کد خبر : 78697
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی:

مصوبه مجلس پیرامون اخذ مالیات در مناطق آزاد کشور، سرمایه‌گذاران خارجی را بی‌انگیزه و ارتباطشان را ضعیف کرد

مصوبه مجلس پیرامون اخذ مالیات در مناطق آزاد کشور، سرمایه‌گذاران خارجی را بی‌انگیزه و ارتباطشان را ضعیف کرد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: منطقه آزاد انزلی فاقد شعب بانک‌های خارجی بوده و پیگیری‌هایی در حال انجام است تا بانک‌های فراساحلی در منطقه آزاد انزلی ایجاد شود.

به گزارش گیلانستان، علی اوسط اکبری‌مقدم شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران درباره نقش سازمان منطقه آزاد انزلی در تولید و اشتغال استان گیلان اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی به جهت موقعیت استراتژیک خود نقش بسیار ارزنده‌ای در تبادلات تجاری بین کشورهای حاشیه خزر و جنوب کشور دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه سهم این منطقه در تولید گیلان ۷٫۲ درصد تولید ناخالص داخلی استان بوده و همچنین در اشتغال گیلان نیز سهم ۳ درصدی دارد و با اشاره به توافق اخیر سازمان با اورنبورگ روسیه  برای ایجاد صنایع فرآوری کشاورزی گفت: بندر اورنبورگ روسیه یک منطقه ویژه اقتصادی است.

اکبری‌مقدم با بیان اینکه شرایط مناطق آزاد ایران نسبت به شرایط مناطق اقتصادی و ویژه روسیه مطلوب‌تر است ابراز داشت: بندر اورنبورگ یکی از بنادر تولیدات کشاورزی است و بر همین اساس هفته گذشته ویدیو کنفرانسی با رئیس این منطقه ویژه اقتصادی داشتیم که در آن ظرفیت‌های این دو منطقه بررسی شد.

وی گفت: طی این کنفرانس مقرر شد هیئتی از اورنبورگ به منطقه آزاد انزلی آمده و بازدیدی از ظرفیت‌های منطقه داشته باشند تا توافق‌نامه‌ای برای تبادلات حوزه کشاورزی با منطقه ویژه اقتصادی اورنبورگ روسیه داشته باشیم زیرا سهم صادرات محصولات کشاورزی در منطقه آزاد انزلی نسبت به سایر مناطق آزاد بسیار اندک و ناچیز است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: در همین راستا سال گذشته نیز تفام‌نامه‌ای با بندر آکتائو در قزاقستان، بندر آستراخان روسیه انجام و پس از آن بازدیدها و جلساتی نیز توسط هئیتی از بنادر مذکور برگزار شد که در این جلسات به بررسی ظرفیت‌های این بنادر و تبادلات بین این ۳ بندر پرداختیم.

اکبری‌مقدم با اشاره به اینکه در بندر انزلی ۱۵ پست اسکله فعال و در بندر کاسپین ۴ پست اسکله فعال وجود دارد اظهار داشت: ۹ میلیون تن کالا در این دو بندر سالانه وارد و صادر می‌شود همچنین سال گذشته یک میلیارد و ۲۹ میلیون دلار واردات از بندر کاسپین و انزلی انجام گرفت که عموماً از روسیه، قزاقستان و چین بود.

وی با بیان اینکه میزان صادرات به روسیه، قزاقستان و چین نیز ۲۶۹ میلیون دلار و سهم مختص بندر کاسپین از تولیدات داخلی بندر ۲۱ میلیون دلار بود عنوان کرد: بندر کاسپین اکنون بندری نزدیک به نسل سوم است زیرا صنایع شکل گرفته در این بندر در پس کرانه آن و مجاورت اسکله‌ها قرار دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه بیش از ۱۰ واحد دانش‌بنیان در بندر کاسپین در حوزه تولیدات صادرات محور به کشورهای عراق، قزاقستان و چین فعال هستند اذعان داشت: بیش از ۱۶۰ واحد تولیدی فعال در منطقه آزاد انزلی شکل گرفته و بیش از ۳۰ واحد نیز در دست احداث است.

اکبری‌مقدم با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ درصد واردات روغن کشور از راه بندر کاسپین انجام می‌شود تصریح کرد: بندر انزلی و بندر کاسپین بیش از ۷۱ هزار مترمکعب ظرفیت مخازن نگهداری روغن دارد و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۰ هزار تن روغن توسط ۱۴ کشتی در بندر کاسپین تخلیه شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون حدود ۴۵ هزار تن روغن در مخازن بندر موجود است و بیش از ۱۲ هزار تن نیز از پیش از عید در مخازن موجود بود و درباره تسهیل فرآیند تخلیه روغن خام و تزریق آن به کارخانجات فرآوری روغن گفت: منطقه آزاد تنها نقش تخلیه‌کننده و نگهدارنده این مواد را دارد و مراحل بعدی امور مربوط به گمرک است.

اکبری‌مقدم افزود: در بسیاری از مواقع، تخلیه روغن از مخازن یک روز پس از تخلیه توسط بخش خصوصی انجام می‌شود اما بخش دولتی مشکلاتی در این حوزه دارد که اخیراً با ورود رییس کل دادگستری و دادستان مرکزی استان این مشکلات تسهیل شده و محموله‌های بخش دولتی نیز به سرعت در حال تخلیه هستند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در مورد اهداف سازمان برای توسعه صادرات از طریق بندر انزلی عنوان کرد: یکی مولفه‌های این هدف این است که اتصال ریل شمال و جنوب به بندر کاسپین هر چه زودتر به اتمام برسد؛ در سال ۹۷ خطوط ریل تا رشت به بهره‌برداری رسید و سپس عملیات اجرایی ۳۷ کیلومتر مسیر رشت-کاسپین اجرا شد.

وی با بیان اینکه در سفر استانی رییس جمهور با تأکید آیت‌الله رییسی برای تسریع در بهره‌برداری از این ریل اکنون روند آن سرعت گرفته افزود: امیدواریم پروژه در چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد البته منطقه آزاد انزلی نیز وظایفی بر عهده داشت که سازمان طی ۴ ماه بخش زیرساختی را به اتمام رساند.

اکبری‌مقدم با اشاره به اینکه بهره‌برداری خطوط ریلی در کاسپین تحول عظیمی را در ترانزیت کالا از شمال به جنوب به‌ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس ایجاد می‌کند گفت: بیش از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان سال گذشته در منطقه آزاد انزلی به ثبت رسیدند و اکنون بیش از ۱۰۰ واحد فناور و ۱۰ واحد دانش‌بنیان در منطقه فعال هستند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه واحدهای دانش‌بنیان در منطقه آزاد انزلی عموماً درحوزه تولید قطعات الکترونیکی و لامپ‌های ضدانفجار و تولیدات مربوط با خطوط آب‌‌رسانی فعالیت می‌کنند ابراز داشت: برای حمایت از این واحدها تسهیلاتی در اختیار آنان‌ قرار می‌گیرد.

وی افزود: ابتدا دفاتری در منطقه به شکل رایگان به مدت ۵ سال در اختیار واحدها قرار می‌گیرد، در حوزه صادرات نیز معافیت‌های ویژه‌ای برای آنان‌ اعمال می‌شود و صدور مجور شرکت‌های دانش‌بنیان ۷۰ درصد تخفیف دارد؛ شرکت دانش‌بنیان در داخل منطقه به ثبت می‌رسد اما گواهی آن را باید از معاونت فناوری ریاست جمهوری اخد کند.

اکبری‌مقدم درباره دغدغه‌های فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی در زمینه ارزی خاطرنشان کرد: ۲ صرافی و ۱۰ شعبه بانک داخلی در منطقه اکنون نسبت به ارائه خدمات اقدام می‌کنند اما شعب بانک‌های خارجی اکنون در منطقه آزاد انزلی وجود ندارد اما تقاضاهایی را برای ایجاد بانک‌های فراساحلی در منطقه داشتیم.

وی با بیان اینکه برای تاسیس این بانک‌‌ها باید مجوز آن از بانک مرکزی اخذ شود که دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد نیز پیگیر آن است و با اشاره به پیچیدگی صدور کارت بازرگانی برای فعالان اقتصادی افزود: صدور کارت بازرگانی در سامانه تجارت انجام می‌گیرد‌ و بدین منظور باید ابتدا برخی از استعلامات از سایر دستگاه‌ها اخذ شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اینکه کلیه وظایف دستگاه‌ها به مدیر منطقه تفویض شود اجرایی نشده بنابراین استعلامات آن برای دریافت کارت بازرگانی زمان‌بر خواهد نبود که اکنون پیگیری‌ها توسط آقای سعید محمد در حال انجام است.

اکبری‌مقدم درباره معافیت مالیاتی مناطق آزاد گفت: در مناطق آزاد معافیت مالیاتی ۲۰ ساله داشتیم که سال گذشته مالیات بر ارزش افزوده برای مناطق آزاد کشور توسط مجلس مصوب شد که این عملاً سرمایه‌گذاران خارجی را بی‌انگیزه و ارتباط آنان با مناطق آزاد کشور را ضعیف کرد و آسیب جدی به این حوزه وارد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار