کد خبر : 58546
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸

تعطیلات به کابوس گیلانیان تبدیل شده است؛

مظلومیت گیلان کرونایی در اعمال محدودیت ها/ مطالبه ای مردمی که دیده نمی شود

مظلومیت گیلان کرونایی در اعمال محدودیت ها/ مطالبه ای مردمی که دیده نمی شود

با توجه به روند افزایش ابتلا به کرونا در گیلان تعطیلات به کابوس برای شهروندان این استان تبدیل شده، موضوعی که از سوی مسئولان برای اعمال محدودیت های جدید کرونایی نادیده گرفته شده است.

به گزارش گیلانستان، هشت ماه از شیوع ویروس کرونا گذشته و تاکنون بیش از ۶۲۸ هزار ایرانی به این ویروس خطرناک مبتلا شدند که از این تعداد بیش از ۳۵ هزار نفر از هموطنان نیز جان خود را از دست داده‌اند. ویروسی که در یک برهه زمانی با همکاری و مشارکت خوب مردم و رعایت دستور العمل های بهداشتی می‌رفت که به صورت کامل مهار شود چند ماهی است که همانند یک ورزشکار رکوردها را جا به جا می‌کند و هر روز آمار جدیدی از خود به جای می‌گذارد.

در شبانه روز گذشته به گفته سخنگوی وزارت بهداشت بیش از ۸ هزار و ۲۸۹ مبتلای جدید و ۴۴۰ فوتی ناشی از کرونا در کشور شناسایی و به ثبت رسیده است شرایطی که با توجه به سرد شدن هوا و فرا رسیدن فصل بیماری‌های پاییزی و زمستانی همانند سرما خوردگی و آنفلوانزا موج جدیدی از نگرانی‌ها را در میان مسئولان حوزه بهداشت و درمان، کادر درمان و پرستاران که در این مدت از جان مایه گذاشته‌اند ایجاد کرده است.

و اما علت این روند افزایشی شیوع ویروس کرونا و بالا رفتن آمار مبتلایان، فوتی‌ها و بیماران بد حال و پر شدن مراکز درمانی و بیمارستانی بسیاری از شهرها و استان‌ها و وضعیت قرمز در بخش‌های ویژه تنها و تنها عادی انگاری شرایط از سوی شهروندان، مسافرت‌های بی دلیل به رغم توصیه، خواهش و التماس‌های مسئولان وزارت بهداشت، عدم رعایت فاصله اجتماعی، برگزاری مراسم عزا و عروسی و استفاده نکردن از ماسک در اماکن عمومی و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر است.

در این میان مسافرت‌های غیر ضروری هموطنان شرایط را برای بسیاری از شهرها به ویژه استان‌های شمالی سخت‌تر کرده است و با وجود اعمال محدودیت‌های مختلف و بستن ورودی تفرجگاه‌ها و عدم ارائه خدمات همچنان شاهد هستیم که با هر تعطیلی سیلی از مسافر و خودرو با پلاک‌های غیر بومی به این استان‌ها سرازیر می‌شود حتی این هموطنان به درخواست‌های شهروندان این استان نیز توجهی نداشته و با بهانه‌های مختلف که گاه بسیار غیر منطقی است مسافرت خود را انجام می‌دهند.

با بدتر شدن شرایط کرونا در بسیاری از شهرها شنبه هفته جاری ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه هفتگی خود طرحی برای اعمال محدودیت بر ۲۵ استان را مصوب کرده که از ظهر امروز نیز این محدودیت‌های شدید کرونایی در این شهرها اعمال شده است، این در حالی است که در میان استان‌های ذکر شده نامی از استان گیلان دیده نمی‌شود که طی ماه‌های اخیر دوباره با روند افزایشی ابتلاء به ویروس کرونا مواجه شده و به گفته مسئولان حوزه بهداشت و درمان این استان یکی از مهم‌ترین دلایل این روند افزایشی حضور مسافران و عدم رعایت دستور العمل های بهداشتی است.

گیلان نباید چوب بی تفاوتی برخی مسئولان را بخورد

مرتضی احمدی یکی از کسبه بازار رشت است که در این باره گفت: هشت ماه است که به دلیل شیوع ویروس کرونا زندگی ما دچار مشکل شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت ما برای اینکه بتوانیم زندگی خود را بچرخانیم تمام دستور العمل هایی که از سوی مسئولان ابلاغ شده را رعایت کرده‌ایم، افزود: متأسفانه هم عدم رعایت دستور العمل ها از سوی برخی از شهروندان گیلانی و هم حضور مسافران شرایط را برای استان و ما سخت‌تر است.

مرتضی احمدی با اشاره به اینکه اگر به هشدارها توجه نشود وضعیت همانی است که امروز شاهد آن هستیم، تصریح کرد: هموطنان باید شرایط ما را درک کرده و سفرها را به زمان دیگر موکول کنند. حضور آنها با توجه به اینکه به هیچ عنوان دستور العمل ها را رعایت نمی‌کنند به جز افزایش ابتلاء به کرونا و فوتی‌ها چیز دیگری برای استان گیلان به دنبال نخواهد داشت.

وی همچنین به اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی برای برخی از استان اشاره و بیان کرد: ما در اخبار و رسانه‌های مختلف می‌شنویم که وضعیت گیلان از نظر کرونا قرمز است اگر این شرایط حاکم بوده پس چرا اعمال این محدودیت‌ها شامل حال گیلانیان نمی‌شود. چرا مسئولان ستاد ملی کرونا فکری به حال این مسافرت‌های غیر ضروری به استان گیلان نمی‌کنند.

احمدی در ادامه با تأکید بر اینکه خود مسئولان استان گیلان باید این محدودیت‌ها را برای جلوگیری از ورود مسافر و افراد غیر بومی به استان اجرایی کنند، گفت: این خواسته همه شهروندان گیلانی است و مسئولان باید به صورت جدی آن را اجرایی کنند. قرار نیست گیلان به دلیل گردشگر پذیر بودن چوب بی تفاوتی برخی مسئولان را بخورد و هر روز شاهد سخت‌تر شدن شرایط باشد.

وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های کرونایی در هفته‌های گذشته در برخی استان‌های کشور، افزود: در همان روزها هم ما شاهد بودیم که به رغم اجرای محدودیت‌ها بسیاری از هموطنان به گیلان سفر کردند که نتیجه آن افزایش تعداد مبتلایان و پر شدن تخت‌های بیمارستانی است.

عدم محدودیت کرونایی گیلان به معنی امکان ورود مسافر به استان نیست

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر محدودیت‌های برون استانی ۲۵ استان کشور، اظهار کرد: با توجه به اینکه استان گیلان در لیست این ۲۵ استان قرار نگرفت، مطالبه مردم به طور جدی از وزارت بهداشت سوال و مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه به اذعان وزارت بهداشت، محدودیت خروج از ۲۵ استان به این معنی است که مردم این ۲۵ استان در ایام تعطیلات نمی‌توانند از استان خود خارج شوند، گفت: با نظر وزارت بهداشت استان گیلان که به لحاظ آمارهای موجود، وضعیت متعادل‌تری نسبت به سایر استان‌های دیگر دارد، از ممنوعیت آمد و شد برخوردار نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بر اساس نظر وزارت بهداشت، عدم محدودیت برای گیلان به معنی امکان سفر از استان‌های دیگر به گیلان نیست، افزود: با توجه به پاسخ آقای حریرچی، گیلانیان می‌توانند به استان‌های دیگر سفر کنند اما استان‌های دیگر اجازه خروج از استان خود را نداشته و در نتیجه امکان ورود به استان گیلان برایشان مهیا نیست.

وی با اشاره به جریمه‌های سنگین برای خروج هموطنان ۲۵ استان، بیان کرد: تعبیر و تعریف وزارت بهداشت از عدم اعلام گیلان به عنوان استان محدود برای سفر، این است که مردم گیلان محدودیتی برای خروج از استان خود ندارند در صورتی که ۲۵ استان دیگر از چنین محدودیتی برخوردارند.

گیلان شرایط خوبی ندارد / ‏‬ ۸۶ بیمار جدید کرونایی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این باره با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۳۹ نفر در کل بیمارستان‌های استان بستری هستند، اظهار کرد: از این تعداد ۳۳۱ نفر در بیمارستان‌های دولتی و ۱۰۸ نفر در بیمارستان‌های خصوصی است.

ارسلان سالاری با بیان اینکه طی شبانه روز گذشته ۸۶ بیمار جدید کرونایی شناسایی و بستری شده است، گفت: ۶۹ تن از بیماران وضیعت مناسبت نداشته و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی با اشاره به وضعیت فوق قرمز در شهرستان آستارا، تأکید کرد: پیشنهاد داده‌ایم تا محدودیت‌های کرونایی در این شهرستان اعمال شود.

سالاری با بیان اینکه آمارها نشان دهنده روند افزایش بیماری و سیر صعودی کرونا در استان گیلان است، گفت: ویروس کرونا در همه شهرها و مناطق روستایی استان فعال است.

وی به عدم رعایت دستور العمل های بهداشتی از سوی برخی شهروندان، تأکید کرد: عادی انگاری شهروندان نسبت به ویروس کرونا از مهم‌ترین مؤلفه‌های افزایش ابتلاء به کرونا در استان گیلان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر این استان اصلاً شرایط میزبانی از مسافران را ندارد، اظهار کرد: همه جای استان گیلان آلوده به ویروس کرونا است لذا هم شهروندان گیلانی و هم سایر هموطنان باید به این موضوع توجه کنند.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار