایی با خبر هستند ما و مردم را نیز مطلع نمایند.

nobakht

همچنین نوبخت معاون برنامه ریزی رئیس جمهور در نشست شورای اداری استان گیلان در تاریخ ۲۷ فروردین سال قبل، با اشاره به نوسازی، یکپارچه سازی وتسطیح۵۰ هزارهکتار اراضی گیلان تصریح کرد : دربخش آبرسانی نیز دولت به ۷ شهر و۲۰۰ روستا آبرسانی  کرده و اعتبارات ویژه ای برای دو رودخانه گوهررود و زرجوب درنظرگرفته است.

حال از مسئولین شهر باید پرسید با توجه به اعتبارات ویژه ای که معاون رئیس جمهور از اختصاص آن برای ساماندهی دو رودخانه زرجوب و گوهر رود خبر داده بود، برای این دو رودخانه تاکنون چه اقدامی انجام گرفته شده است؟

از طراحی سند جامع توسعه صنعت گیلان بر مبنای صنعت سبز چه خبر؟!

همچنین انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در اسفند ماه سال قبل در سفر خود به گیلان گفته بود: “از فاصله سفر استانی هیات دولت به گیلان که مدت کمی از آن می گذرد، شاهد تحول اساسی در این استان هستیم”!

در این سفر معاون پارلمانی رییس جمهوری در ادامه سخنانش از دست اندرکاران گیلان خواسته بود تا سند جامع توسعه صنعت استان را بر مبنای صنعت سبز، محیط زیست و حفظ منابع طبیعی طراحی کنند.

وی با بیان اینکه صنعت سبز متکی بر اصول دانش بنیان در کانون توجه دولت است، گفته بود: پارک های علم و فناوری و تقویت صنعت های دانش بنیان مورد توجه است.

سال ۹۵ رسید، ولی وصل نشد!

نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور: سال ۹۵ رشت به تهران و راه آهن سراسری وصل می شود

همچنین در ۲۷ فروردین ماه سال گذشته، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری در گفتگوی زنده با شبکه تلویزیونی باران به تشریح برخی از برنامه ها و اقدامات انجام شده در پانزدهمین سفر کاروان تدبیر و امید پرداخت و در این گفتگو اذعان داشت: سال ۹۵ راه آهن رشت به تهران و راه آهن سراسری وصل می شود.

البته اخیرا هم استاندار محترم گیلان در بازدید از راه آهن رشت – قزوین گفته بود: سوت قطار سال ۹۵ در گیلان شنیده می‌شود.

sammakchi

اما در این رابطه محمدرسول سماک چی، رئیس کانون کارفرمایان استان گیلان در گفت وگو با ۸دی بیان داشت که تا پایان سال ۹۵ امکان ندارد که راه آهن رشت –قزوین به تهران راه اندازی شود.

سماک چی مهم ترین دلایل عدم راه اندازی این پروژه مهم استانی را مسائلی چون ؛ کم کاری سیستم دولتی و بی توجهی به راه اندازی این پروژه، کافی نبودن بودجه سالیانه اختصاص داده شده دولت به این طرح . این پروژه حداقل هزار میلیارد تومان هزینه دارد که دولت تنها میتواند سالیانه ۲۵۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص دهد. همچنین بحث ترمینال مسافربری و باربری این راه آهن که تاکنون هیچ اقدامی برای ساخت آن صورت نگرفته است.

همه ی موارد بالا تنها بخشی از دلایلی بود که به گفته رئیس کانون کارفرمایان گیلان ، که با در نظر داشتن آنها دولت نمیتواند پروژه راه آهن قزوین رشت را تا پایان سال ۹۵ به اتمام برساند.

حال باید از جناب نهاوندیان رئیس دفتر محترم رئیس جمهور پرسید که به پشتوانه کدام دلایل فنی و علمی از راه اندازی این پروژه تا پایان سال ۹۵ سخن میگویند؟

آینده ی نزدیکی که ۲۴ماه طول کشید!

عملیات چهار بانده کردن محور بازکیاگوراب – سیاهکل،  ملاسرا – شفت ،  فومن – شفت – سراوان و رضوانشهر-انزلی

همچنین شعبانعلی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در تاریخ تیرماه ۹۳ در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا از راه اندازی فاز نخست عملیات چهار بانده کردن محور بازکیاگوراب – سیاهکل،  ملاسرا – شفت ،  فومن – شفت – سراوان و رضوانشهر – انزلی در آینده ای نزدیک خبر داده بود.

به گفته خاوری با چهار خطه کردن محور سیاهکل بازکیاگوراب، شهرستان سیاهکل در آینده نزدیک از بن بست خارج شده و به یکی از شاهراه های اصلی استان تبدیل خواهد شد.

وی همچنین گفته بود: با اجرای پروژه چهار خطه کردن ملاسرا – شفت، شهرستان شفت از بن بست ارتباطی خارج شده و بزودی با ابلاغ اعتبار به پیمانکار، فاز اول این پروژه به طول دو و نیم کیلومتر از ملاسرا آغاز خواهد شد.

خاوری از اجرای چهارخطه کردن محور رضوانشهر – انزلی هم صحبت به میان آورده بود و در سال ۹۳ گفته بود: فاز نخست این پروژه به طول دو و هشت دهم کیلومتر آماده واگذاری به پیمانکار است و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

طبق آخرین خبرها از ساخت و اجرای چهارخطه کردن محورهای فوق که جناب خاوری وعده ی آنها را در سال ۹۳ داده بودند فعلا تنها محورهای انزلی – رضوانشهر با پیشرفت فیزیکی۱۰ درصد، بازکیاگوراب- سیاهکل به طول هفت کیلومتر با پیشرفت ۱۵ درصد و محور سراوان – شفت – ملاسرا با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد همراه بوده است که با توجه به فرصت دوساله  برای راه اندازی این پروژه ها، این مقدار پیشرفت فیزیکی بسیار ناچیز میباشد.

البته در مورد وعده های داده شده اداره راه و ترابری استان گیلان در خصوص راه اندازی و بهبود وضعیت راه ها گفتنی های دیگری نیز داریم که آن را به فرصت دیگری موکول مینماییم.

آنچه که گفتنی است این که دولتی ها به خصوص مسئولین استان گیلان سعی کنند در مورد پروژه های عمرانی و اجرایی و توسعه ی صنعت و بهبود وضعیت اشتغال جوانان به گونه ای صحبت نمایند که مردم استان را به وعده ها و آرزوهای دست نیافتنی دلخوش نکنند و تصویری غیر واقعی از پروژها و برنامه های ادارات دولتی ارائه ندهند.

اینکه دوران پساتحریم در گیلان دوران شکوفایی اقتصادی باشد برای مردم گیلان بسیار مطلوب و دلنشین خواهد بود ولی اینکه با گذشت ۶ماه از زمان اجرایی شدن برجام هیچ خبری از سرمایه گذاری و رشد اقتصادی در گیلان نشده بسیار مایوس کننده و ناراحت کننده خواهد بود.

اینکه سال قبل معاون پارلمانی رئیس جمهور در سفر به گیلان از طراحی سند جامع توسعه صنعت گیلان بر مبنای صنعت سبز خبر میدهند بسیار مطلوب خواهد بود ولی وقتی شنیده میشود هیچ گامی از سوی مسئولین برای انجام این طرح برداشته نشده شهروندان استان را بسیار آزرده خاطر خواهد نمود.

وقتی مسئولین تعهد یا قولی را بابت اتمام فلان پروژه در پایان مثلا سال ۹۴ یا ۹۵ به مردم میدهند، یقینا بسیاری از مردم چشم انتظار تکمیل و به پایان رساندن آن تعهدات و وعده ها خواهند ماند و زمانی که این پروژه ها بر اثر برخی بی تدبیری ها به درازا کشیده شود، یقینا موجب دلسردی و سرخوردگی شهروندان و مردم بافرهنگ استان گیلان نسبت به مسئولین دولت یازدهم خواهد شد.

در پایان از مسئولین محترم استان میخواهیم به جای وعده دادن و صحبت نمودن از برخی طرح ها و پروژه هایی که به زودی امکان اجرایی شدن آنها وجود ندارد و در برخی موارد به آرزوها و تخیلات داستانی شباهت دارد، از اقدامات عملی و کارنامه ی اجرایی خود در سه سال گذشته گزارشی تهیه نموده و به مردم استان ارائه دهند تا مردم شریف گیلان از کمیت و کیفیت چگونگی اجرای مصوبات و پروژه های سفر رئیس جمهور محترم به گیلان و پیشرفت آنها و نقش مدیران و دولتمردان در موفقیت یا عدم موفقیت مصوبات دولت با خبر شوند و تکلیف برخی مدیران ناکارآمد دولت اعتدال که وعده های پوشالی و غیر واقعی به مردم میدهند برای مردم روشن شود./۸دی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار