کد خبر : 25544
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 اردیبهشت 1397- 41: 11

مطالبه خسارت هشت میلیارد تومانی چای‌کاران رودسری از صندوق حمایت از توسعه چای

مطالبه خسارت هشت میلیارد تومانی چای‌کاران رودسری از صندوق حمایت از توسعه چای

سرمازدگی نابهنگام باغات چای در شرق گیلان هشت میلیارد تومان به کشاورزان خسارت وارد کرده و چای‌کاران خواستار دریافت مطالبات به‌موقع خود هستند.

به گزارش گیلانستان، شهرستان رودسر دارای شش هزار هکتار باغ چای است که هشت هزار خانوار چای‌کار این شهرستان سالانه در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه حدود ۲۱ هزار تن برگ سبز چای برداشت می‌کنند و به کارخانه‌های چای‌ تحویل می‌دهند.

اما گفته می‌شود سرمای نابهنگام اواخر فروردین‌ماه امسال به برگ‌های چین اول چای در رودسر خسارت سنگینی وارد کرده است.

به گفته رئیس اداره چای شهرستان رودسر این خسارت حدود ۸۰ میلیارد ریال برآورد شده که مجموع خسارت‌ها در حدود ۳۰ درصد از کل محصول بوده است.

علی تقی‌پور با بیان اینکه با حمایت مالی صندوق حمایت از توسعه صنعت چای همه باغ‌های چای رودسر بیمه فراگیر شده‌اند گفت: مقررشده صندوق بیمه محصولات کشاورزی خسارات وارده باغ‌های چای را به چای‌کاران را پرداخت کند.

یکی از چای‌کاران رودسری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار کرد: خسارت سرما به چای بسیار قابل‌توجه بوده است.

سلیمان ابراهیم نژاد با بیان اینکه چای تنها منبع درآمدشان است افزود: از مسئولین انتظار می‌رود که مطالبات چای را به‌موقع پرداخت کنند.

وی با ابراز نگرانی از مطالبات چای‌کاران خسارت‌دیده در سرمای اخیر گفت: معلوم نیست مطالبات چای‌کاران چه زمانی پرداخت می‌شود که موجب نگرانی کشاورزان شده است.

کشاورز دیگر رودسری نیز با اشاره به خسارت سنگین سرما به باغات چای در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: قیمت چای تحویل داده‌شده به کارخانه‌های نسبت به بیمه‌ای که پرداخت می‌شود بسیار بیشتر است.

حامد حق‌گو با تأکید بر اینکه بیمه، حداقل درآمد حاصل از چای را لحاظ می‌کند افزود: نباید کشاورزان ازجمله چای‌کاران با هزینه‌های سنگین تولید بیش از این در رنج باشند.

اسدالله عباسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با تائید خسارت باغات چای براثر سرمای اخیر اظهار کرد: براثر سرمایه اخیر بسیاری از باغداران شمال کشور دچار خسارت‌های سنگین شده‌اند.

وی با اشاره به مشکلات و آسیب‌های وارده به باغداران شمالی افزود: به دلیل سرمازدگی اخیر بسیاری از کشاورزان چای‌کار گیلان ازجمله رودسر و املش با مشکل روبرو شده‌اند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدیدها و سرکشی‌های اخیر خود از حوزه انتخابیه گفت: براثر شدت سرما بوته‌های چای که نزدیک برداشت بود به‌صورت کامل یا از بین رفته و یا خسارت‌های بسیار سنگین به آن‌ها واردشده است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان از خسارت به باغداران رودسری و املش خبر داد و بیان کرد: درختان گردو و فندق نیز در شهرستان‌های رودسر و املش دچار خسارت‌هایی براثر سرمای شدید اخیر شده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم چاره‌اندیشی و مساعدت دولت به کشاورزان ازجمله باغداران خاطرنشان کرد: محصولات بخش عمده‌ای از کشاورزان و باغداران گیلان براثر سرما ازدست‌رفته است و منتظر مساعدت دولت در این زمینه هستند.

عباسی با تأکید بر تسریع در خدمات‌دهی به متضرر شدگان و آسیب دیدگان شمال کشور تصریح کرد: گزارش‌هایی به مسئولان و متولیان باغداری و جهاد در استان و کشور داده‌شده و امیدواریم با پیگیری‌های استاندار و سازمان جهاد کشاورزی چاره‌ساز باشد.

گفته می‌شود بیشترین خسارت‌های و سرمازدگی‌های چای در کوه‌پایه‌ها و مناطق دشتی بوده است و در مناطق کوهستانی میزان خسارت‌ها بسیار کم است.

چای‌کاران شرق گیلانی در حالی دچار ضرر زیان می‌شوند که مطالبات چای خود را در سنوات گذشته با تأخیر دریافت می‌کنند./ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار